این سیاهچاله‌ ۴۰ میلیارد بار بزرگ‌تر از خورشید است!

محققان به تازگی سیاهچاله‌ای را در یک کهکشان همسایه کشف کرده‌اند که در فاصله ۷۰۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و حجم آن ۴۰ میلیارد بار بزرگتر از خورشید است.

به گزارش ایمنا، ستاره‌شناسان انستیتو مکس پلانک در رصدخانه دانشگاه مونیخ، بزرگ‌ترین سیاهچاله در کهکشان همسایه را به وسیله اندازه‌گیری مستقیم حجم آن رصد کرده‌اند. این سیاهچاله در فاصله ۷۰۰ میلیون سال نوری از زمین و در خوشه کهکشان‌های Abell۸۵  در صورت فلکی Cetus قرار دارد؛ سیاهچاله مذکور ۴۰ میلیارد بار بزرگتر از خورشید است.

محققان با استفاده از اطلاعات فوتومتری و طیف سنجی ثبت شده توسط Very Large Telescope  این سیاهچاله را کشف کرده‌اند. ابرسیاهچاله مذکور در مرکز کهکشانی به نام Holm۱۵A در خوشه  Abell۸۵ قرار دارد که متشکل از ۵۰۰ کهکشان جداگانه است؛ Holm۱۵ A نیز خود کهکشان سنگینی بوده و حجم آن ۲دو هزار میلیارد بار بیشتر از خورشید است.

آن‌ها توانستند به وسیله حرکت ستارگان و گازها  به طور مستقیم حجم سیاهچاله را از فاصله ۷۰۰ میلیون سال نوری اندازه گیری کنند؛ این سیاهچاله‌، بزرگ‌تر از کل خوشه‌های ستاره‌ای ابرهای کوچک و بزرگ ماژلانیک است.

پژوهشگران مرکز Holm۱۵A، نوری خمیده کشف کردند که نشان می‌داد ستارگان این منطقه به دلیل رویدادی از آنجا بیرون رانده شده‌اند؛ یکی از دلایل احتمالی این امر ادغام دو کهکشان با سیاهچاله‌هایی در مرکز آن‌ها است. همزمان با نزدیک شدن  سیاهچاله‌های مرکزی به یکدیگر، ستارگانی که در اطراف آن‌ها قرار دارند، بیرون رانده شده و در عوض مقدار اندکی گاز به جای آن‌ها باقی می‌ماند تا ستارگان جدید را به وجود بیاورند.

 محققان امیدوار هستند با مطالعه ساختار Holm۱۵A ، حجم سیاهچاله را در مرکز دوردسترین کهکشان‌ها اندازه گیری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

کد خبر 400312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.