آخرین وضعیت آنفلوانزا در اصفهان

جلسه کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با موضوع ارایه گزارش درخصوص شیوع بیماری آنفلوانزا و راهکارهای پیشگیری از آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسئول بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه که امروز (دوشنبه) برگزار شد گفت: وضعیت بیماران در اصفهان شمردنی نیست چون مراجعین بسیاری به مطب‌ها و پارکلینیک‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند.

رضا فدایی افزود: آماری که ارائه می‌شود مربوط به تعداد افرادی است که در شرایط شدیدتری بستری شده و در نرم‌افزارهای بیمارستانی ثبت می‌شوند؛ این آمار در نیمه آذر ۳۰۰ بستری در هفته بود حال اینکه آنفلوانزای این افراد در آزمایش‌ها مثبت اعلام شود یا خیر، موضوع دیگری است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به شرایط عادی، کاهش مبتلایان به آنفلوانزا شیب کندی خواهد داشت، تصریح کرد: افرادی که در سطح استان قبل از مرگ از آنها نمونه گرفته شده و دلیل مرگ آن‌ها آنفلوانزا تشخیص داده شده است، منهای کاشان و آران و بیدگل ۱۷ نفر بوده که ممکن است آمار بیشتر از این نیز باشد.

وی ادامه داد: آنفلوانزا این یک پدیده خارجی بوده و در ذات طبیعت است، نه توطئه خارجی سبب آن می‌شود نه زائران کربلا آن را با خود می‌آورند با این‌حال مخفی کردن آمار آن نیز می‌تواند حساسیت‌ها را بیشتر کند.

فدایی اضافه کرد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی، اقدامات بیمارستانی و ترویج بهداشت است، با این حال این موج در طبیعت وجود دارد و کار خود را خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: فراوانی جهانی آنفلوانزا در سال ۹۴ در اصفهان فروکش نکرد تا زمانی که تابلوهای شهری توصیه‌های ایمنی راجع به آنفلوانزا را به اطلاع مردم رساندند، بنابراین لازم است مدیران شهری همین رویه را برای اطلاع‌رسانی مردم شهر اصفهان به‌کار گیرند.

اقدامات ویژه‌ای برای کاهش اضطراب عمومی انجام شود

همچنین عضو کمیسیون کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در خصوص ارائه دارو توسط داروخانه‌ها به بیماران مبتلا به آنفلوانزا، گفت: برخی موارد که توسط صدا و سیما مطرح شده بود، با حضور کارشناسان پاسخ داده می‌شد به‌طور مثال مردم مطلع شدند که مشکل در ارائه واکسن‌ها نیست بلکه این نوع واکسن‌ها دوره اثرگذاری مشخصی دارند.

فتح‌الله معین ادامه داد: به همین جهت لازم است کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی در برنامه‌های رسانه‌های عمومی حضور بیشتری داشته باشند تا با توضیحات تخصصی خود اضطراب عمومی را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: تولیدات دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند در اختیار معاونت‌های شهرداری قرار گیرد تا مردم با سهولت بیشتری درخصوص ابتلای به این بیماری آگاه شوند.

هیچ مشکلی برای تامین دارو نداریم

معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در همان روز اول شیوع بیماری، یک میلیون و ۵۰۰ هزار کپسول وارد کشور شد، گفت: داروی مورد نیاز در بیمارستان‌های الزهرا(س)، امین، خورشید و امام حسین(ع) تامین شده و از ابتدای هفته شرکت بیوشیمی باختر کرمانشاه نیز شروع به تولید فرآورده‌های داخلی کرده است بنابراین مشکلی در ارائه دارو نداریم.

ابوالفضل اصلانی افزود: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، به داروخانه‌ها ابلاغ کرده‌ایم که داروهای کورتون برای این بیماران تجویز نشود زیرا در کوتاه مدت بیمار آرام می‌شود اما دراز مدت اثرات سوئی خواهد داشت

حساسیتی برای حضور دانش‌آموزان مبتلا وجود نداشت

معاون تربیت بدنی و بهداشت آموزش و پرورش اصفهان نیز در این نشست گفت: وظیفه ما آموزش دادن به دانش‌آموزان در خصوص ابتلا به آنفلوانزا است بنابراین تمام توصیه‌هایی که نیاز به انجام آن توسط دانش‌آموزان بود، در روزهای گذشته به مدارس ابلاغ شد.

عبدالرضا رئیسی افزود: به مدارس تاکید شد که درخصوص حضور و غیاب دانش‌آموزانی که احتمال ابتلا دارند حساسیتی نشان ندهند و دانش‌آموز مجاز باشد تا ۲۴ ساعت پس از قطع شدن تب در مدرسه حضور پیدا نکند.

اختصاص تابلوهای سطح شهر برای آموزش به شهروندان

همچنین مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: باید در تمام فضاهای بحرانی حصور مناسب و فعالانه وجود داشته باشد تا شایعات اجازه خودنمایی پیدا نکنند؛ این شایعات درخصوص اپیدمی آنفلوانزا درباره تولیدکنندگان داروها به وجود آمده بود که تولید محتوا اولیه توسط دانشگاه و ارائه آن به شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها می‌توانست بسیار موثر واقع شود.

ایمان حجتی گفت: تابلوهای آموزش شهروندی فضای اطلاع‌رسانی مناسبی برای آموزش شهروندان است و سایر تابلوها که برای اطلاع‌رسانی در شهر وجود دارد نیز با دستور کمیسیون برای این موضوع در اختیار قرار خواهد گرفت.

کد خبر 400307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خ IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    0 0
    خوب اگه آنفلوآنزا هست باچی تعطیل نمیکنین