آنفلوآنزا در آستارا یک قربانی گرفت

فرماندار آستارا گفت: یک بیمار غیر بومی مبتلا به آنفلوآنزا که بعد از تشدید بیماری به بیمارستان این شهرستان مراجعه کرده بود، فوت شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،حسن رستم زاد ظهر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی راهکارهای پیشگیری از آنفلوآنزا در فرمانداری آستارا اظهار کرد: با توجه به همکاری خوب شهروندان، نگرانی خاصی در خصوص این بیماری وجود ندارد.

وی افزود : اگرچه مردم بافرهنگ آستارا با استفاده از ماسک و اجتناب از دست دادن و روبوسی در چنین ایامی از شیوع احتمالی ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کنند، اما این بیماری باید بسیار جدی گرفته شود و دهیاری‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان با تمام توان برای مقابله با آن همکاری کنند.

فرماندار آستارا خاطرنشان کرد : به علت واردات گوشت و دام ، موضوع قرنطینه دام باید توسط شبکه دامپزشکی جدی گرفته شود و اداره حفاظت محیط زیست در خصوص فصل مهاجرت پرندگان و ممنوعیت شکار پرندگان، تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی تاکید کرد : دهیاران موارد مشکوک به بیماری را به سرعت گزارش کنند.

رستم زاد افزود: منکر برخی نواقص بیمارستان آستارا نیستیم، اما انتقادهای بی پایه و از روی احساس و هیجان از آن مرکز درمانی فعال و پویا در شبکه‌های مجازی، کار نادرستی است و فعالان شبکه‌های اجتماعی به جای ایجاد فضای ناامیدی، به هم افزایی و همکاری برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر کمک کنند.

شناسایی ۴۵ بیمار شبه آنفلوآنزا در آستارا

همچنین نظام عباسی، مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا نیز در این جلسه گفت: پاییز فصل شیوع بیماری‌های ویروسی نظیر آنفلوآنزاست و از ۲۵ آبان ماه تاکنون ۴۵ مورد بیمار شبه آنفلوآنزا در بخش داخلی بیمارستان بستری شده‌اند و بیماری شش نفر آنها حاد بوده و منجر به مرگ یک بیمار غیربومی شده است.

وی افزود : در مدت یاد شده یکهزار و ۷۰۰ نفر با احتمال ابتلا به آنفلوآنزا به مرکز فوریت های بیمارستان مراجعه کرده اند و ۲۶ مورد آنها بستری شده و در میان آنها زن و کودک نیز بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا با اعلام نمونه گیری از ۱۹ بیمار برای تشخیص بیماری آنفلوآنزا، همکاری همه دستگاه‌های اداری و نهادها را برای پیشگیری از ان خواستار شد و از ادارات خواست ، یک نفر را برای حضور در جلسات توجیهی شبکه بهداش و درمان معرفی کنند.

کانون مهم بیماری آنفلوآنزا در آستارا شناسایی نشد

 حبیب بنی رستم، مدیر شبکه دامپزشکی آستارا نیز دراین جلسه گفت : پایش های مستقیم و غیرمستقیم روزانه در شهرستان انجام می شود و کانون مهم بیماری در مرغداری های صنعتی و سنتی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه برای کنترل و پیشگیری نیازمند همکاری جمعی هستیم ، افزود : ناجا، سپاه ، مدارس، دانشگاه ها، محیط زیست و رسانه ها در این زمینه با شبکه دامپزشکی آستارا همکاری داشته باشند.

مدیر شبکه دامپزشکی آستارا تصریح کرد : شکار و صید فقط باید با مجوز رسمی و کتبی محیط زیست انجام شود.

وی اظهار کرد : سه کانون محدود آنفلوآنزا در روستاها مشاهده شده بود و به سرعت معدوم سازی و دفن بهداشتی آنها انجام شد ، که این نوع مشاهده شده در طیور از نوع آنفلوآنزای انسانی بود.

 بنی رستم ادامه داد: در روستاها آنفلوانزا اول در بوقلمون بعد مرغ و به ترتیب غاز و اردک مشاهده می شود و اگر در روستایی در مرغ و طیور آنفلوآنزا مشاهده شود تا ۲۱ روز اجازه جوجه ریزی داده نمی شود. 

مدیر دامپزشکی آستارا در پایان گفت : دفن لاشه های آلوده باید با استفاده از لایه های متعدد خاک و آهک انجام شود

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار و ۲۵۷ نفر جمعیت در غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

کد خبر 400302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.