راهکار شهرهای جهان برای بهسازی بافت‌های قدیمی

رسیدگی به شرایط و بهبود وضعیت مکان‌های قدیمی و یا پرتردد در شهرها، یکی از بزرگ‌ترین و بهترین راهکارهای ارائه شده برای بهسازی محیط‌های شهری به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اماکن و فضاهای عمومی قلب تپنده یک شهر به حساب می‌آید که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مناطق شکل‌دهنده روابط میان ساکنان آن است. بهبود وضعیت ظاهری، افزایش ایمنی، نوسازی، ایجاد امکانات رفاهی و ارتقا سطح سلامت و بهداشت در این فضاها نقشی اساسی در بهبود روابط جوامع ایفا می‌کند و حتی می‌تواند در ارتقای سطح اقتصاد محلی نیز نقش داشته باشد.

برای مثال بازارها هم محلی برای تجمع مردم، هم محل کسب درآمد برای برخی افراد و هم رفع‌کننده نیازهای اقشار گوناگون به حساب می‌آیند که بهبود آن‌ها می‌تواند در بهبود شرایط شهرها تأثیرگذار باشد.

با این حال علی‌رغم اینکه بسیاری از شهرهای سراسر دنیا شاهد رونق اقتصاد بازارهای عمومی و غیررسمی خود است، این رونق و شیوه دستیابی به آن در اکثر مواقع با هرج و مرج، بی‌نظمی و نابسامانی همراه است، منجر به مسدود شدن خیابان‌ها می‌شود، مشاغل محلی را با رقابتی غیرعادلانه مواجه می‌کند و امید به پیشرفت را در دل کسانی که به حاشیه رانده و از دور رقابت خارج شده‌اند، با محدودیت مواجه می‌سازد.

 با این وجود، بازار می‌تواند با تشکیل یک چارچوب و ساختار نظارتی به رشد مشاغل کوچک و حفظ ایمنی مواد غذایی کمک کند و به مقصدی جذاب‌تر برای خریداران تبدیل شود.

برای مثال بازار طب سنتی و گیاهان دارویی در محله تجاری "وارویک جانکشن" در شهر "دوربان" آفریقای جنوبی، در گذشته مکانی مخروبه و خطرناک بود، همچنین فروشندگان مجبور بودند کالاهای خود را در فضای باز و روی آسفالت بفروشند و شب‌ها در پیاده‌روهای زیر اتوبان در کنار وسایلشان بخوابند تا مورد دزدی قرار نگیرند.

علاوه بر این فاضلاب و پسماند واحدهای ذبح دام که به سیستم‌های شهرداری جمع‌آوری آب باران وارد می‌شد منجر به گرفتگی لوله‌ها و جمع شدن حشرات موذی می‌گردید. با توجه به اینکه این بازار در نوع خود بزرگ‌ترین بازار آفریقای جنوبی محسوب می‌شود و روزانه شاهد حضور تقریبا ۴۶۰ هزار نفر است، نیاز به تغییرات اساسی شدیدا در آن احساس می‌شد. طراحی مجدد این فضا همه چیز را عوض کرد. شهرداری محلی اقدام به ایجاد رویکردی جامع برای بهبود زیرساخت‌های کل منطقه کرد که این بازار یکی از نخستین و بهترین پروژه‌های آن به حساب می‌آید.

پس از آن به منظور آگاهی از نیازها و خواسته‌های بازرگانان، کارمندان دولتی دست به تحقیقات گسترده‌ای زدند. نتیجه آن که به منظور ایجاد غرفه برای فروشندگان و مغازه‌هایی که بتوان آن‌ها را با اطمینان‌خاطر قفل و رها کرد، برای فضاهای خالی این بازار برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفت، مسیرهای مخصوص عابران پیاده پهن‌تر شد و وضعیت وسایل حمل و نقلی منطقه بهبود یافت. لوازم و تجهیزات آشپزخانه‌ای مجهزی نیز در اختیار تهیه‌کنندگان گوشت و لبنیات قرار گرفت تا با پیشگیری از ورود این ضایعات به کانال‌های آب از آلوده شدن آب‌ها پیشگیری به عمل آید. نتیجه این پیشرفت‌ها، شکوفایی اقتصادی، افزایش سطح امنیت و افزایش چشم‌گیر فرصت‌های اشتغال و کارآفرینی بود.  

شهرهای بسیاری در جهان وجود دارد که با سرعتی بی‌سابقه در حال افزایش ساختمان‌های جدید است. محله‌های قدیمی در آن‌ها جای خود را به آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده می‌دهد و نهادهای مدنی هم‌چون مدارس و کتابخانه‌ها اغلب شمایل قلعه‌های عظیم را به خود می‌گیرند؛ بناهای عظیمی که منجر به تشدید و عمیق‌تر شدن شکاف میان فقرا و ثروتمندان می‌شود.

این روند که در سراسر جهان بسیار رواج یافته است، به بافت شهرها در هر نقطه از جهان آسیب می‌رساند. یکی از شهرهایی که این روند را پشت سر گذاشت، ملبورن استرالیا است. خانه شورای شماره دو ساختمان شهرداری این شهر بسیار تحسین‌برانگیز و چشم‌نواز است و به طور چشمگیری، زیبایی مناطق اطراف خود را دو چندان می‌کند. این بنا که موفقیتی برجسته، زیبا و چشم‌نواز در زمینه معماری به حساب می‌آید با استفاده از فن‌آوری‌های نوین "طبیعت‌شناسی" در راستای استفاده از سیستم‌های طبیعی برای صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی موفق به دریافت ستاره "سازگاری با محیط زیست" شده است.

با این حال، این بنا تنها نوعی جلوه‌گری نمایشی از سازگاری یک ساختمان با محیط زیست است که می‌تواند به صورتی کاملا پویا محله‌های اطراف خود را به یکدیگر متصل و زندگی پر جنب و جوش خیابانی را تقویت ‌کند و منجر به ایجاد احساساتی قوی نسبت به محیط شهری شود. محیط اطراف ساختمان شورای شماره دو، به کمک سایبان‌ها و امکانات رفاهی گوناگون بهبود یافته و آن را تبدیل به مکانی راحت و بخشی جدایی‌ناپذیر از یک جامعه پویا کرده است.

این ویژگی‌ها حاکی است که معماری‌های نمادین نباید از بافت شهری تفکیک شود و لازم است به گونه‌ای طراحی شود که بتواند ارتباط مداوم مردم با یکدیگر و مناطق اطراف را فراهم آورد. بنابراین بهبود وضعیت مناطق مختلف در یک شهر علاوه بر توسعه خود شهرها و بهبود موقعیت آن‌ها، می‌تواند با بهبود روابط ساکنان نیز همراه باشد و در کل محیط‌های شهری را به جایی بهتر برای زندگی و کار تبدیل کند.

کد خبر 400295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.