اصفهان رتبه ۱۷ سرانه ورزشی کشور را دارد

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: استان اصفهان در سرانه ورزشی بین استان‌های کشور رتبه هفدهم را داراست که از این نظر جایگاه خوبی است و تلاش می‌کنیم آن را ارتقا دهیم.

مجتبی نوریان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص کاربری اماکن ورزشی آموزش و پرورش، اظهار کرد: این اماکن جهت اجرای درس تربیت بدنی ایجاد شده است و از آنجا که حیاط مدارس ایمنی خوبی ندارد این اماکن پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در سطح استان دارای ۱۶۰ مکان ورزشی است، تصریح کرد: این اماکن شامل سالن‌های ورزشی و زمین‌های روباز چمن و خاکی است که ۴۰ مکان از نوع زمین چمن مصنوعی و مابقی سالن ورزشی سرپوشیده است همچنین آموزش و پرورش شش استخر ورزشی دارد.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مستقل از این اماکن استفاده می‌کند، افزود: اکثر این اماکن از صبح تا عصر به اشکال گوناگون شامل کلاس درس ورزش یا فعالیت‌های فوق برنامه مانند برگزاری مسابقات یا کانون ورزشی در اختیار دانش‌آموزان است و قانونگذار به ما اجازه داده که ساعات مازاد استفاده را در اختیار عموم مردم قرار دهیم که در این راستا بسیاری از آنها به شکل سانس‌های آزاد اجاره داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه درآمد این سالن‌ها در شهرهای بزرگ و اصفهان خوب است، گفت: در مابقی نقاط استان این سالن‌ها درآمد اندکی دارند که تامین مالی هزینه‌های آنها را سخت می‌کند و با توجه به اینکه این اماکن را جزء مکان‌های درآمدزا محسوب کردند باید مخارج خود را تامین کنند که به همین دلیل سعی می‌کنیم از میزان درآمد دیگر سالن‌ها در اصفهان شهرستان‌های بزرگ استان به مناطقی که درآمد ندارند کمک کنیم.

نوریان با بیان اینکه در آموزش و پرورش اجاره این سالن‌ها به بخش خصوصی ممنوع است، گفت: اجاره حجمی ممنوع است و این سالن‌ها معمولا تا ساعت پنج عصر به طور رایگان در اختیار مدارس است و تنها از سانس‌های واگذار شده به دیگر دستگاه‌ها غیر از این ساعات هزینه دریافت می‌شود.

اولویت استفاده از سالن‌های ورزشی با دانش‌آموزان دختر است

وی با اشاره به اینکه اولویت استفاده از این سالن‌ها با دانش‌آموزان دختر است، اظهار کرد: به دلیل اینکه دانش‌آموزان پسر محدودیت کمتری دارند و همه جا می‌توانند فعالیت ورزشی کنند به بسیاری از این سالن‌ها در کنار مدارس دخترانه ساخته شده است و به نوعی درون مدرسه‌ای است و مدیریت آن را هم مدیر همان مدرسه بر عهده دارد.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه در کل استان اصفهان این سالن‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: درآمد سالن‌های ورزشی به خزانه دولت واریز می‌شود و این پول به همان منطقه‌ای که آن را واریز کرده برگشت داده می‌شود تا برای امورشان هزینه شود.

وی در خصوص شهرستان‌های فاقد این اماکن ورزشی، گفت: در برخی مناطق نایین، جرقویه سفلی یا جلگه در حال احداث سالن سرپوشیده هستیم که در مرحله نزدیک بهره‌برداری قرار دارند هرچند همین شهرستان‌ها که فاقد سالن هستند از زمین چمن روباز بهره‌مند بودند.

نوریان در خصوص مناطق غرب استان با توجه به سرمای هوا، تصریح کرد: آموزش و پرورش نگاه خاصی به مناطق سردسیر استان دارد چرا که در این مناطق مانند فریدن و فریدونشهر نیاز بیشتری به سالن سرپوشیده وجود دارد و امکان استفاده از حیاط مدرسه کمتر است به همین دلیل مناطق غربی از وضعیت بهتری در مورد اختصاص سالن‌های ورزشی برخوردارند و معمولا شهرستان‌های غربی هر کدام یک یا دو سالن ورزشی دارند.

وی با تاکید بر اینکه درآمدهای این سالن‌ها در تامین هزینه‌های خود سالن‌ها صرف می‌شود، تصریح کرد: اماکنی که درآمدزا نیست آموزش و پرورش از کل درآمدهای استان به آنها کمک می‌کند و از جاهای پردرآمد به مناطق محروم کمک می‌شود.

رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت‌های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در همه شش ناحیه آموزشی شهر اصفهان سالن ورزشی وجود دارد، افزود: در ناحیه یک شهر اصفهان سه سالن، سه سالن ورزشی در ناحیه دو، ناحیه سه ۱۰ سالن ورزشی، ناحیه چهار ۱۰ سالن، پنج  سالن در ناحیه پنج و ناحیه شش هم چهار سالن ورزشی دارند همچنین زمین‌های چمن روباز و استخر هم در این نواحی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان از نظر سرانه ورزشی وضعیت خوبی دارد، اظهار کرد: استان اصفهان در این زمینه بین استان‌های کشور رتبه هفدهم را داراست که از این نظر جایگاه خوبی است و تلاش می‌کنیم این رتبه را ارتقا دهیم.

نوریان با بیان اینکه همه امکانات ورزشی در تمام رشته‌ها را در اصفهان داریم، اظهار کرد: تنها در دو رشته دو میدانی و ژیمناستیک سالن و پیست استاندارد نداریم و در تلاش برای بهره‌برداری از بزرگترین سالن ژیمناستیک استان در ناحیه پنج اصفهان تا پایان سال هستیم.

کد خبر 400277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.