برنامه منسجمی برای توسعه پایدار شهری نداریم

دبیر اجرایی سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری گفت: یکی از مشکلات موجود شهرها توجه نکردن به برنامه‌ریزی یکپارچه است در واقع می‌توان گفت برنامه منسجمی برای توسعه پایدار نداریم و در این باره باید سیاست گذاری واحد انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی تقیان ظهر امروز-دوشنبه ۱۸ آذرماه ۹۸- در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف اصلی گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری ایجاد فضای گفتمان سازی در توسعه پایدار است زیرا در حوزه گفتمان سازی اقدامات بسیار کمی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان موضوع توسعه پایدار به خوبی در بین مردم و مسئولان شناخته شده و فضای خوبی ایجاد شده است، افزود: در حوزه توسعه پایدار باید بعضی از قوانین اضافه شود و البته بعضی قوانین موجود نیز به خوبی نظارت نمی‌شود که باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

تقیان با اشاره به شاخصه‌های حوزه مدیریت شهری تصریح کرد: جمعیت اصلی‌ترین عامل در پایداری شهرها است؛ نرخ رشد جمعیت، میزان مهاجرت‌ها و... به توسعه پایدار شهر کمک می کند.

وی ادامه داد: یکی از پتانسیل‌های توسعه پایدار مسائل اقتصادی است، از این رو باید فعالیت‌های اقتصادی متنوعی را در شهر برنامه‌ریزی کنیم تا در برابر نوسانات مختلف انعطاف پذیر باشد؛ همچنین باید اقتصاد شهروندی ایجاد و اجرایی شود.

دبیراجرایی سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری تغییر اقلیم را از دیگر شاخصه‌های پایداری شهرها برشمرد و گفت: باتوجه به گسترش شهرنشینی و شناخت تغییرات ناشی از آن باید پایداری شهرها مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل مهم در حوزه محیط زیست، آلودگی هوا بوده و لازم است در کلانشهر اصفهان عوامل آلوده ساز شناسایی و از تشدید آنها جلوگیری شود.

تقیان آلودگی هوا را ناشی از توجه نکردن به توسعه پایدار دانست و تأکید کرد: اگر سیاست‌های توسعه پایدار به خوبی تدوین و اجرایی می‌شد، مشکل آلودگی هوا را در شهر تجربه نمی‌کردیم.

وی کیفیت آب طبیعی را از دیگر ویژگی‌های ضروری پایداری شهرها عنوان کرد و گفت: لازمه تلقی شدن یک شهر به عنوان شهر پایدار فراهم کردن منابع آبی سالم است؛ البته تاکنون اقدامات خوبی انجام شده و باید گسترده‌تر شود.

ارائه ایده‌های جدید مردمی برای توسعه شهر

وی با تأکید بر توانایی و پتانسیل های نوآوری و ابداع گفت: برای پایداری و توسعه شهرها مردم باید بتوانند ایده‌های جدید ارائه و در بخش ابداع حرفی برای گفتن داشته باشند.

تقیان با اشاره به سرمایه های اجتماعی در شهرها گفت: سرمایه های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد و این درحالی است که فرصت‌های موجود در حوزه سرمایه اجتماعی را هدر می‌دهیم و به همین دلیل جوانان رغبتی ندارند که به عنوان سرمایه اصلی کشور نقش آفرینی کنند.

وی با تأکید بر اهمیت آموزش در پایداری شهرها اظهار کرد: مجهز کردن جمعیت به مهارت‌های زندگی یکی از سیاست‌های مهم در مدیریت شهرها است از این رو یکی از سیاست‌های مهم دبیرخانه سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری آموزش و توانمندسازی است؛ باید متولیان حوزه پایدار مهارت های اجتماعی و شغلی را آموزش داد و به سمت مهارت محوری حرکت کرد.

دبیراجرایی سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری ادامه داد: برقراری امنیت نیز به عنوان اساسی ترین نیاز انسان ها می تواند زمینه ساز رفع بسیاری از نیازهای جامعه باشد؛ شهر پایدار نیاز به محیط پایدار دارد و توسعه پایدار بیش از هرچیزی بر معیارهای انسانی و کیفی تأکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار را باید به صورت مستمر ارتقاء داد زیرا توسعه با برنامه یکساله یا پنج ساله ارتقاء نمی یابد و باید در این حوزه عدالت اجتماعی و فرصت های برابر برای شهروندان فراهم شود.

تقیان گفت: باید از منابع موجود استفاده کرد تا آیندگان نیز زندگی توأم با آرامش داشته باشند.

دبیراجرایی سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با تأکید بر حفظ پویایی و سرزندگی محیط های شهری ادامه داد: امروز جوانان برای مشارکت اجتماعی رغبتی ندارند که در این راستا باید آسیب شناسی لازم انجام شود.

وی گفت: در بخش علمی دبیرخانه سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری در سال نخست، ۱۳۶ مقاله تخصصی، در سال دوم ۲۳۳ مقاله تخصصی و سال سوم ۱۲۶ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شده که مقالات برتر در قالب کتاب به چاپ می‌رسد.

وی با بیان اینکه اختتامیه سومین گفتمان راهبردی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری روز ۲۱ آذرماه سال جاری با حضور «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می شود، گفت: در این آیین سه لوح زرین اهداء می شود که لوح زرین خلاقیت به نوجوان ۱۵ ساله که برای نخستین بار در دنیا سنگی تولید کرده که آلودگی هوا را جذب می کند و هزینه تولید انبوه آن بسیار کم است؛ لوح زرین امید ساز برتر به یک جوان گیلانی اهداء خواهد شد و لوح زرین ایده برتر به دو شرکت استارتاپی و دانش بنیانی اهداء خواهد شد.

کد خبر 400253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.