معمای عجیب ناکامی‌های ذوب آهن؛ چه کسی مقصر است؟

ذوبی‌ها سال‌ها با نظم و برنامه‌ریزی مثال‌زدنی، جورچین پازل باشگاه‌داری صحیح را به خوبی تکمیل نموده‌بودند و می‌شد لفظ "حرفه‌ا ی" را برازنده‌تر از هر باشگاهی‌ برایشان به کار برد. برای مدت‌ها در لیگ و جام حذفی برای رقبا خط و نشان می‌کشیدند و در آسیا، نمایندگان متمول سایر کشورها را به دردسر می‌انداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با پایان فصل پیش و رفتن سعید آذری، خیلی زود گاندوها از روزهای خوب‌شان فاصله گرفتند و مشکلات یک به یک سر از حوالی باشگاه ذوب آهن در آوردند. در نقل و انتقالات ستاره‌های زیادی پیراهن سبزشان را در آوردند و از ذوب آهن به باشگاه‌های دیگر کوچ کردند. با این وجود منصوریان در اصفهان ماند، اما در تکرار موفقیت‌های فصل قبل ناکام بود. به نظر بسیاری از کارشناسان، ذوب آهن در نقل و انتقالات علمکرد چندان مطلوبی نداشته و دست منصوریان خالی از بازیکن باکیفیت مانده‌است. این کیفیت پایین تنها به بازیکنان داخلی محدود نمی‌شد و باکر و ماکالی کریستیانو ضعیف‌تر از انتظارات بودند.

ذوبی‌ها پس از آن که خودشان را در خانه چهاردم جدول لیگ امسال یافتند، تصمیم گرفتند تا عذر زبیر نیک نفس و محمد باقر صادقی را بخواهند و قید خریدهای خارجی خود را بزنند. البته ادعا اخراج باکر و ماکالی از سوی باشگاه تکذیب شد، اما با توجه به مشکلات مالی فراوانی که ذوب آهن با آن دست و پنجه نرم می‌کند، به نظر خبری از رضایت باشگاه از این دو بازیکن نیست و آن‌ها تنها قادر به فسق قرارداد این دو فوتبالیست و پرداخت غرامت چند صد هزار دلاری آن نیستند.

این تصمیمات نتوانست پاسخ یک سوال مهم را بدهد! چرا اصلا چنین بازیکنانی پیش از شروع فصل جذب باشگاه اصفهانی شده‌بودند که حالا نیاز به اخراج یا مدرا از روی ناچار با آنان باشد؟ یا چرا نیک نفس و صادقی در تابستان از تیم کنار گذاشته نشده ‌بودند و تنها لیست بزرگسالان ذوب آهن را پر کردند؟ سوالاتی که جواب آن به شش ماهه اول سال و کوران اختلافات میان مدیرعامل وقت باشگاه با هیئت مدیره  برمی‌گردد. از همان ابتدای سال ۹۸ خبرهایی حاکی از اختلاف آذری با هیئت مدیره به گوش می‌رسید و احتمال برکناری آقای مدیرعامل وقت نیز قوت گرفته ‌بود. لیگ با ششمی ذوب آهن به پایان رسید و گاندوها دو ماه بعد به عنوان تنها نماینده ایران در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف نماینده عربستانی رفتند. الاتحاد از سد شاگردان منصوریان گذشت تا بالاخره ۳۱ مرداد ماه سال ۹۸، سعید آذری ازمدیرعاملی برکنار شود و محمدی به جای او بنشیند. آذری به فولاد پیوست و ذوب را همراه با باتلاقی از مشکلات به مدیرعامل جدید سپرد.

از سال گذشته که بودجه تصویبی ذوب آهن به ۲۵ میلیارد تومان رسید، قابل پیش بینی بود که یقه سبزپوشان را در فصل بعد خواهدگرفت و حتی خود  آذری نیز در زمان حضورش نیز از کمبود این مبلغ گله‌گی کرده بود. مشکلات باشگاه تنها از کمبود بودجه به نظر می‌رسید تا جواد محمدی که چندان اهل مصاحبه با رسانه‌ها نیست و ترجیح می‌دهد بیشتر متمرکز برکار خود باشد، در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد "تیم با مبلغ ۴۵ میلیارد تومان بسته شده‌است."

این یعنی بیش از ۲۰ میلیارد تومان اختلاف بین مبلغ تعیین شده و رقم قراردادها! یعنی به جز پایین بودن مبلغ اختصاص داده شده به تیم، ذوب آهن با پدیده دیگری به نام عدم مدیریت درست هزینه‌ها نیز روبرو است. در این شرایط باید دید چگونه و به دست چه شخص یا اشخاصی چنین خرج‌های هنگفتی برای ذوب آهن تراشیده شده‌است. هیئت مدیره و سعید آذری دو گزینه‌ای هستند که اولین انگشت‌های اتهام سوی‌شان روانه می‌شود.

انگشت اتهام ابتدا رو به مدیر عامل وقت است، آن جا که آذری چون آگاه بوده که چند ماهی بیشتر مهمان باشگاه نیست و باید برود، دقت کافی و لازم را در بستن قراردادها به کار نبرده‌است. اما کار به این جا ختم نمی‌شود و هیئت مدیره نیز در این صورت اطلاع کافی و وافی را از رفتن آذری داشته و حداقل باید نظارت بیشتری براین موضوع به کار می‌بسته و چه بسا که این امر را به انجام هم رسانده‌باشد، اما هرچه هست نتیجه حاصله، چه از سوی آذری و چه هیئت مدیره ذوب آهن عملکرد ضعیف بازیکنان جذب شده‌است.

رفتار منصوریان، نشان از غیر فنی‌بودن خریدها دارد

محمود یزدخواستی پیشکسوت باشگاه ذوب آهن معتقد است رفتار منصوریان در کنار گذاشتن بازیکنانی که به تازگی به این تیم پیوسته‌بودند، ممکن است نشان از این داشته‌باشد که این خریدها از سوی او صورت نپذیرفته‌است. او در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: عملکرد منصوریان می‌تواند این مفهوم را داشته‌باشد که خریدها کاملا به دور از نظر او انجام شده‌است. وقتی یک مربی بازیکن خارجی‌ای را جذب می‌کند تلاش می‌کند تا به هر نحوی از او بهره بگیرد و کیفیت این بازیکن، اعتبار انتخاب او است.

این کارشناس فوتبال بر این موضوع نیز تاکید دارد که منصوریان با همه‌ی این تفاسیر باید مسوولیت پذیرش بازیکنان و جای دادن آن‌ها میان لیست‌اش را بپذیرد و در این خصوص، خاطرنشان کرد: وقتی سرمربی بازیکنی را در لیست‌اش قرار می‌دهد باید مسوولیت آن را بپذیرد و پاسخگوی عملکرد آن باشد. آقای منصوریان نیز این بازیکنان را در جمع تیم‌اش قبول  کرده ‌است.

موافق تغییر کادر فنی هستم

وی مشکل این تیم ذوب آهن را فنی ارزیابی دانست و گفت: نه تنها من، بلکه بسیاری از کارشناسانی که درباره‌ی ذوب آهن صاحب نظرند موافق تغییر کادرفنی تیم هستند. این تصمیم به خاطر نتایج ضعیف هم نیست، بلکه عملکرد آقای منصوریان مشکل دارد.

یزدخواستی ادامه داد: زمانی که ذوب آهن نتایج ضعیفی را کسب کرد، قرار بر این شد تا در جلسه‌ای برای کادرفنی تصمیم‌گیری صورت گیرد. اما در این جلسه مطلوبات اولیه حال نشد و مدیرعامل و هیئت مدیره بیش از اندازه محتاطانه در آن حاضر شدند. این رفتار آن‌ها شاید به دلیل حمایت‌هایی بود که خارج از باشگاه از شخص منصوریان صورت می‌پذیرفت.

پیشکسوت ذوب آهن تصریح کرد: ذوب آهن بدون حضور بازیکنان نتایج ضعیفی کسب کرد و اصلا آن‌ها در این فصل چندن به میدان هم نرفته اند. این تصمیم باشگاه تنها برای آن است که نشان داده شود کاری صورت پذیرفته‌است و کمک چندانی نمی‌کند.

خرید این دو بازیکن زیر نظر منصوریان بوده، اما او ناراضی است

احمد جمشیدی سخن‌گوی باشگاه ذوب آهن و یکی از اعضای هیئت مدیره ذوب آهن است. او به دلیل عضویت در هیئت مدیره، یکی از افرادی که فرآیند خریدها مطلع بوده‌است. جمشیدی در این رابطه به خبرنگار ایمنا گفت: خرید این بازیکنان زیر نظر آقای منصوریان صورت گرفته‌است و این را خود ایشان نیز اعلام کرده‌است. البته خود سرمربی نیز نارضایتی‌هایی از این دو بازیکن و به خصوص بازیکن دفاعی(باکر) داشته‌است. آقای منصوریان رضایت‌نداشتن‌اش را شفاهی اعلام کرده‌است.

جمشیدی اضافه کرد: هنوز درباره این دو بازیکن تصمیم‌گیری نشده‌است، اما قطعا تا نیم فصل تعیین تکلیف می‌شوند. فعلا که در تمرین حضور دارند.

سخن‌گوی ذوب آهن با رد این که عدم تصمیم‌گیری درباره این دوبازیکن به دلیل رقم بالای فسخ آن، خاطرنشان کرد: چنین چیزی نیست. ما هنوز به نظر نهایی نرسیدیم و به محض آن که برسیم، آن را اجرایی می‌کنیم. بالاخره این بازیکنان آمده‌اند و قرارداد بسته شده و کاری نمی‌شود کرد اما خود آقای منصوریان نیز گفته که حتی اگر رضایت هم نداشت سعی کند به گونه‌ای با توافق هر دو ظرف این قرارداد فسخ بشود.

تیم فوتبال باید به مسابقات جام باشگاه آسیا می‌رفت و من می‌خواستم تیم را ببندم

سعید آذری اصلی‌ترین شخصیت این ماجرا است. مردی که سال‌ها با نام ذوب آهن در فوتبال ایران شناخته شده‌ و حالا جدا از این باشگاه بر صندلی مدیرعاملی فولاد نشسته‌است. او در رابطه با خریدهایی که در اواخر حضور شخص او در اردو گاندوها صورت گرفته به خبرنگار ایمنا گفت: در تمامی تیم‌های من، خرید بازیکن با نظر سرمربی و با درخواست کتبی انجام می‌شود. اصلا اگر باشگاه برای مربی خرید کند که آن مربی، مربی نیست. سرمربی لیست را تحویل می‌دهد و براساس آن بازیکنانش جذب می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیا زمانی که خریدها را انجام می‌داده از رفتنی یا نرفتنی‌بودن‌اش از ذوب آهن اطلاعی داشته یا خیر؟ گفت: باشگاه باید به مسابقات باشگاه آسیا می‌رفت و من می‌خواستم تیم را ببندم.

آذری تصریح کرد: در مورد ذوب آهن چیزی ندارم که بگویم. درباره جایی که سابق حضور داشتم صحبت نمی‌کنم و در موقع مناسب اگر صلاح بدانم یک سری حقایق را درباره‌ی ذوب آهن روشن می‌کنم.

به گزارش ایمنا، ذوب آهن روزهای خوبی را سپری نمی‌کند. حالا دیگر گاندو به یکی از بی خطرترین تیم‌های لیگ برتری مبدل شده که به جای جنگ میان مدعیان، طرفداران‌اش جایگاه‌اش را میان پایین جدولی‌ها پیدا می‌کنند. آن‌ها اگرچه سال گذشته در رنکینگ باشگاه‌ها، بهترین باشگاه ایرانی شده‌اند، اما امسال دلهره سقوط را نیز در دل سبزدلان انداخته‌اند. همه‌ی آن‌ها که به نحوی در جریان خریدها و اتفاقات این فصل بوده‌اند، به نحوی از پاسخگویی طفره می‌روند تا سوالات زیادی را در ذهن‌ها باقی بگذارند و معمای سبز فوتبال ایران را پیچیده و پیچیده‌تر کنند. باشگاهی که از دست رنج کارگران و کارکنان و بازنشستگان زحمت‌کش کارخانه ذوب آهن شکل گرفته، افرادی که پرداخت حقوق‌های کم و ناچیزشان نیز به راحتی عقب می‌افتد و زندگی آنی برای خود و خانواده‌شان سخت می‌شود، حداقل چشم انتظار پاسخی از سوی مسوولین این باشگاه هست که امسال میلیاردها تومان بی آن که ثمری بدهد، خرج کرده ‌است. مسوولینی که باید دید چه زمانی صلاح می‌دانند تا پاسخ دهند پول زحمت‌کشان ذوب آهن چگونه در سال ۹۸ به هدر رفت؟!

گزارش از: سروش فدائی _ خبرنگار ورزشی ایمنا

کد خبر 400229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.