چگونه از گردشگری خلاق به شهر خلاق برسیم؟

یک دکترای شهرسازی گفت: خلاقیت بهره‌گیری از روش‌های نوآور، به روز و ریشه دار در پاسخگویی به مسائل شهری و زمینه سازی برای حضور گردشگر در شهر و ارتقای زیرساخت‌های آن است.

نگین صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تشکیل شبکه‌های شهری متنوع آموزشی، سالم و خلاق می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای ایجاد تعاملات و هم اندیشی بین فرهنگ‌ها ایجاد کند تا با بهره گیری از پتانسیل‌های اقتصادی، فرهنگی و جغرافیایی موجود زمینه ساز توسعه اقتصادی، برندسازی و گسترش پذیرش توریست و گردشگری در شهر شود.

وی افزود: شبکه شهرهای خلاق از سال ۲۰۰۴ با هدف بهره گیری از خلاقیت به عنوان محرک ویژه توسعه پایدار شهری مطرح شده است، در ایران نیز ایده شهرهای خلاق باتوجه به وجود ظرفیت صنایع خلاق و فرهنگی و با تأکید بر ارتباطات و تبادلات در مقیاس بین المللی بین شهرها، می‌تواند زمینه ساز توسعه گردشگری خلاق شود.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: هر چند در دوران توسعه صنعتی با تأکید بر جنبه‌های کالبدی شهر، ابهت هر شهر بزرگ وابسته به تعداد کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی بود، اما امروزه با مد نظر قرار دادن رویکردهای انسانی، مبانی فرهنگی، زیست محیطی و هنری شهر، دیدگاه‌ها به سمت لزوم ایجاد شهر خلاق تغییر کرده است.

وی ادامه داد: به واسطه همین رویکرد، جنبه‌های انسانی- فرهنگی شهرها به عنوان عامل متمایز کننده هویت شهرها مدنظر بوده است و حیات شهرها در عرصه شهری و حضور هنرمندان و فرهنگیان در کنار شهروندان می‌تواند به خلاقیت در راستای توسعه پایدار شهری بینجامد.

صادقی با بیان اینکه خلاقیت بهره‌گیری از روش‌های نوآور، به روز و ریشه دار در پاسخگویی به مسائل شهری و زمینه سازی حضور گردشگر در شهر و ارتقای زیرساخت‌های آن است، تصریح کرد: گردشگری، فرآیند خلاق کشف ناشناخته‌ها در بستر جدید و تجربه رویدادها در بخش فرهنگی- هنری یک شهر یا جامعه است که با توسعه ایده "پویایی شهر" تناظر دارد.

این دکترای شهرسازی تاکید کرد: هر چند در فرآیند جهانی شدن در دوره مدرن، بر توجه به خاص بودن هویت و فرهنگ، هنر و معماری، اصالت هر شهر و حرکت به سوی همانند سازی همه شهرها تأکید شده است، اما این رویکرد "مدگرا" امروزه جای خود را به "خلاقیت" در راستای شهرت شهر داده است.

صادقی افزود: بنابراین به جای تقلید از چشم اندازهای مشترک جهانی، امروزه به دنبال توانمندسازی و بروز استعدادهای ویژه و توانایی‌های بالقوه هرجامعه با هدف بازآفرینی حیات آن هستیم.

وی با بیان اینکه امروزه در بسیاری شهرهای توریست پذیر جهان، خلاقیت تبدیل به جریان مداوم و اجرایی مدیریت شهر شده است، تاکید کرد: در این روند با تأکید بر رخدادها، حوادث، روایات، دستاوردها، تولیدات ویژه و نوآوری خاص، محصولات فیزیکی، فرهنگی، المان‌ها، خوارک، رویدادها و نمایش به عنوان محصولات خلاقانه، بستر حضور گردشگر را فراهم می‌کند؛  علاوه بر نمایش و ارائه فرهنگ ویژه مقصد، فروش محصولات، آورده‌های اقتصادی و کارآفرینی نیز می تواند به تقویت هویت شهر کمک کند.

این دکترای شهرسازی گفت: به طور مثال در سفر به شهر دهلی (هند) گردشگران در انتخاب بسته‌های گردشگری تعریف شده می توانند از اجراهای تئاترهای فرهنگی ویژه هند با مضمون فرهنگی و در روایت داستان‌های مرتبط با تاریخچه هند بازدید کنند، سپس روز بعد از مکان‎های تاریخی و معماری مرتبط با نمایش بازدید داشته باشند.

صادقی عنوان کرد: فروش سوغات و صنایع دستی و فیل سواری که ویژه این کشور است، گردشگر را در درک خاطرات زیسته شهر یاری می‌کند، در سایر کشورهای توریست پذیر نیز مواردی جذب کننده مشابه مانند نمایش، تئاتر و موسیقی تعریف شده است.

کد خبر 400205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.