خطر نفوذ تفکر احمدی‌نژادی به پارلمان؟

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

انتقاد یک مرجع تقلید از وابستگی حوزه‌های علمیه به دولت 

آیت الله العظمی شبیری زنجانی، حفظ استقلالی مالی حوزه های علمیه از دولت ها را یک ضرورت دانستند و تصریح کردند دست حوزه نباید مقابل دیگران دراز باشد.  معظمٌ له در دیدار با حجت الإسلام و المسلمین اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کردند: خیلی خوب است که شما پیگیر استقلال مالی حوزه ها هستید.  ایشان با انتقاد از رواج مدرک گرایی در حوزه های علمیه فرمودند علم را یا باید برای خدا و پاداش اخروی فراگرفت و یا برای خود علم و ارزشمندی آن. وقتی که کسی برای مدرک درس می خواند ملّا نمی شود.  آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: آموختن علم نباید به خاطر امور دنیوی باشد. مرحوم آقای مجتهدی تبریزی، در ابتدای طلبگی به من گفتند که در دانشگاه برای مدرک گرفتن درس می خوانند اما شما برای خود علم موضوعیت قائل هستید، اما الان طوری شده که طلاب وضع دانشگاهی پیدا کرده اند. از سیستم آموزشی دانشگاه، امثال شیخ طوسی و آخوند خراسانی بیرون نمی آید. شما افراد را تشویق کنید که این گونه درس بخوانند.    ایشان با تأکید بر اینکه جامعه به طلاب باسواد، باتقوا و با اخلاق نیاز دارد فرمودند: در مسائل اخلاقی مشکلی که وجود دارد این است که مسائل دنیوی بسیار پررنگ شده است. در سابق طلاب بیشتر به دنبال مسائل اخلاقی بودند. متأسفانه در حوزه های اخلاقی هم کمتر زمینه شاگرد پروری وجود دارد. دوره میرزای شیرازی و دوره مرحوم آخوند چهار چهره اخلاقی تراز اول وجود داشتند: آخوند ملا فتحعلی سلطان آبادی ، آخوند ملاحسینقلی همدانی، حاج شیخ اسماعیل قره باغی و حاج سید مرتضی کشمیری. الان متأسفانه اوضاع چنین نیست و موانع مختلف نمی گذارند که چنین افرادی تربیت شوند، اما نباید ناامید شد.   آیت الله العظمی شبیری زنجانی با تأکید بر لزوم رسیدگی به وضعیت معیشتی طلاب تصریح کردند: سیره علمای گذشته این بوده که درباره افرادی که از نظر علمی مستعد بودند، رسیدگی خاصی داشتند. شخصیت هایی مانند مرحوم  آخوند و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری و مرحوم آقای بروجردی برای طلاب مستعد حق استثنائی قائل بودند. بسیاری از طلاب با استعداد به خاطر شرایط مالی نمی توانند ادامه بدهند. آقای مطهری گفته بود اگر وضع مالی ام قابل تحمل بود از حوزه خارج نمی شدم. آقای مطهری خودش را ضایع نکرد و منشأ خدمات شدند اما اگر چنین فردی در حوزه بود برای حوزه خوب بود. خیلی ها به خاطر مسائل مالی و سختی های معیشتی از حوزه خارج می شوند.

ترافیک احمدی‌نژادی‌ها پشت درِ مجلس

 از ماه ها قبل که گمانه زنی ها در خصوص چند و چون فعالیت افراد، احزاب و گروهای مختلف در انتخابات مجلس یازدهم آغاز شده بود، گفته می شد که دولتمردان احمدی نژاد قصد دارند حضور گسترده ای در این کارزار داشته باشند. برخی نیز از برنامه های مشخص شخص محمود احمدی نژاد برای حضور تاثیرگذار در این انتخابات خبر می دادند. تا جایی که حتی احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات مجلس هم مطرح شده بود، احتمالی که کمرنگ بود و غریب. تهیه لیست با چهره های سفید و کمتر شناخته شده برای دور زدن فیلتر شورای نگهبان از جدی ترین احتمالات درباره حامیان تفکر احمدی نژاد بود، برخی براین اعتقاد بودند که شاید برخی نزدیکان او چون تمدن یا شیخ الاسلام و یا حتی شریف زاده اعلام کاندیداتوری کنند ولی با توجه به بالا بودن احتمال ردصلاحیت آنها، احمدی نژاد بازی خود را با چهره های سفید و از حوزه های انتخابییه کمتر شناخته شده و کوچک انجام خواهد داد. احتمالی که بعید به نظر نمی رسد رنگ و بوی عینیت به خود بگیرد.

اشرف بروجردی: اگر شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان را ردصلاحیت کند چگونه مردم را راضی کنیم رای بدهند؟

اشرف‌ بروجردی ابراز امیدواری می‌کند که با وجود فضای ناآرام و حوادث اخیر انتخابات مجلس یازدهم انتخاباتی پرشور باشد. این فعال اصلاح‌طلب در ادامه سخنانش گفت: ایران روزهای دشوار و پرچالشی را سپری می‌کند. به همین دلیل ضرورت برگزاری انتخابات با رأی بالا بیشتر از همیشه احساس می‌شود. بنابراین حاکمیت وظیفه دارد کاری کند تا مردم به رأی دادن ترغیب شوند.    عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: البته لازمه اینکه مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند این است که آنها حس کنند رقابت، رقابتی داغ است و همه گروه‌های سیاسی مشارکتی جدی و البته برابر با هم دارند. در واقع اگر شورای نگهبان مانع این فضا باشد، مشکل بتوانیم افکار عمومی را راضی به رأی دادن کنیم. او افزود:‌ اگر قرار بر تداوم ردصلاحیت گسترده چهره‌های شاخص اصلاحات باشد و اصلاح‌طلبان با چهره‌های درجه دوم خود وارد صحنه شوند، چطور می‌توانیم مردم را قانع کنیم که باز بیایند و رأی بدهند. پس تاکید بر این است که همه دستگاه‌ها زمینه فضای رقابتی را فراهم کنند. بروجردی ادامه داد: حاشیه‌ها و اعتراض‌هایی که در چند روز گذشته رقم خورد مزید بر علت شد تا نگرانی‌ بابت میزان مشارکت بیشتر شود. بخشی از جامعه هم از افزایش قیمت بنزین شاکی هستند و هم از برخوردهایی که به هر حال انجام شد، ناراضی‌اند و احساس می‌کنند دیده نمی‌شوند. این برای هر جامعه‌ای هزینه‌ساز است. این فعال اصلاح‌طلب افزود: بنده به شخصه هنوز به‌ طور کامل ناامید نیستم و امیدوارم نهادهای حاکمیتی با فرمولی عقلانی و با در نظر گرفتن ارزش حضور مردم انتخابات را به شکلی برگزار کنند که همه مردم بتوانند به کاندیداهای متبوع خود برای مجلس‌نشین شدن رأی بدهند. در چنین شرایطی هم می‌توانیم به دنیا بگوییم تحریم‌ها در تعهد عمومی به نظام تاثیری نگذاشته است و هم می‌توانیم در انتظار تشکیل مجلسی پویا باشیم که بتواند مشکلات را حل کند. اشرف‌ بروجردی در آخر گفت: حاکمیت باید فضای رقابتی را حفظ کند تا مصالح کشور و منافع مردم بیش از این به خطر نیفتد.

هشدار رئیس ستاد انتخابات به صداوسیما درباره تبلیغات زودرس به نفع چند کاندیدا

جمال عرف در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه تا دیشب ۱۵ هزار ۶۱۸ نفر در انتخابات مجلس ثبت نام کردند، اظهار کرد: اگر افرادی را که به صورت دستی در ساعات پایانی دیشب ثبت نام کردند به این آمار اضافه کنیم، این آمار به ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر افزایش می یابد. معاون سیاسی وزارت کشور ادامه داد: از این تعداد ۸۸ درصد آقا و ۱۲ درصد خانم هستند. وی ادامه داد: ۲۴۸ نفر از نمایندگان فعلی و ۶۳۳ نفر از نمایندگان ادوار در انتخابات ثبت نام کردند. ۳ هزار و ۲۰۹ نفر در بازه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال ثبت نام کرده‌اند که این نشان‌دهنده جوان‌گرایی در بین داوطلبان است. معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: ۵ هزار و ۴۶۴ کارمند داوطلب انتخابات شدند که آنها بیشترین گروه شغلی بودند و کمترین گروه شغلی نظامیان با ۹۰ نفر هستند. ۱۲ هزار و ۴ نفر هم تحصیلات کارشناسی ارشد داشتند. وی گفت: تاکنون در انتخابات خبرگان ۸۱ نفر ثبت نام کردند.  عرف با بیان اینکه در بیشتر حوزه‌های انتخابیه هیات‌های اجرایی تشکیل و بررسی پرونده‌های داوطلبان آغاز شده است،‌ تصریح کرد: استعلامات از مراجع ۴ گانه در حال انجام است و تا زمان اعلام اسامی نهایی داوطلبان ۵۰ روز فرصت دارد. رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا بر عملکرد صدا و سیما در زمینه تبلیغات زودهنگام به نفع یکی دو داوطلب شناخته شده انتخابات نظارت وجود دارد؟ گفت: ما بر تبلیغات زودرس نظارت داریم. ستاد پیشگیری قوه قضاییه نیز همین وظیفه را دارد. اگر موردی باشد اول تذکر می‌دهیم و اگر این تذکر جواب نداد، نهادی که تبلیغات را انجام می‌دهد به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.  وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا روز گذشته محمدباقر قالیباف بدون نوبت در انتخابات ثبت‌نام کرد بیان کرد: قالیباف کسی را از قبل فرستاده بود و بخشی از کار ثبت نامش انجام شده بود، اما سوال شما هم نکته واردی است؛ زیرا بعضی از افراد (شناخته شده) دیگر مثل سایر داوطلبان در صف انتخابات نشستند.

تندروها از انتخاباتِ سرد استقبال می‌کنند

جواد امام اذعان کرد برخوردهای خشن و آسیب جدی‌ای که مردم دیدند بر فضای انتخاباتی تاثیر منفی خواهد گذاشت. به همین دلیل مجموعه دولت و حاکمیت باید تمام هم‌وغمش را در بازسازی شرایط به کار گیرد تا بلکه جامعه به‌ آرامشی نسبی برسد و به رأی دادن رغبت پیدا کند.  مدیرعامل بنیاد باران ادامه داد: جریان اصلاحات به دلیل حمایت از حسن روحانی در ۲ انتخابات ریاست‌جمهوری در مظان اتهام است. اما این را باید در نظر داشت که اصلاح‌طلبان با وجود نقش داشتن در تشکیل دولت، هیچ نقشی در انتخاب وزیران و مدیران و البته تصمیم‌گیری‌ها نداشتند. همچنین باید گفت قوای درگیر در بحث گرانی بنزین فقط محدود به دولت نمی‌شود. به همین دلیل باید گفت اعتراض‌های اخیر به کلیت نظام ضربه زد و این‌طور نیست که فقط اصلاحات از این مساله متضرر شود.  این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: این اتفاق اصل انتخابات را هدف می‌گیرد و انگیزه مردم را برای رأی دادن به پایین‌ترین حد ممکن می‌رساند. پس اگر اصلاح‌طلبان صحنه را رها کنند و به تماشای فعالیت انتخابات رقیب بنشینند، تندروها از انتخابات سرد استقبال می‌کنند و شاید مجلس یازدهم از مجلس هفتم هم بدتر شود. پس باید به این امید بمانیم که نهادهای نظارتی در رویکرد خود تغییر ایجاد کنند تا از این طریق اصلاح‌طلبان از بستر لازم برای حضوری جدی در انتخابات برخوردار باشند. اگر هم همچنان اصرار بر تنگ‌نظری باشد، مسئولیت از دوش اصلاحات و اصلاح‌طلبان برداشته خواهد شد.   او درباره راهکار لازم برای ترمیم وضعیت پیچیده فعلی گفت: تنها راه برای عبور از بحران بازگشت به مردم و مشارکت آنها در تصمیم‌گیری‌هاست؛ یعنی اگر همچنان بر تک‌روی اصرار کنیم و با راهکار یک‌طرفه امور را اداره کنیم، شرایط به همین شکل کنونی خواهد بود.   جواد امام در پایان صحبت‌هایش گفت‌: در یک سال و چند ماه اخیر همیشه گفته شده است که خروج آمریکا از برجام باعث و بانی مشکلات است. اما قبل از تصمیم ترامپ هم کارشکنیِ‌ کارشکنان داخلی اجازه نداد بتوانیم از برجام بهره ببریم. در کل باید گفت رفتار منطقی و واقع‌بینانه می‌تواند آرامش را به ایران برگرداند.

منصوری: مشارکت پایین باشد، رقیب اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات می‌شود

آذر منصوری، چهره سیاسی اصلاح طلب که در جریان ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم، اعلام کاندیداتوری کرده بود  درباره احتمالات مطرح شده پیرامون اینکه شورای نگهبان به سمت باز کردن فضای انتخابات خواهد رفت، گفت: ارزیابی فعلی این است که نرخ مشارکت در این مقطع نسبت به دوره‌های گذشته پایین‌تر است. البته بعد از اعتراضات اخیر هنوز نظرسنجی جدیدی انجام نشده است که ببینیم با چه سطحی از مشارکت شهروندان در انتخابات روبرو هستیم. فضای امروز به شکلی است که شور انتخاباتی به هیچ‌وجه مانند دوره‌های گذشته نیست.عضو حزب اتحاد ملت افزود: باید حداقل این تضمین وجود داشته باشد که نهادهای اجرایی و نظارتی بر اساس مر قانون عمل کنند، به خصوص شورای نگهبان بر اساس آنچه قانون تعریف کرده است، نسبت به تائید و یا عدم تائید صلاحیت‌ها اعلام نظر کند. منصوری این نکته را لازمه مشارکت حداکثری در انتخابات دانست و گفت: طبیعتا انتخابات با مشارکت حداکثری و مجلسی برآمده از خواست همه مردم ایران، می‌تواند بخشی از اعتماد از دست رفته را بازگرداند. وی درخصوص بیانیه حزب متبوعش درباره انتخابات پیش رو و احتمال تحریم کردن یا لیست ندادن، گفت: علی‌القاعده ما هم به عنوان عضوی از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، حداکثر تلاش‌مان است است که تصمیمی که در انتخابات گرفته می‌شود، یک تصمیم اجماعی باشد و تا حد ممکن خارج از این چهارچوب درباره انتخابات تصمیم‌گیری نخواهیم کرد. در این مقطع جمع‌بندی اصلاح‌طلبان این است که نمایندگانی به مجلس بفرستند که بتوانند نماینده مستقیم جریان اصلاحات در مجلس باشند. منصوری افزود: ما در واقع به دنبال نمایندگی غیرمستقیم اصلاحات در مجلس آینده نخواهیم بود و این مسئله یکی از نکاتی است نوع حضور ما در انتخابات را روشن می‌کند. بنابراین تصمیم اصلی ما برای حضور در انتخابات بستگی به عملکرد نهادهای اجرایی و نظارتی در انتخابات دارد و در مقطع خودش سعی می‌کنیم تصمیمی بگیریم که برآمده از بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان باشد. عضو حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که اکثریت مجلس آینده از آن کدام جناح خواهد بود و آیا امکان دارد که جریان سومی اکثریت مجلس را به دست بگیرد، گفت: با توجه به تجارب مجالس پیشین، هر قدر نرخ مشارکت پایین بیاید، شانس جریان‌های رقیب ما بیشتر می‌شود. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات می‌تواند، مجلس آینده را به مجلسی تبدیل کند که برآیند خواسته همه مردم باشد، بر همین اساس لازمه مشارکت مردم این است که کاندیداهای همه جریان‌های سیاسی – نه تنها اصولگرا و اصلاح‌طلب، بلکه جریان‌های فکری دیگر- بتوانند نمایندگان خودشان را در مجلس داشته باشند.  منصوری افزود: چیزی که الان محتمل است این است که اگر مشارکت مردم پایین باشد، جریان برنده انتخابات، جریان‌هایی خواهند بود که در مقابل جریان اصلاحات هستند. 

دادگاه‌های رسیدگی به پرونده معترضان بازداشتی به صورت علنی برگزار شود

بهرام پارسایی نماینده شیراز، در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور با تبریک روز دانشجو گفت: از بخشی از سیاست‌های خارجی و برجامی مانند همیشه از شما حمایت می‌کنیم و تزلزل برجام و فشار وارده به مردم کشور نشان از جایگاه برجام دارد اما در مباحثی به صورت جدی از شما گلایه داریم. نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای اصل 27 قانون اساسی در مورد آزادی تشکل اجتماعات شد و افزود: شما که می‌گویید گروهی اندک اعتراض داشته‌اند یک بار این اصل را به اجرا بگذارید و با ایجاد فضای امن اجازه دهید اجتماعات شکل گیرند و مشاهده کنید تا چه اندازه مردم از رفتارها و ناکارآمدی ها ناراضی هستند. وی با اشاره به اصل 79 قانون اساسی که در مورد اختیارات و صلاحیت مجلس است، ادامه داد: بر اساس این اصل دولت اجازه دارد با تصویب مجلس محدودیت‌های ضروری را به طور موقت برقرار کند؛ قطع اینترنت توسط شورای عالی امنیت ملی به ریاست شما به طور کامل برخلاف این اصل قانون اساسی است. پارسایی خطاب به رئیس جمهور یادآور شد: در بحث اعتراضات مدنی مردم اینکه بخواهید همه را اغتشاشگر و آشوبگر خطاب کنید به صلاح و درست نیست و اینکه گفته می‌شود در شیراز و صدرا به اماکن نظامی حمله کرده‌اند بر اساس اطلاعات واصله حتّی یک نفر از جانباختگان در حریم ورودی پادگان‌ها نبوده‌اند؛ چه راهکاری برای پیشگیری از کشته شدن مردم داشتید؟ و کدام اقدامات پیشگیرانه را ابتدا اجرا کردید و سپس بر روی مردم آتش گشودید. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پی دستور رهبری، از مراکز امنیتی و قضایی می‌خواهیم این مسائل را به طور جدی در رأس کار خود قرار داده و برای شفافیت موضوع از رئیس قوه قضائیه تقاضا داریم به جای پخش اعترافات از صدا و سیما، دادگاه‌ها را به صورت علنی برگزار کند تا حقّی از مردم ضایع نشود.

مباشران ریختن خون بی‌گناهان باید پاسخگوی این خون‌ها باشند

محمود صادقی در نشست علنی صبح امروز در تذکر شفاهی با ابراز تأسف از حوادث آبان ماه و عرض تسلیت به خانواده جانباختگان این حوادث، گفت: اجرای سریع دستور رهبری برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامی‌ها و رسیدگی به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های داغدار آنها ضروری است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر اساس قانون تمامی مسئولانی که در این تصمیم‌گیری نابهنگام و اجرای غافلگیرانه و غیرمدبرانه نقش داشته‌اند و همچنین تمامی آمران و مباشران ریختن خون بی‌گناهان باید پاسخگوی این خون‌ها و آسیب‌های جانی و مالی مردم باشند. وی ادامه داد: مطابق قانون به کارگیری سلاح در موارد ضروری، مأموران انتظامی برای ایجاد نظم و کنترل شورش و ناآرامی‌هایی که بدون به کارگیری سلاح قابل مهار نیست، باید قبل از به کارگیری سلاح، از وسایل دیگری استفاده کرده و اگر این اقدام مؤثر واقع نشد، تصمیمات دیگر بگیرند. همچنین مأموران باید با اخلالگران نسبت به بکارگیری سلاح اتمام حجت کرده باشند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر کشور باید پاسخ دهد که چرا به حافظان نظم و امنیت آموزش لازم و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل مسالمت آمیز ناآرامی‌ها داده نشده است. چه کسی مسئول این خونریزی‌ها است؟ آیا وزیر کشور مسئولیت اظهارات فرماندار شهر قدس را می‌پذیرد که دستور تیراندازی مستقیم به معترضین را داده بود. در اینجا باید اعلام کنم که جبران خسارت‌های مالی وارده به مردم و جبران خسارت‌های سنگین کسب و کارهای اینترنتی بسیار ضروری است.  صادقی ادامه داد: در چند روز اخیر پایتخت بار دیگر با مشکلاتی از جمله آلودگی هوا و انتشار بوی نامطبوع مواجه بوده که استاندار تهران باید ضمن بررسی منشأ این آلودگی‌ها به سرعت این مسائل را پیگیری کند.

کد خبر 400193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.