ارتباط بین رنگ مو و سرطان سینه چیست؟

بررسی‌های اخیر محققان به رابطه بین استفاده از محصولات آرایشی مو و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه اشاره کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به طور کلی از بین هر هشت زن، یک نفر به سرطان سینه مبتلا می‌شود؛ نتایج مطالعات اخیر نشان می‌دهد محصولات آرایشی مو شامل بیش از پنج هزار ماده شیمیایی است که بعضی از آن‌ها عملکرد غدد درون‌ریز را مختل کرده یا باعث جهش ژن‌ها می‌شود. همچنین نتایج یک مطالعه روی موش‌ها نشان داده است مواد شیمیایی خاص موجود در رنگ مو باعث به وجود آمدن تومور در غدد پستان‌ها می‌شود.  

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر محصولات آرایشی مو بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف اطلاعات پزشکی ۵۰ هزار و ۸۸۴ زن با میانگین سنی ۳۵ تا ۷۴ سال را بررسی کردند؛ این افراد سابقه ابتلا به سرطان سینه نداشتند، اما حداقل یکی از بستگان آن‌ها به این بیماری مبتلا بود. این مطالعه مدت هشت سال و نیم طول کشید. پژوهشگران عواملی مانند سن، شرایط اقتصادی و وضعیت تولید مثل زنان را در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد زنانی که طی ۱۲ ماه قبل از شروع مطالعه از رنگ مو استفاده کردند، ۹ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار گرفتند. همچنین خطر ابتلا به این نوع سرطان  در میان زنانی که هر پنج یا هشت هفته، یک بار یا بیشتر از رنگ مو دائم استفاده کردند بیش از سایر افراد بود. طی انجام این مطالعه هیچ رابطه‌ای بین استفاده از  رنگ‌ موهای موقت و خطر ابتلا به سرطان سینه مشاهده نشد.

علاوه بر این زمانی که پژوهشگران مواد صاف‌کننده شیمیایی مو را بررسی کردند، دریافتند زنانی که هر پنج تا هشت هفته یک بار از این مواد استفاده می‌کنند، ۳۰ درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. 

نتایج این مطالعه در مجله بین المللی Cancer منتشر شده است.

کد خبر 400192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.