رونمایی از تازه‌های کتاب در حوزه سواد رسانه‌ای

آیین رونمایی از تازه های کتاب در حوزه سواد رسانه ای با معرفی ۷۰ اثر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فاطمه شفیعی، مدیر دفتر فرهنگسرای رسانه عصر امروز-یکشنبه ۱۷ آذرماه ۹۸- در آیین رونمایی از تازه‌های کتاب در حوزه سواد رسانه ای با اشاره به افتتاح رسمی کتابخانه تخصصی رسانه از سال گذشته، اظهار کرد: این کتابخانه یک هزار و ۷۰۰ کتاب در حوزه سواد رسانه ای دارد و امسال نیز به طرح جامع کتابخانه مرکزی اصفهان پیوست.

وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین است، ادامه داد: شمار نویسندگان و ناشران کشور در حوزه سواد رسانه و روزنامه نگاری اندک است و بیشتر کتاب‌های موجود در بازار ترجمه شده است.

مدیر دفتر فرهنگسرای رسانه افزود: امسال کتابخانه مرکزی ۷۰ جلد کتاب جدید در حوزه سواد رسانه ای را برای فرهنگسرای رسانه خریداری کرد که امروز از آنها رونمایی می شود.

از نظر آکادمیک کتاب رسانه مختص عقلانیت است

در ادامه این مراسم فائزه تقی پور، استاد علوم ارتباطات و رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان با بیان اینکه فرهنگ نوشتاری و مکتوب جامعه امروزی ایران با گسترش شبکه های اجتماعی و فضای مجازی تغییر یافته است، اظهار کرد: کتاب در فرهنگ مطالعه، رسانه گرم محسوب می شود چرا که توان خلاقیت و قدرت تحلیل و تفکر مخاطب را بالا می برد؛ این ویژگی را جز مطبوعات و کتاب هیچ رسانه دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه از نظر آکادمیک کتاب رسانه مختص عقلانیت است، افزود: پادکست‌ها، رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه های اجتماعی مانند کتاب نمی تواند بر تغییر نگرش و رفتار افراد اثرگذار باشد.

استاد علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اصفهان ادامه داد: کلمات و تصویر کلمات در مطالعه با چشم  ارتباط برقرار می کند و پیامی که چشم به مغز می فرستد در حافظه بلند مدت انسان ماندگار می شود؛ تحقیقات نشان داده که مطالعه کتاب بر تقویت حافظه بسیار اثر گذار است.

وی با اشاره به جایگاه مطالعه کتاب در فرهنگ مردم اصفهان، گفت: اصفهانی ها در گذشته صندوق های چوبی با روکش مخملی را برای نگهداری کتاب ها در خانه خود داشتند و حتی خانواده هایی که متمدن تر بودند به همراه اشیا گرانبها، کتاب های نگهداری شده در این صندوق ها را به عنوان جهیزیه دختران در نظر می گرفتند.

تقی پور با بیان اینکه از نظر فرهنگ ساختاری منازل و زندگی امروزه جایگاه مناسبی برای انواع رسانه پیش‌بینی نمی کنیم، اظهار کرد: کتاب بخشی از زندگی روزمره است؛ باید ساختارهای فیزیکی را پیش از آنکه به دنبال مولفه های سواد رسانه ای باشیم، تقویت کنیم، در خانه ها باید جانمایی مناسب برای انواع رسانه از جمله کتاب شکل بگیرد.

وی افزود: جایگاه کتاب انبار نیست، کتاب باید در دسترس باشد تا برای افراد انگیزه مطالعه ایجاد کند.

استاد علوم ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اصفهان خاطرنشان کرد: هزینه خرید یک کتاب در مقایسه با هزینه های روزمره زندگی زیاد نیستT اما وقتی کتاب جایگاهی در اقتصاد خانوده ها ندارد از نظر فرهنگ مطالعه جامعه دچار آسیب می شود.

تقی پور با اشاره به اهمیت وجود مهارت و معیار در انتخاب کتاب، گفت: مهمترین موضوع این است که جامعه به سمت کتاب و کتابخانی ترغیب شود؛ محتوا کتاب اهمیت ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا انتشارات امروزی از نظر محتوا نارسایی دارد؟ تصریح کرد: رسانه ها می‌توانند در زمینه محتوای کتاب ها در جامعه ذائقه شناسی کنند؛ نمی توان گفت که همه کتاب‌های امروزی از نظر کیفی و محتوایی مشکل دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عناوین شماری از این ۷۰ جلد کتاب جدید در حوزه رسانه شامل " ابزارهای جنگ نرم، جهانی شدن فرهنگ ارتباطات، افکار عمومی، ارتباطات از منظر گفتمان شناسی انتقادی، تجلیل گفتمان، سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، سواد بصری، مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات رسانه در نظام یادگیری، آگاهی نویسی متقاعد کننده، جنگ روانی، مصاحبه با بزرگان تبلیغات، بازاریابی رسانه ای اجتماعی، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، ارتباطات استراتژیک برای سازمان‌های غیر انتفاعی" است که علاقه مندان می توانند با مراجعه به فرهنگسرای تخصصی رسانه  از این کتاب‌ها استفاده کنند.

کد خبر 400185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.