اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در سنندج/ آرامستان بهشت محمدی توسعه یافت

شهردار سنندج گفت: برای اجرای طرح ساماندهی دستفروشان آمادگی کامل داریم.

به گزارش ایمنا، حشمت‌الله صیدی در نشست بررسی ساماندهی دست‌فروشان و ساخت و سازهای غیرمجاز که با حضور استاندار کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طی چند سال اخیر به واسطه اعتبارات قابل توجه ملی و استانی، اقدامات بسیار خوبی به ویژه در بحث اجرای پروژه‌های عمرانی مهم در سطح شهر سنندج انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری سنندج در سال گذشته با اختصاص بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان اعتبار استانی که ۱۲.۵ میلیارد تومان از این میزان با بیشترین تخصیص نسبت به سایر دستگاه‌ها را داشته است؛ اگر این اعتبارات نبود پروژه‌های بزرگی از جمله بلوار کردستان که پروژه مهم و کلیدی در حوزه ترافیک شهری و استراتژیک است قطعا به سرانجام نمی‌رسید.

اخذ ۸۱ میلیارد تومان مطالبات شهرداری سنندج از دستگاه‌های مختلف

شهردار سنندج با اشاره به مطالبات شهرداری سنندج از دستگاه‌های اجرایی، تصریح کرد: به واسطه حمایت‌های استاندار کردستان در سال گذشته بیش از ۸۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از مطالباتی که به دستگاه‌های مختلف داشتیم را اخذ کردیم.

صیدی افزود: استفاده از بند واو تبصره ۵ که سال گذشته کل استان ۱۰۱ میلیارد تومان استفاده که شهرداری سنندج به تنهایی ۷۱ میلیارد تومان از این مهم استفاده کرد.

وی تصریح کرد: اقدامات قابل توجهی در زمینه برگزاری جشن‌های نوروز و انتخاب شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی با تکیه بر حمایت‌های استاندار انجام گرفت که اگر این حمایت و پشتیبانی‌ها نبود قطعا در این مسیر با مشکل مواجه می‌شدیم.

شهردار سنندج اضافه کرد: یکی از مشکلات موجود در شهر سنندج، موضوع آرامستان بهشت محمدی سنندج بود که با تامین اعتبار توانستیم پادگان سپاه را تملک و زمینه توسعه این آرامستان را فراهم کنیم.

صیدی گفت: پادگان سپاه با رقم بیشتری کارشناسی شده بود، اما به واسطه جلسات و رایزنی‌های متعددی که صورت گرفته، خوشبختانه توانستیم با رقم کمتری این ملک را بگیریم و زمینه توسعه بهشت محمدی را فراهم سازیم.

تعریف و اجرای طرح‌های عمرانی متعدد در مناطق حاشیه در قالب پروژه‌های بازآفرینی شهری

وی تصریج کرد: در قالب پروژه‌های بازآفرینی که پروژه‌های خوبی در مناطق و نواحی منفصل و حاشیه سنندج از جمله سه خیابان در نایسر، فرجه، تقتقان و ... اجرا شده است.

شهردار سنندج خاطرنشان کرد: توجه به نواحی منفصل شهری به ویژه در حوزه بهسازی راه‌های دسترسی آن‌ها و توسعه فضای سبز و نهال‌کاری اقدامات خوبی انجام شده که اگر حمایت‌های استانداری و شورای شهر و سایر دستگاه‌های مرتبط نبود تحقق این اقدامات ممکن نمی‌شود.

صیدی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ طرح ساماندهی دست‌فروشان در مجموعه شهرداری سنندج مورد توجه قرار گرفت، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه این طرح را از شهرهای دیگر الگوبرداری و بومی‌سازی کردیم، اما بنا به دلایل متعددی ابتر مانده است.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات شهرداری سنندج در راستای اجرای این طرح اضافه کرد: تشکیل کارگروه ساماندهی دست‌فروشان با حضور اساتید، صاحب‌نظران و کارشناسان آگاه به موضوع، ممیزی دست‌فروشان، بررسی سوابق بیمه‌ای دست‌فروشان، تهیه پیش طرح پیشنهادی ساماندهی دست‌فروشان در قالب بازارهای توانمندسازی، برگزاری چندین جلسه با دستفروشان و و اخذ نکته نظرهای آنان، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با اصحاب رسانه، تهیه نرم افزار مدیریت هوشمند بازار برای نخستین بار در کشور، ارائه طرح در فرمانداری و تکمیل آن، انتخاب پیمانکار با رزومه مناسب و ... از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.

شهردار سنندج اضافه کرد: عقد قرارداد با پیمانکار نیز انجام شده و برخی تجهیزات لازم در راستای اجرای این طرح توسط پیمانکار تامین شده که هم اکنون ۶۰۰ میز برای اجرای این طرح در انبار موجود است.

صیدی با بیان اینکه بر این باور هستیم که دست‌فروشان دو قشر هستند، گفت: تعدادی از این دست‌فروشان واقعا از این محل امرار معاش می‌کنند، اما این معضل برای برخی‌ها به بستری برای سوء استفاده کلان با اجاره نقاط کلیدی تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی‌های عمومی و فرهنگ‌سازی‌هایی با بهره‌گیری از ظرفیت‌ رسانه‌های مختلف به ویژه رسانه ملی انجام شده استدستگاه‌های اجرایی استان ممکن نمی‌شود.

شهردار سنندج با تاکید براینکه همه برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای طرح به صورت شب بازار در خیابان فردوسی و به صورت روز بازار در سایر نقاط شهر انجام شد، اما متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها الان ابتر مانده است، خاطرنشان کرد: شهرداری آمادگی کامل را برای اجرای طرح ساماندهی دست‌فروشان دارد که البته این کار بدون حمایت دیگر دستگاه‌های اجرایی استان ممکن نمی‌شود.

صیدی افزود: پیشنهاد ما ساماندهی دست‌فروشان است، اما اگر در این مقطع زمانی حداقل بتوانیم وانت‌های میوه‌فروشی را ساماندهی کنیم اقدام بزرگی انجام داده‌ایم.

مهم‌ترین عاملین ساخت و سازهای غیرمجاز عده‌ای ارازل و اوباش هستند

وی با اشاره به موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز، تصریح کرد: صدور پروانه ساخت و ساز برای اراضی قولنامه‌ای در حقیقت اقدام ریشه‌ای و ارزشمندی برای برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز بود که تاثیر به سزایی در این حوزه داشت.

شهردار سنندج گفت: با مصوبه شورای شهر و تائید کمیته انطباق برای زمین‌های قولنامه‌ای مجوز ساخت و ساز و پروانه صادر می‌شود که این کار در کنار مهار قابل توجه ساخت و سازهای غیرمجاز برای شهرداری هم درآمدهایی داشته است.

صیدی تاکید کرد: مهم‌ترین عاملان ساخت و سازهای غیرمجاز عده‌ای ارازل و اوباش هستند که شهر را در این حوزه با چالش مواجه کرده‌اند؛ شهرداری در بسیاری موارد با همراهی نیروی انتظامی توانسته است این ساخت و سازهای غیرمجاز را تخریب کند.

وی افزود: افراد سودجویی در این زمینه فعالیت می‌کنند که اگر با آن‌ها برخورد شود می‌توانیم تا حدود زیادی مانع ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر شویم.

کد خبر 400098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.