کاهش ۳۴ درصدی میزان بارش‌ها در ایستگاه شاخص چلگرد

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اصفهان گفت: از ابتدای سال آبی تا به امروز (از ابتدای مهر تاکنون) در ایستگاه شاخص چلگرد ۲۶۳ میلیمتر بارندگی وجود داشته درحالی‌که سال گذشته در چنین روزی ۴۰۱ میلیمتر بارندگی و متوسط بلند مدت ۲۹۴ میلیمتر بود که به معنی ۳۴ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته است.

حسن ساسانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به این که با وجود کاهش خروجی زاینده رود از بامداد ۱۳ آذرماه اما همچنان آب در بستر رودخانه جاری است، اظهار کرد: خروجی سد زاینده رود از ۱۵ آذر ماه کاهش یافت اما بروز اثرات این کاهش خروجی طبیعتا زمان‌بر خواهد بود همچنین به دلیل شرایط آب و هوا (فصل سرد سال) کاهش آب در رودخانه سریع انجام نمی گیرد.

وی افزود: بی شک نمی توانیم دقیقا مشخص کنیم که چه زمانی آب رودخانه قطع می شود زیرا رفتار رودخانه در یک چرخه طبیعی شکل می‌گیرد و باید اجازه بدهیم روند خودش را طی کند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان اضافه کرد: برای ادامه بازگشایی دوباره آب، طبیعی است که باید وضعیت بارش‌ها در استان پایش شود، البته امیدواریم که بارش ها در ماه آتی، مطلوب باشد.

ساسانی گفت: قطعا در جلسه شورای هماهنگی در خصوص نحوه و چگونگی رهاسازی هر تصمیمی اتخاذ شد، انجام می شود.

وی اعلام کرد: از اول سال آبی یعنی از ابتدای مهر تاکنون در ایستگاه شاخص چلگرد تا به امروز ۲۶۳ میلیمتر بارندگی داشتیم، سال گذشته در چنین روزی ۴۰۱  میلیمتر بارندگی انجام گرفت و متوسط بلند مدت ۲۹۴ میلیمتر است یعنی به عبارتی این نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد کاهش یافته است و ۱۱ درصد کاهش بارش نسبت به میانگین بلندمدت وجود داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان یادآور شد: در حال حاضر حجم سد ۳۰۵ میلیون مترمکعب و خروجی از آن ۱۵ مترمکعب بر ثانیه است.

اخبار مرتبط:

کد خبر 400088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زاینده‌رود IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    3 0
    انتخاب این تیتر با بی‌سلیقه‌گی و یا غرض ورزی انتخاب شده!!! چرا اینقدر اصرار دارید که خشکسالی و کمبود بارش هست؟! کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته که بارشها یک و نیم برابر نرمال بوده چی را میرسونه؟! نسبت به میانگین بلند مدت، فقط ۱۱ درصد کاهش داشته‌ایم!!! ضمن اینکه بارشهای خیلی خوبی ادامه داره در کوهرنگ و غرب اصفهان و حتی در خشکسالیها هم قطع شاهرگ حیاتی اصفهان، هیچ گونه توجیه قانونی و انسانی و عقلانی نداره!!!
  • مهران پوستی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    1 0
    www.imna.ir/news/400088/ نه شورای هماهنگی زاینده رود و نه هیچ شخص یا نهاد دیگری حق ندارند بر خلاف قانون تصمیمی بگیرند. در آیین نامه احیای تالابها، مصوب بهمن ماه سال گذشته بر اولویت دومِ آب مورد نیاز محیط زیست پس از آب شرب تأکید شده است. این شورا بایستی در مورد قطع غیر قانونی آب زاینده رود در اسفند ماه سال گذشته و همچنین حدود 10 روز در پایان بهار و ابتدای تابستان سال جاری هم پاسخگو باشد. با عنایت به اینکه آب مورد نیاز کشاورزی در سال آبیِ قبل و جاری کاملاً تأمین شده و می شود. این در حالی است که آیین نامه مذکور دارای ضمانت اجرایی کافی هم هست؛ به این ترتیب که برای ممانعت از ورود هر متر مکعب از جریان پایدار زاینده رود به گاوخونی 140 هزار تومان جریمه تعیین شده است. در مورد تعیین عنوانِ نامناسب برای مطلب هم کاملاً با نظر «زاینده رود» موافقم و امید است که در این مورد پاسخگو باشید.