برنامه وزارت راه ورود خانه‌های خالی به بازار مسکن است

معاون مسکن و ساختمان ضمن تشریح راهکارهای دولت برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها گفت: ورود خانه‌های خالی به بخش عرضه مسکن با دو رویکرد تشویقی و بازدارنده در مدت دو سالی که محصولات مسکن اقدام ملی به بازار عرضه شوند، می تواند در نظام عرضه و تقاضای مسکن تاثیر مناسبی داشته باشد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود محمودزاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با موضوع برنامه دولت برای کنترل بازار مسکن و اجاره‌بها به بیان سیاست‌های وزارتخانه در این حوزه پرداخت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه ششم توسعه نیاز کشور به احداث واحدهای مسکونی سالانه ۹۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی است، گفت: در شش سال گذشته تنها ۳۰ درصد از نیاز واقعی مسکن توسط بخش خصوصی احداث شد که این رقم نیازمند ترمیم و اصلاح است.

معاون مسکن و ساختمان یادآور شد: بر اساس آمار نفوس و مسکن در سال ۹۵، هم اکنون بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد. از جمله برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارتخانه این است که با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان و شناسایی خانه‌های خالی، تلاش شود تا بخش عمده این خانه ها وارد بازار اجاره شوند و بتوانند بخشی از نیاز شهروندان را به مسکن پاسخ دهند.

محمودزاده تصریح کرد: وزارت راه‌وشهرسازی به دنبال این سیاست است که با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان در سال ۹۹، بازار عرضه مسکن را تحریک کند و بخشی از خانه‌های خالی را به بازار اجاره بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم راه اندازی سامانه املاک و اسکان برعهده وزارت راه‌وشهرسازی است و این وزارتخانه باید با همکاری دیگر دستگاه‌های این سامانه را راه‌اندازی کند، از آغاز به کار سامانه تا پایان امسال خبر داد.

تشکیل کارگروه ملی راه اندازی سامانه املاک و اسکان

محمودزاده توضیح داد: وزارت راه‌وشهرسازی برای راه‌اندازی این سامانه جلسات متعددی را با سازمان امور مالیاتی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور و بخش بازرگانی وزارت صنعت معدن و تجارت تشکیل داد و کارگروهی بدین منظور تشکیل شده است.

وی افزود: در خصوص راه‌اندازی سامانه و تکمیل اطلاعات به نتایج خوبی دست یافته‌ایم و امیدواریم این سامانه تا پایان امسال تکمیل و به سازمان امور مالیاتی جهت بهره‌برداری تحویل شود.

مالیات بر خانه‌های خالی تجربه بین‌المللی است

این مقام مسئول در وزارت راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه‌های خالی تجربه بین‌المللی است و ایران نیز باید در این زمینه از فرصت‌های خود برای ورود این تعداد خانه خالی به بازار عرضه استفاده کند، خاطرنشان کرد: مالیات از خانه‌های خالی جزو سیاست‌های بازدارنده‌ای است که توسط وزارت راه‌وشهرسازی دنبال می‌شود.

محمودزاده همچنین از وجود سیاست‌های تشویقی برای مالکان واحدهای مسکونی که واحدهای خود را اجاره می‌دهند خبر داد و افزود: به عنوان مثال مالکانی که واحد خود را به مدت بیش از یکسال و با رقم ثابت اجاره می‌دهند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

وی دیگر سیاست وزارت راه‌وشهرسازی را برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها را تسریع در تکمیل واحدهای مسکونی مهر و همچنین احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی عنوان کرد و گفت: ثبت نام طرح اقدام ملی تاکنون در ۱۳ استان به اتمام رسیده است و این طرح با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: هم اکنون با امکاناتی که در دسترس است بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد خانه‌های خالی در سراسر کشور شناسایی شده‌اند.

تعداد خانه‌های خالی در ایران سه برابر حد معمول در دنیا

وی با اعلام اینکه تعداد خانه‌های خالی در ایران سه برابر حد معمول دنیاست، اعلام کرد: بازار زمین و املاک سیاه چاله است که تقریبا به صورت شفاف قابل رصد نیست. در حقیقت این بخش، جزو سپرده‌گذاری‌های مخفی و بدون اطلاع دولت به شمار می‌رود. بنابراین به دنبال آن هستیم تا مسکن را از سفته بازی خارج کنیم.

محمودزاده تصریح کرد: مسکن باید از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود، همانگونه که در تمامی کشورها نیز چنین است.

وی یادآور شد: مسکن در سه دهه گذشته، مطمئن ترین سرمایه‌گذاری در کشور به شمار می‌رفت که بیشترین دامنه سود را داشته و دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در تهران حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی وجود دارد، گفت: کل نیاز شهری تهران هم اکنون یک میلیون واحد مسکونی است که امیدواریم با عرضه ۴۰ درصدی خانه‌های خالی در تهران به بخش اجاره‌، بخشی از نیاز مسکن شهروندان تهرانی تامین شود.

تلاش برای تقویت بخش خصوصی در تولید مسکن

محمودزاده با بیان اینکه ورود دولت به حوزه احداث مسکن و یا دیگر سیاست‌های بازدارنده و تشویقی به طور مستقیم، تنها زمانی اتفاق می‌افتد که بخش خصوصی توان خود را از دست داده باشد، گفت: امیدوار هستیم تا با تقویت بخش خصوصی، ورود دولت به این بخش کمتر شود و بخش خصوصی به روال سنوات گذشته بتواند نیاز مسکن را در تا حد مناسبی تامین کند.

وی با اشاره به اینکه احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی دو سال زمان می‌برد، راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان را راهکاری مناسب برای این مدت عنوان کرد و گفت: نظر کارشناسی بنده این است که ورود خانه‌های خالی به بخش عرضه مسکن با دو رویکرد تشویقی و بازدارنده در مدت دو سالی که محصولات مسکن اقدام ملی به بازار عرضه شوند، می تواند در نظام عرضه و تقاضای مسکن تاثیر مناسبی داشته باشد.

کد خبر 400073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.