پرچمداران کاندیداتوری ۹۸

وضعیت دانشگاه‌ها در روز دانشجو و خواب‌های طلایی برای فتح کرسی های بهارستان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه ۱۷ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روز بی‌رونق دانشگاه‌ها» به بررسی وضعیت دانشگاه ها در روز دانشجو پرداخت و نوشت: ۶۶ سال پس از واقعه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مراسم روز دانشجو در شرایطی برگزار شد که نه سخنرانان بنابر سلیقه دانشجویان انتخاب شده بودند و نه آن شور و حرارت هر ساله در دانشجویان مشاهده می‌شد. اصلاح‌طلبان که اغلب با موانعی برای حضور در دانشگاه روبه‌رو بوده‌اند، رئیس‌جمهور نیز پس از سلسله حوادثی که در مراسم آیین بازگشایی دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، ترجیح داد به دانشگاه نرود و با دانشجویان روبه‌رو نشود. این در حالی است که پس از اعتراضات علیه رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توئیتی اعلام کرده بود: «رئیس‌جمهور تأکید کردند در ۱۶ آذر پاسخگوی سؤالات و اعتراضات دانشجویان خواهند بود.» به هر روی دانشجویان دانشگاه‌های کشور روز شنبه به مناسبت «روز دانشجو» برنامه‌های عمومی رسمی و بعضاً غیررسمی را شاهد بودند، به طوری که در برخی دانشگاه‌ها علاوه بر برنامه‌های از قبل پیش‌بینی شده، برخی دانشجویان اقدام به برگزاری تجمعاتی کردند که البته بدون حاشیه خاصی نیز به اتمام رسیدند.

رئیس قوه قضائیه روز گذشته به دانشگاه تهران رفت تا میهمان دانشجویانی باشد که برای شنیدن سخنان او آمده بودند. آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س) و با گرامیداشت روز دانشجو با بیان این‌که «امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجویان نسبت به خطر نفوذ بیگانگان بوده است» اظهار کرد: چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد ماه و حادثه آمدن معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا و احساس مسئولیت دانشجویان به اینکه امروز ایران تحت نفوذ آمریکا قرار می‌گرفت دانشجویان فریاد برآوردند و در این راه چند تن به شهادت رسیدند و این بصیرت و هوشیاری را ثبت کردند. رئیس قوه قضائیه با تاکید بر این‌که «مساله شفافیت امر بسیار مهمی است» تصریح کرد: از مردم بودن و محرمانگی امر مهمی است، در مورد یکسری مسائل امنیتی این موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نیست اما نسبت به مسائلی که مردم باید مطلع باشند این موارد می‌تواند زمینه اجرای عدالت را فراهم نماید. رئیس قوه قضائیه افزود: فساد را نباید در هیچ جای جامعه اسلامی قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستری نظام سازگار نیست فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودی است، جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر احکام دینی و عمل به وظایف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه یک امر است فساد امر دیگری است. مجری مراسم نیز در ابتدا از آزادی آخرین دانشجوی بازداشت شده در حوادث اخیر خبرداد و گفت: براساس خبر خوشی که به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر آزاد شده است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «سراسیمگی اصولگرایان» به بررسی خواب‌های طلایی برای فتح کرسی های بهارستان؛ پرداخت و نوشت:  روز گذشته، ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی برای ورود به مجلس یازدهم در حالی پایان یافت که در ساعت پایانی، محمدباقر قالیباف تصمیم خود را برای حضور در مجلس یازدهم نهایی کرد و به جمع ثبت‌نام کنندگان پیوست. از طرفی ازدحام مراجعه کنندگان به وزارت کشور جهت ثبت‌نام در ساعات آخر نامنویسی به اندازه‌ای بود که ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای از ثبت‌نام کنندگان در حوزه تهران خواست تا برای ثبت‌نام تنها به فرمانداری مراجعه کنند، این در حالی بود که در روزهای گذشته محل ثبت نام وزارت کشور یکی از کم‌فروغ‌ترین روزهای ثبت نام را در سال‌های اخیر تجربه کرده است به صورتی که ازدحام روز آخر بر خلوت بودن روزهای گذشته تاثیر گذاشت و اتفاقا این سئوال را برای آگاهان سیاست داخلی ایران مطرح کرده است که چه عواملی باعث شد تا ثبت‌نام مثل دوره‌های قبل نباشد و در عین حال چرا علاقه‌مندان به وکالت و صندلی سبز مجلس بیشتر روز آخر را انتخاب کردند، آیا با تردید روبه‌رو بودند یا به گفته برخی از ثبت‌نام کنندگان به اصرار هم‌حزبی‌ها یا دوستان سیاسی خود وارد عرصه رقابت شدند. آنچه که در روز آخر و روزهای گذشته مشهود بود، تعداد اصول‌گرایان برای تصاحب صندلی مجلس یازدهم بیشتر از اصلاح‌طلبان بود و اتفاقا در روز آخر هم این رویه دنبال شد و اصلاح‌طلبان کمتری به وزارت کشور رفتند. به نظر می‌رسد که اصول‌گراها از فرصت پیش آمده و ناکامی‌های دولت روحانی قصد دارند بیشترین بهره را ببرند. سراسیمگی اصول‌گرایان برای کاندیداتوری مجلس نشان می‌دهد که از وضعیت حاضر راضی هستند و گمان می‌کنند که می‌توانند مجلس یازدهم را یک‌دست کنند و به زعم خود اصلاح‌طلبان را بار دیگر به حاشیه برانند.

به هر روی پس از بسته شدن پرونده ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم آنچه بیشتر در این روزها مورد بررسی قرار خواهد گرفت آرایش سیاسی نیروهای شرکت‌کننده و نسبت حضور کمی و کیفی چهره‌های سیاسی دو جناح اصلی کشور در رقابت با یکدیگر در این عرصه است. 

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پرونده ثبت نام ها بسته شد» به بررسی فراخوان بزرگان اصلاحات برای انتخابات‌ مجلس یازدهم  پرداخت و نوشت: روز گذشته آخرین مهلت ثبت‌نام نامزدها برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس بود که با استقبال دیگر چهره‌های اصلاح‌طلب مواجه شد. هرچه در روزهای نخست نام‌نویسی شاهد حضور گسترده طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی بودیم اما در واپسین ساعات آخرین روز ثبت‌نام این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌بینیم که این جریان سیاسی اصلاح‌طلب بود که تمایل خود را برای حضور هرچه بیشتر در این دوره نشان داد. درواقع به گفته بزرگان این جریان سیاسی، در این دوره از همه نیروهای اصلاح‌طلب خواسته شده که در انتخابات با تمام توان شرکت کنند. یعنی استراتژی اصلاح‌طلبان نه تنها مشارکت مشروط نشد بلکه حضور حداکثری شد.

با این حال تمام چهره‌های شاخص اصلاحات حضور پیدا نکردند. در حالی که محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در این دوره کاندیدا نشد نمایندگان ادوار مجلس در آخرین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس یازدهم، با حضور در وزارت کشور یا فرمانداری تهران نامشان را در لیست نامزدها به ثبت رساندند. 

گفته می‌شود رئیس دولت اصلاحات در تماس با اصلاح‌طلبان خواستار کاندیداتوری و حضور پررنگ در ستادهای انتخاباتی برای اعلام نامزدی شده است؛ این را قاسم میرزایی‌نکو، نماینده مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده است. همچنین علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات ضمن تایید فراخوان رئیس دولت اصلاحات برای کاندیداتوری چهره‌های شاخص این جریان در انتخابات مجلس یازدهم، تاکید کرد که لیست اصلاح‌طلبان مورد حمایت رئیس دولت اصلاحات قرار خواهد گرفت. حال سئوال این است که اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات آیا باز هم لیست خواهند داد؟ آیا همه و یا حداقل اکثریت نامزدهای جریان اصلاح‌طلب از فیلتر شورای نگهبان خواهند گذشت؟ اگر این اتفاق رخ ندهد تکلیف چه خواهد بود؟ همه چیز به مرحله بعد از تایید صلاحیت‌ها برمی‌گردد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «پرش بورس به قله ۳۲۷» به بررسی رشد ۵۰۷۹ واحدی شاخص سهام پرداخت و نوشت: شاخص کل بورس تهران با صعود ۶/ ۱ درصدی توانست در ارتفاع ۳۲۷ هزار و ۶۲۵ واحدی بایستد. این بالاترین سطح بسته شدن نماگر سهام در تاریخ است که با اوج‌گیری سهام بزرگ کالایی رقم خورد. در حالی دماسنج بورس ۱۴ روز متوالی را مثبت پشت سر گذاشته است که عمده افزایش قیمت‌ها در ابتدای روند صعودی در سهام کوچک‌تر رخ داد. ورود نقدینگی تازه در کنار انتظارات تورمی مهم‌ترین محرک‌های بورس در آغاز این مسیر بود. اما پایان هفته گذشته، نیروهای تازه‌ای در جهت افزایش قیمت‌ها به چشم خورد؛ به‌طوری‌که پس از رشد نرخ دلار، بازار جهانی در حوزه نفت و فلزات نیز صعودی شد و همین امر کافی بود تا در معاملات دیروز توجه معامله‌گران به سهام شاخص‌ساز کالایی جلب شود و ارزش معاملات بورس تا مرز دو هزار میلیارد تومان پیش رود. این مساله در صورت تداوم به معنای ورود پول‌های تازه به سمت سهام است که می‌تواند زمینه‌ساز موج تازه‌ای از رونق عمومی این بازار باشد. در غیر این صورت دو سناریو برای جریان نقدینگی بورس تهران قابل تصور است که یکی کوچ سهامداران از شرکت‌های کوچک به سمت بزرگ‌ترهاست و دیگری ادامه روند قبلی و باقی ماندن اقبال به نمادها با ارزش بازار پایین‌تر حداقل در کوتاه‌مدت خواهد بود.

کد خبر 400049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.