آبرسانی سیار به روستاهای استان اصفهان کاهش یافت

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان گفت: تابستان امسال به ۲۵۵ روستای این استان آبرسانی سیار شد که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است‌.

کاظم جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کاهش عملیات آبرسانی سیار به روستاهای استان اصفهان در سال جاری، اظهار کرد: سال ۹۷ به دلیل کمبود بارش و خشکسالی شمار روستاهایی که به آنها آبرسانی سیار می شد بیشتر بود اما امسال کمتر شده است.

 وی با بیان اینکه در سال ۹۷ به حدود ۳۸۰ روستا آبرسانی سیار شد، افزود: این آمار در برخی ماه‌ها کاهش و در برخی ماه‌ها به ویژه تابستان افزایش می‌یابد.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان ادامه داد: از این ۳۸۰ روستا که به آنها آبرسانی سیار شد ۲۱۰ روستا تحت پوشش و ۱۷۰ روستا غیر تحت پوشش بودند.

جعفری با اشاره به بارندگی های مطلوب بهار امسال و آبگیری چشمه ها، قنات و چاه ها در برخی روستاها، گفت: تابستان امسال به ۲۵۵ روستا آبرسانی سیار شد که از این شمار ۱۳۲ روستا نیز تحت پوشش و ۱۲۳ روستا در پوشش نیستند.

وی با بیان اینکه عملیات آبرسانی سیار در هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه روند کاهشی داشته است، اضافه کرد: آبان ماه امسال نیز به ۱۹۴ روستا آبرسانی شد که از این شمار ۶۰ روستا در اردستان و ۵۳ روستا در نایین قرار دارد.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان با بیان اینکه آبرسانی سیار به دو دلیل برای تامین شرب انجام می شود، گفت: گاهی شرایط اضطراری مانند وقوع سیل یا حوادث طبیعی اتفاق می افتد که تا رفع شرایط اضطراری، آبرسانی سیار می کنیم؛ بهار امسال در منطقه پادنا سمیرم پدیده سیل را داشتیم و به این دلیل آبرسانی شبکه مختل شده بود، چند روز از طریق آبرسانی سیار آب شرب مردم را تامین کردیم.

جعفری افزود: برخی روستاها نیز به دلیل پراکندگی، جمعیت کمتر از ۵۰ خانوار، نداشتن منابع محلی و نبود زیرساخت‌ها برای شبکه گذاری و لوله کشی هزینه سنگینی دارد و به نوعی هنوز در اولویت نیستند که زیرساخت آبرسانی برای آنها ایجاد شود. از این رو به صورت سیار آب شرب آنها تامین می شود.

 وی با بیان اینکه عمده این روستاها در اردستان و شهرستان نایین موجود است، اظهار کرد: برای خدمات رسانی به برخی روستاها قبض صادر می شود که روستاهای تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان محسوب می شوند.

 معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان افزود: موضوع تامین آب در برخی روستاها نیز توسط شورای روستایی اداره می شود و هنوز تحت پوشش و خدمات رسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیستند.

جعفری گفت: تاسیسات آبرسانی این روستاها زیر نظر شورا است و ما برای آبرسانی سیار و گندزدایی و کلرزنی آب به آنها کمک می کنیم‌.

وی خاطرنشان کرد: این روستاها کوچک و اغلب دارای جمعیتی کم هستند که به دلایل مختلف تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان قرار نگرفتند، یکی از دلایل عمده این مسئله نبود تمایل از جانب خود روستاییان بوده است.

معاون بهره برداری آب و فاضلاب روستایی استان اصفهان افزود: از سوی دیگر در برخی روستاها نیز باید زیرساخت‌ها آماده شود تا تحت پوش شبکه آبرسانی قرار گیرند.

کد خبر 400040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.