استفاده از وکیل جزئی از تحول قضایی است/تعرفه‌ حق‌الوکاله‌ها به روز می‌شود

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: تعرفه‌ حق‌الوکاله‌ها و کارشناسی‌ها به روز می‌شود، آئین نامه تعرفه‌ها در معاونت حقوقی اصلاح شده و به زودی تعرفه‌های جدید اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی بهادری در همایش "فرهنگ مراجعه به وکیل" با عرض تسلیت رحلت حضرت فاطمه معصومه (س)، اظهار کرد: لازمه هر تحولی در مرحله وقوع و استمرار و بقا، ایجاد فرهنگ آن تحول است.

وی با اشاره به اینکه لازمه ماندن هر تحولی توجه به حفظ آن فرهنگ است، افزود: انقلاب هم تا زمانی که فرهنگ انقلابی آن ایجاد نشد، پیروزی نداشت و ماندگاری آن هم امروز نیازمند حفظ این فرهنگ انقلابی است و در هر حوزه  تحولی همین معنا و جایگاه برای فرهنگ وجود دارد یعنی اگر بخواهیم تحولی ایجاد کنیم باید در ابتدا فرهنگ آن ایجاد و حفظ شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با اشاره به لزوم ایجاد تحول در دستگاه قضایی، تصریح کرد: در جهت تحول قضایی هم این مفاهیم ضرورت می یابد که اگر به دنبال تحول قضایی هستیم و وضعیت موجود را بهینه نمی‌دانیم پس پرداختن به تحول در چنین فضایی ضروری خواهد بود.

نوع نگاه قضات به وکلا باید تغییر کند

وی با تاکید بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه، گفت: استفاده از مشاور حقوقی و وکیل در همه مسائل زندگی باید در جامعه متداول شود و تحقق این امر را جزئی از تحول قضایی می دانیم.

بهادری با تاکید بر اینکه تنها نمی توان از مردم انتظار داشت فرهنگ استفاده از وکیل را ایجاد کنند، اظهار کرد: وقتی یک نهادی در راستای تحول قرار می گیرد همه اجزای آن باید با هم به صورت هماهنگ این تغییر را پیش ببرند و پس از اجرای آن مهمترین بخش ایجاد این فرهنگ  بدنه جامعه است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ قاضی باید نسبت به وکیل تغییر کند، افزود: در حرکت تحولی جدید همه قضات باید به وکیل و کارشناس به عنوان نزدیکترین همکار خود در مسیر شناخت و دفاع از حق بنگرند و روزی می توانیم ادعا کنیم فرهنگ استفاده از وکیل در بدنه اجتماع رواج یافته که در مرحله اول قضات ما نوع نگاه دیگری به وکیل داشته باشند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با تاکید بر اینکه برای تغییر فرهنگ باید تغییر نگرش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: وقتی اصحاب دعوی ببینند قضات به وکلا با چشم یک مشاور امین می‌نگرند قطعا نگرش آنها هم به وکیل تغییر می‌کند و زمینه اعتماد آنها هم مهیا می شود.

وی با بیان اینکه شخصیت های ذی نفوذ هم باید نگاه متفاوتی به وکیل داشته و او را دور از منفعت طلبی شخصی ببینند، گفت: تا وقتی اعتقاد به منفعت طلبی وکلا در شخصیت‌های مهم جامعه وجود دارد نباید انتظار داشت مردم به سمت وکلا بروند.

استفاده از وکیل و مشاور از حجم ورودی پرونده‌های دادگستری می‌کاهد

بهادری با تاکید بر اینکه ایجاد فرهنگ مراجعه به وکیل بیش از هر بخش دیگری به عملکرد وکلا بستگی دارد، تصریح کرد: وکلا با رویکرد و منش والای خود می‌توانند مردم را راهنمایی کنند تا به مراجعه به وکیل و مشاوران حقوقی علاقمند شوند و این امر هم به نفع وکلا، هم به نفع مردم است و نفع آن با کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری به دستگاه قضایی هم می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه باید مردم اثر مثبت مراجعه به وکیل را در زندگی خود ببینند، افزود: رعایت اخلاق حرفه‌ای برای یک وکیل بسیار مهم است همچنین شفافیت و پاسخگویی باید در کار یک وکیل دیده شود، این دو موضوع تنها برای حاکمیت و مسئولان نیست بلکه همه افراد جامعه به خصوص وکلا باید شفاف و پاسخگوی موکل خود باشند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه با تاکید بر اینکه مشورت نشانه ایمان، عقل و از صفات مومنین است، اظهار کرد: وکلا باید در امور خود و موکلانشان با همدیگر مشورت کنند حتی اگر به موضوعی آگاه نیستند از همکاران قدیمی‌تر در مورد آن مشورت بگیرند و قطعا مردم از وکیلی که اخلاق حرفه‌ای را رعایت کند احساس رضایت می‌کنند.

وی در خصوص اشتغال وکلا گفت: وضعیت اشتغال وکلا را به طور کامل می‌دانم و در حوزه جذب آنها به فکر کاریابی برای آنها هستیم، همچنین در حوزه کارشناسی در یک ماه اخیر ۱۰ هزار کار کارشناسی را به کارشناسان ارجاع دادیم که به طور تقریبی به هر کارشناس یک پرونده ارجاع شده است.

بدون ظرفیت، وکیل جذب نمی‌کنیم

بهادری اظهار کرد: جذب وکیل بدون معیار نیست و بدون ظرفیت وکیل جذب نمی‌کنیم چرا که میزان آن در هیئت نظارت تصویب شده است.

وی در خصوص بیمه وکلا تصریح کرد: در مورد بیمه وکلا صندوق نداریم و توانایی رقابت با بیمه صندوق حمایت را هم نداریم و مجبور بودیم به سمت بیمه‌های تجاری برویم و در این زمینه از تمام بیمه‌های فعال کشور نرخ‌گیری شد و در نهایت به دلیل شرایط بهتر  بیمه میهن قرارداد با آن پذیرفته شد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه اظهار کرد: در روزهای اخیر با این بیمه در چندین مدل خدمات بیمه‌ای شامل بیمه تکمیلی، بیمه عمر و بازنشستگی، مسئولیت و خودرو قرارداد لازم بسته شد اگر چه همزمان با بیمه تامین اجتماعی هم در حال مذاکره هستیم اما شرایط آن خوب نیست و دیگر بیمه‌ها شرایط بهتری دارند.

وی با تاکید بر اینکه به صورت جدی بر عملکرد وکلا نظارت داریم، گفت: بسیاری امور را به استان‌ها تفویض اختیار کردیم حتی نقل و انتقال وکلا را هم به هیئت مدیره شهرهای مبدا و مقصد سپردیم و تلاش می‌کنیم در مورد صدور پروانه وکالت هم تفویض اختیار به استان‌ها داشته باشیم.

بهادری با اشاره به اینکه تعرفه‌ حق‌الوکاله‌ها و کارشناسی‌ها به روز می‌شود، افزود: آئین نامه تعرفه‌ها در معاونت حقوقی اصلاح شده و به زودی تعرفه‌های جدید اعلام می‌شود.

کد خبر 400018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.