سازه‌هایی که انرژی تجدید پذیر تولید می‌کند+ عکس

گروهی از معماران فرانسوی با همکاری بوم شناسان هندی هایپریون‌های سبز در شهر Jaypee Green Sports، واقع در کشور هندوستان، بنا کردند که انرژی تجدید پذیر تولید می‌کند .

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هدف سازندگان از احداث هایپریون‌های سبز در هندوستان ایجاد پیوند عمیق بین فضاهای شهری و طبیعت بود که این هدف با ایجاد مزرعه‌های کوچک و تنوع زیستی قابل دسترسی است. پروژه فوق تلفیقی استادانه از عناصری با فن‌آوری ابتدایی و تکنولوژی پیشرفته با هدف تمرکز زدایی انرژی و صنعت زدایی غذایی است.

هایپریون، نام درختی است بومی کالیفرنیا با ارتفاع ۱۱۵.۹۲ متر و از خانواده درختان سکویا، به عنوان بلندترین درخت جهان شناخته و ثبت شده است. سازه اعجاب‌انگیز شهر Jaypee Green Sports از ۶ هایپریون ۳۶ طبقه تشکیل شده‌است که هر یک از این هایپریون‌ها همچون برجی سبز فضاهای مسکونی و اداری بسیاری را دربر گرفته‌است. معماران از چوب چند لایه و مقاوم CLT به عنوان ماده اصلی سازنده این برج‌های زیبا بهره گرفته‌اند تا سازه‌هایی سبز احداث کنند که به سمت آسمان قد علم کرده‌اند.

چوب در چرخه حیات خود کم‌ترین تأثیر منفی را بر محیط زیست تحمیل می‌کند و قابلیت استفاده دوباره را دارد. بنابراین، استفاده از چوب به جای مصالحی نظیر فولاد و بتن می‌تواند کاهش انتشار ۱.۱ تن گاز co۲ را به ازای هر متر مکعب به دنبال داشته باشد. احداث هایپریون‌هایی با این عظمت تنها با استفاده از چوب امکان‌پذیر نبود، بنابراین، سازندگان تصمیم گرفتند از فولاد و بتن برای ساخت پایه‌های ضد زلزله، پارکینگ‌ها و پایه‌های عمودی مرکز بهره گیرند. بنابراین تلفیق چوب با فلز و بتن سازه‌هایی ایجاد کرد که در مقابل حوادث طبیعی نظیر زلزله، آتش‌سوزی و سیل از مقاومت کافی برخوردار بود.

هایپریون‌های احداث شده در شهر  Jaypee Green Sports پوشیده در گل‌ها و گیاهان زیبای بومی است که این پوشش سبز علاوه بر عایق‌سازی ساختمان‌ها در مقابل گرما و سرمای شدید، به پاکسازی هوای ساختمان و محیط اطراف آن کمک شایانی می‌کند. علاوه براین، انرژی مورد نیاز برای روشنایی، کنترل دما و گرم کردن آب از طریق تیرهای چراغ برقی تأمین می‌شود که الکتریسیته خود را از توربین‌های بادی و مغناطیسی می‌گیرد.

کنترل وضع هوا از طریق دودکش‌های بادی در هایپریون‌های سبز بسیار شبیه به تهویه هوا در تپه‌های موریانه است؛ سیستم به کار برده شده در این سازه‌ها از اینرسی حرارتی زمین بهره می‌گیرد که در تمام طول سال به طور ثابت ۱۸ درجه سیلسیوس است. از طریق جریان هوای طبیعی، دمای بیرونی به  طور طبیعی در تماس با زمین گرم و سرد می‌شود و درنتیجه هیچ نیازی به مصرف الکتریسیته در این خصوص نیست.

شبکه‌ای از پیاده‌راه‌های معلق برج‌های سبز شهر Jaypee Green Sports را به هم وصل می‌کند و این برج‌ها از بالا یک فضای سبز واحد را تشکیل می‌دهد که این فضا به عنوان مکانی برای برقراری تعاملات اجتماعی بین مردم عمل می‌کند.

کد خبر 399986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.