تهیه برنامه جامع گردشگری ایران آغاز شد

تهیه و تنظیم برنامه جامع گردشگری کشور با حضور مشاور سازمان جهانی گردشگری در ایران آغاز شد.

به‌گزارش ایمنا به نقل از  مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری، معاون گردشگری در دیدار با مارچلو نوتاریانی، مشاور سازمان جهانی گردشگری ـ مباحث اولیه تهیه و تنظیم برنامه جامع گردشگری کشور را به بحث و بررسی گذاشتند.

تیموری، معاون گردشگری در این دیدار به مشاور سازمان جهانی گردشگری گفت: امیدواریم کار خوب و مهمی را با سازمان جهانی گردشگری پیش ببریم، صنعت گردشگری برای ایران اهمیت زیادی دارد و در اسناد بالادستی ما در سه دهه اخیر تاکید ویژه‌ای به حوزه گردشگری شده، این اهمیت تا جایی است که این صنعت جایگزینی برای اقتصاد بدون نفت در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور ما این امکان وجود دارد که گردشگری جای نفت را بگیرد. ایران با سابقه تمدنی مکتوب بیش از هفت‌هزارساله و تنوع آب و هوایی جزء مقاصد گردشگری در دنیا است. در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، کشور ما دارای سنت‌ها و آیین‌های تاریخی بسیار زیادی است که هر کدام از این فرهنگ‌های بومی، غذا، پوشاک و موسیقی خاص خود را دارد و برای گردشگران جذاب است.

تیموری در تشریح وضعیت برنامه جامع گردشگری و روند آغاز تهیه آن، اظهار کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها، کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری مصمم است که صنعت گردشگری را توسعه دهد. بعد از انقلاب اسلامی، در سال ۲۰۰۱ یک مستر پلان گردشگری با همکاری سازمان جهانی گردشگری تهیه شد. آن برنامه برای یک بازه زمانی ۱۵ ساله ترسیم شده بود.

معاون گردشگری یادآور شد: با توجه به پایان زمان این برنامه، ما به سازمان جهانی گردشگری اعلام کردیم که می‌خواهیم این برنامه را به‌روزرسانی کنیم و برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله یک برنامه داشته باشیم، مذاکرات و ملاقات‌های خوبی را با مشاوران سازمان جهانی گردشگری داشتیم تا به یک نتیجه خوب دست پیدا کردیم.

او افزود: مشاور برنامه قبلی از سوی سازمان جهانی گردشگری برای انجام ارزیابی اولیه به ایران اعزام شد و پس از ارزیابی اولیه، در زمستان سال گذشته ما به یک توافق کتبی با سازمان جهانی گردشگری رسیدیم. این توافق کتبی بین دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران و زوراب پولولیکاشویلی ـ رییس سازمان جهانی گردشگری ـ در حاشیه نمایشگاه فیتور اسپانیا به امضا رسید.

تیموری اضافه کرد: در بُعد بین‌المللی همکاری‌های خوبی با سازمان جهانی گردشگری داشته‌ایم. بخش گردشگری فرهنگی ایران دارای اهمیت زیادی است و به همین دلیل، حضور یونسکو در این بخش این دغدغه را هم برای ما برطرف می‌کند.

معاون گردشگری ادامه داد: در کنار پیش‌بینی‌های اولیه و اضافه کردن مشاوران دیگر امیدواریم این برنامه با سرعت پیش برود. به موازات این برنامه بین‌المللی، اقدامات داخلی را هم برای پیشبرد این صنعت در کشور انجام دادیم. همچنین ذی‌نفعان حوزه گردشگری، بخش خصوصی فعال در این بخش و دستگاه‌های مرتبط در تهیه این برنامه نقش خواهند داشت.

او ادامه داد: ملاقات با تمام این گروه‌های مرتبط با گردشگری و مشاور سازمان جهانی گردشگری در طول هفته آینده برنامه‌ریزی شده است. امروز شرایط در ایران متفاوت است. در بخش خصوصی و در بخش دانشگاهی همگام با تحولات گردشگری در دنیا شاهد تحولات زیادی بوده‌ایم.

تیموری با بیان این‌که جلسات تخصصی با مشاور سازمان جهانی گردشگری برگزار خواهد شد، گفت: برای برنامه‌ریزی و آشنایی بیشتر باید برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه در سه حوزه مشخص شود. نیاز داریم که همکاری و نشست‌هایی هم با بخش‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی داشته باشیم.

معاون گردشگری افزود: برای پیشبرد سریع این برنامه، آماده برنامه‌ریزی و هماهنگی با تمام بخش‌های مرتبط با گردشگری برای نشست با مشاور سازمان جهانی گردشگری و ارائه نظرات هستیم.

او اظهار کرد: ما با پیچیدگی‌های گردشگری آشنایی داریم، مدیریت ریسک اهمیت زیادی دارد چراکه ایران در منطقه پرچالشی قرار گرفته است، مثلا استراتژی ما قبل از خروج آمریکا از برجام و بعد از آن متفاوت بود پس باید برنامه‌ای که تهیه شود  ریسک‌پذیر باشد و انعطاف‌پذیری برنامه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت ریسک ضمیمه برنامه جامع گردشگری ایران می‌شود

مارچلو نوتاریانی، مشاور سازمان جهانی گردشگری نیز گفت: از طرف سازمان جهانی گردشگری از این همکاری تشکر می‌کنم، ما آماده همکاری با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران برای تهیه یک برنامه جامع و کامل هستیم. خوشحالم که یکی از اولویت‌های ایران، گردشگری است.

او با بیان این‌که در ۳۰ کشور دنیا به عنوان مشاور حوزه گردشگری فعالیت داشته است، یادآور شد: این‌که همه دست اندرکاران صنعت گردشگری در این حوزه مشارکت داشته باشند موضوعی بسیار بااهمیت است. من اینجا هستم تا اطلاعات و داده‌ها را برای تهیه یک برنامه جامع جمع‌آوری کنیم.

مشاور سازمان جهانی گردشگری اضافه کرد: هر دپارتمان نقش و جایگاه خودش را در این برنامه جامع دارد. اولویت‌ها به ترتیب در حوزه آموزش، قوانین و مقررات (استاندارد و پایداری)، بحث‌های مالی و جذب سرمایه برای توسعه صنعت گردشگری، بازاریابی و تبلیغات، موضوعات مربوط به ویزا و تسهیلات ورود گردشگران، مدیریت مقاصد، مدیریت تجربه و ایجاد تجربه منحصربه‌فرد، گردشگری روستایی و مباحث مربوط به جوامع محلی است.

نوتاریانی گفت: در حوزه توسعه گردشگری ممکن است با برخی بخش‌ها یا دستگاه‌ها چالش داشته باشیم، یکی از نکات دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد، مدیریت ریسک است؛ چراکه بحران‌ها و حوادث طبیعی ممکن است به وجود بیاید و باید برنامه‌ای برای مدیریت ریسک داشته باشیم.

مشاور سازمان جهانی گردشگری افزود: بحث برنامه‌ریزی، پروسه‌ای زمان‌بر و شکل‌پذیر است و باید از تجربیات تخصصی برای این برنامه‌ریزی استفاده شود. هر پیشنهادی را که وجود دارد به ما منعکس کنید تا در برنامه لحاظ شود.

کد خبر 399978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.