رومئو کاستلوچی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر

رومئو کاستلوچی کارگردان شناخته‌شده ایتالیایی و «یوجینو باربا» نویسنده و کارگردان دانمارکی ایتالیایی‌تبار از شرکت‌کنندگان سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهند بود.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سی‌وهشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش جولیوس سزار به کارگردانی رومئو کاستلوچی و نمایش بلای زندگی(زندگی مزمن) به کارگردانی یوجینو باربا در این دوره از جشنواره تئاتر فجر به صحنه می‌روند. 

نمایش جولیوس سزار با نگاهی پژوهشی و رویکردی غیرمتعارف توسط کاستلوچی و گروهش طی دو دهه اجرا شده است. همچنین گروه تئاتر اودین با نمایش بلای زندگی (زندگی مزمن) به کارگردانی یوجینو باربا و نیز مجموعه‌ای از کارگاه‌های تخصصی به مدت پنج روز در این رویداد هنرهای نمایشی حضور خواهند داشت. جزییات هر دو نمایش، کارگاه‌ها و برنامه‌ حضور این مهمانان در ایران متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کاستلوچی کارگردان صاحب‌نام تئاتر جهان متولد ۱۹۶۰ در ایتالیاست و دیپلم خود را در طراحی صحنه و نقاشی خود را از آکادمی دی بلیا آرتی در بلونیا گرفت. وی کارگردان ایتالیایی، نمایشنامه‌نویس، هنرمند و طراح است که از دهه ۱۹۸۰ بخشی از تئاتر آوانگارد اروپایی بوده است. او در سال ۱۹۸۱، همراه با کلودیا کاستلوچی و چارا گودی، کمپانی‌شان به نام رافائل سانزیو راه‌اندازی کرده است.

از آن زمان به بعد، او در اجرای چندین نمایشنامه به عنوان نویسنده، مدیر و طراح صحنه، نور، صدا و لباس حضور داشته است. آثار او که ترکیبی از هنرهای متعدد برای دستیابی به یک اثر کلان است، در بیش از ۵۰ کشور ارائه شده است.

وی هم‌اکنون یکی از کارگردان‌های پیشرو تئاتر محسوب می‌شود. کاستلوچی در سال ۲۰۰۳ مدیر بخش تئاتر دوسالانه ونیز بود. همچنین با اجراهایی که سال ۲۰۰۸ در جشنواره تئاتر آوینیون داشت بسیار خوش درخشید، کاستلوچی به‌عنوان یکی از دو عضو پیوسته کارگردانان آوینیون آن سال در جشنواره حضور داشت که تریلوژی با الهام از کمدی الهی دانته اجرا کرد. این اجرا به رای روزنامه لوموند بهترین کار آن دوره آوینیون و یکی از ۱۰ رویداد فرهنگی برتر  ۲۰۰۰-۲۰۱۰ بود. کاستلوچی در دوره نوزدهم جشنواره تئاتر فجر در سال  اثری با نام داستان آفریقا-قسمت سوم را اجرا کرد که پرفورمنسی ۱۵ دقیقه‌ای بود و در لابی تالار وحدت اجرا شد. این اثر بیش از هر چیز مایه بهت مخاطبانش شده بود زیرا در آن سال‌ها علاقه‌مندان هنر کمتر با مفهوم پرفورمنس آشنایی داشتن و هضم قطعه‌ای که تنها حامل حس بود بیش‌از پیش مخاطبان را دچار چالش کرد.

باربا برای دومین بار در ایران

باربا متولد ۱۹۳۶ گروه تئاتری اودین را سال ۱۹۶۴ در نروژ تاسیس کرد و دو سال بعد در دانمارک فعالیت خود را ادامه داد وی که پیش از این نیز در سال ۱۳۹۵ و در قالب یکی از برنامه های جشنواره تئاتر فجر به ایران آمده بود، اصالتا ایتالیایی و دانش آموخته ادبیات و تاریخ نروژ از دانشگاه اسلوست.

باربا به همراه گروه اودین ۶۵ نمایشنامه را در کشورهای مختلف اجرا کرده و سال ۱۳۹۵ برای اولین بار همراه با این گروه تئاتری به جشنواره فجر دعوت شد؛ هر چند پیش از این به تنهایی دعوت شده بود اما به گفته خودش نمی خواسته به تنهایی به ایران بیاید. وی غیر از اجرای نمایش درخت در جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۵ ، پنج کارگاه نیز برای هنرمندان عرصه تئاتر در مدت حضور در تهران برگزار کرد. باربا همچنین از سرآمدان تئاتر سوم به شمار می رود که مهم ترین مولفه آن تعامل و تبادل فرهنگی بین بازیگران و بازیگر و تماشاچی به شمار می رود. تئاتر سوم، تئاتری است که اعضایش در تولید معنا شرکت دارند. اعضای تئاتر سوم با مشارکتی عام و به وسیله کاوش و پرورش زبانی جدید از اجرا، معانی خود ساخته‌ای را جهت کنشی تئاتری کسب می‌کنند.

سی و هشتمین جشنواره ‌بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی‌مرند ۱۰ تا ۲۰ بهمن امسال برگزار می‌شود. 

کد خبر 399973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.