تهران الگوی شهرفروشی در کشور/ شهرداری سکوی پرتاب برای سیاسیون شده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در ۱۵ سال گذشته شهرداری تهران به سکویی برای رسیدن به جایگاه های سیاسی تبدیل شد

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد سالاری که در نشست "جایگاه آینده شهرسازی، عمران و معماری در مدیریت شهری" در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران اظهار کرد: وجود جنبش های دانشجویی ضرورت دارد، زیرا دانشجویان به عنوان دیده‌بان جامعه باید همواره به بیان نقدها و نظرات خود بپردازند تا به مبارزه با فساد کمک کنند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع نشست در تهران افزود: مغفول ماندن جایگاه ماموریت‌های شهرسازی و معماری و عدم کنشگری جنبش‌های مدنی و دانشجویی در اعتراض به بی‌توجهی به کنار زدن اصول شهرسازی و معماری توسط نظامات تصمیم‌گیری را مهم‌ترین عامل متوسل شدن کلانشهرهای کشور به شهر فروشی و عدم توجه به جایگاه حقوق عمومی شهر است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در این میان شهرداری تهران که به لحاظ دارایی های ملکی از جمله نهادهایی بود که بیشترین دارایی را داشت برای تامین هزینه‌های مربوط به نگهداشت شهر، پرداخت حقوق کارکنان و اجرای پروژه‌های سخت افزاری متعدد، اقدام به فروش این دارایی ها کرد.

وی با اشاره به اینکه در این راستا صرفا به فروش عرصه شهر اکتفا نشد و فروش هوا، تراکم فروشی و کسب درآمد از محل ساخت و ساز در شهر در دستور کار آن ها قرار گرفت، تصریح کرد: این فرایند ادامه پیدا کرد و کم کم الگویی برای سایر کلانشهرها و مراکز استان ها شد، تا جاییکه اکنون اکثر شهرهای کشور از الگوی شهر فروشی برای تامین درآمد استفاده می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۵ سال گذشته شهرداری تهران به سکویی برای رسیدن به جایگاه های سیاسی تبدیل شد و شهرداران در جهت انجام اقدامات تبلیغاتی، مجموعه‌ای از پروژه های سخت افزاری را در شهر تهران آنهم معطوف به ایجاد بزرگراه‌های درون شهری، پل‌ها و تونل‌ها اجرا کردند که نه تنها در کاهش ترافیک و آلودگی هوا تاثیرگذر نبود بلکه زمینه را برای حضور بیشتر خودروها در شهر و نهایتا افزایش ترافیک و آلودگی هوا فراهم کرد. ‌

سالاری افزود: تمرکز مدیران شهری طی دهه های اخیر بر انجام اقدامات نمایشی و بی‌توجهی به مطالعات و نیازهای واقعی شهر، موجب عدم قرار گیری ماموریت‌های شهرسازی و معماری در جایگاه اصلی خود شد.

وی ادامه داد: عدم کنشگری شهرسازان، معماران، دانشگاهیان و حرفه‌مندان این حوزه نیز به این موضوع کمک کرد و نهایتا این رویکردها و استراتژی‌ها نه تنها به ارتقا کیفیت زندگی در شهر کمک نکرد بلکه منجر به کاهش آن شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل کمیسیون شهرسازی برای اولین بار در دوره چهارم شورا اظهار داشت: غفلت از ماموریت‌های حوزه شهرسازی و معماری از گذشته تا آن زمان موجب شد که شهر ما بیشتر از اینکه تحت تاثیر نگاه و باور شهرسازان، معماران، برنامه‌ریزان شهری و همراه با پیوست‌های مطالعاتی توسعه یابد، تحت تاثیر نگاه درآمدزایی صرف بدون توجه به تبعات سوء آن قرار گرفت.

کد خبر 399931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.