۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۱
کابوس شهر

بارها در مورد آسیب‌ها و طرح‌هایی که برای رفع آن وجود دارد سخن گفته شده، اما گویا این شب سیاه را سپیده دمی نیست تا این کابوس و چرخه مکرری که هر روز چهره شهر را کریه‌تر می‌کند از میان بردارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صف‌های طولانی از خودروهایی که کنار هم ایستاده و رانندگانی به ستوه آمده و درمانده که دنبال گریزگاهی هستند تا از چنبره‌ای که در آن گرفتار شده‌اند رها شوند. ترافیک درد مشترک بسیاری از شهرهاست و انگار به این زودی‌ها هم درمان نمی‌شود. در این میان شهرهایی که از موقعیت تجاری، زیارتی یا توریستی برخوردارند بیش از سایرین در مرداب ترافیک گرفتار شده‌اند.

آستارا، شهری در مرز با موقعیتی ممتاز و برخوردار از مواهب طبیعی است که ظاهرا باید شادان و سرزنده از نعمت‌های خدادادی باشد، اما این سرزمین بهشتی نیز رنجور از ترافیک و دردمند از معضلات آن است.

وقتی ترافیک زندگی را مختل می‌کند

فردین آقاوردی‌زاده از شهروندان آستارا می‌گوید: در خیابان‌های آستارا محل مناسبی برای پارک خودرو وجود ندارد و بسیاری مواقع، هنگام پارک خودرو برای انجام امورات شخصی با اخطار و جریمه پلیس مواجه می‌شویم.

وی اضافه می‌کند: مسئولان حمل و نقل و ترافیک شهری آستارا می‌توانند با نصب و راه‌اندازی پارکومتر در خیابان‌های پرتردد این شهر توریستی از پارک‌های غیر مجاز و ایجاد ترافیک بویژه در ایام تعطیل جلوگیری و زمینه تامین رفاه حال شهروندان را فراهم کنند.

علی رسمتی دیگر شهروند آستارایی گلایه خود از وضع ترافیک شهر را اینگونه مطرح می‌کند: در ساعات ابتدایی صبح و نزدیک غروب آفتاب، بیشترین میزان ترافیک در شهر وجود دارد و بخاطر آن ساعت‌ها وقتمان تلف می‌شود، مسئولان باید برای رفع این مشکل کاری انجام دهند.

انجام اصلاحات ترافیکی

طرح این گلایه‌ها از سوی شهروندان در حالیست که غلامرضا مصائب، رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا، می‌گوید: شهرداری اجرای طرح‌های بررسی، تکمیل، احداث یا حذف سرعت‌گیرها و نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی در معابر شهری به ویژه در نقاط حادثه‌خیز را با درخواست و هماهنگی پلیس راهور انجام می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر برای ایجاد سرعت‌گیرها کمبود قیر داریم و در صورت رفع این مشکل سرعت گیرها به ترتیب اولویت در سطح شهر نصب می‌شود.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری آستارا، خاطرنشان می‌کند: خط‌کشی معابر سالانه در دو مرحله به طول ۴۰ کیلومتر توسط شهرداری انجام می شود.

مصائب اظهار می‌کند: با پیشنهاد پلیس راهور به زودی باند کندرو از سمت بلوار "سفیر امید" به طرف ضلع غربی بلوار "خرمشهر" توسط شهرداری احداث می‌شود؛ ساخت دوربرگردان و تعریض این بلوار جهت دور زدن خودروها در ضلع شرقی انجام می‌شود.

وی می‌افزاید: مسیر جدیدی در جنب پارکینگ مرزی واقع در خیابان مرزداران به همراه رفیوژ وسط، احداث و چراغ‌های راهنمایی آن نصب شده است.

رییس سازمان حمل و نقل شهرداری آستارا ادامه می‌دهد: برای باز شدن گره ترافیکی شدید در مقابل پایانه مسافربری، رفیوژ وسط به طول ۲۰۰ متر در خیابان بندر احداث شد.

مصائب می‌گوید: شهرداری آستارا برای جلوگیری از بروز گره ترافیکی و حوادث احتمالی و همچنین ایجاد فضای سبز، گلدان‌های ترافیکی در وسط بلوار سفیر امید نصب کرده است.

وی تصریح می‌کند: باوجود صرف هزینه‌ای قابل توجه در این نقطه برای تامین ایمنی و آرامش شهروندان، برخی رانندگان برای اینکه چند دقیقه زودتر به مقصد برسند، اقدام به جابجایی گلدان‌ها می‌کنند.

رییس سازمان حمل و نقل شهرداری آستارا با اشاره به تعریض و نصب چراغ‌های روشنایی پل مرداب برای کاهش ترافیک شدید در خیابان امام خمینی‌(ره)، تصریح می‌کند: مسیر فرعی در جنب پل فارابی بازگشایی شد و اکنون تردد در آن در جریان است.

مصائب با بیان اینکه اصلاح هندسی میدان شهید رجایی انجام شده است، می‌گوید: میدانی جدید در تقاطع خیابان شهید رستمیان و بلوار معاد جهت کنترل ترافیک و جلوگیری از حوادث احتمالی در حال ساخت است.

ساماندهی دستفروشان پایانه مرزی

کامبیز لقمانی‌مقدم، جانشین شورای ترافیک آستارا با اشاره به وجود سد معبر و تردد بی‌ضابطه خودروها در این شهر، تاکید می‌کند: پایانه مرزی دچار مشکلات ترافیکی شده بود که بعد از طرح در شورای ترافیک و بررسی راهکارها با ایجاد دو رفیوژ میانی در دو بخش شمالی و غربی پایانه مرزی، المانی جهت روشنایی در محوطه آن نصب شد.

وی ادامه می‌دهد: عرض معبر در ضلع شمالی پایانه از شش متر به ۱۲ متر افزایش یافت و به زودی توسط شهرداری آستارا آسفالت و المان روشنایی آن نیز نصب می‌شود.

جانشین شورای ترافیک آستارا با بیان اینکه رفیوژ میانی و المان روشنایی ضلع غربی پایانه نصب شد، اضافه می‌کند: مرحله دوم اجرای این طرح در محل استقرار ناوگان تاکسیرانی در بخش گردشگری و پارکینگ پایانه مرزی خواهد بود.

وی به ساماندهی دکه‌های سیار و کسب و کارهای بدون مجوز در پایانه اشاره می‌کند و می‌گوید : قرار است برای این افراد مغازه‌هایی در پارکینگ پایانه توسط شهرداری ساخته و برای پاکسازی و جمع‌آوری زباله‌های محوطه نیز سطل‌های زباله در آن مکان نصب شود.

جانشین شورای ترافیک آستارا تاکید می‌کند: با اجرای این طرح همه مشکلات ترافیکی این خیابان برطرف و ورودی پایانه مرزی زیباسازی می‌شود.

لقمانی‌مقدم ادامه می‌دهد: در اقدام بعدی برای رفع مشکلات پایانه شهری، اتوبوس‌های مسافربری از ورودی تجاری به سمت پایانه مرزی جمع‌آوری و شلوغی حمل و نقل مسافر نیز ساماندهی می‌شود.

وی به مشکل ترافیکی از سمت کوچه بندر به سمت بلوار سفیر امید اشاره می‌کند و می‌گوید: با بررسی کارشناسان فنی شهرداری، قرار شد که از طرف خیابان آماد و پشتیبانی به طرف بلوار سفیر امید، مسیر جایگزینی تحت عنوان تکمیل رینگ شهر اجرا شود.

جانشین شورای ترافیک آستارا با بیان اینکه برای آزادسازی این مسیر تفاهمنامه‌ای بین شهرداری و نیروی انتظامی امضا شده و بخش دوم آن باید توسط گمرگ اجرا شود، تصریح می‌کند: بازگشایی این مسیر کمک بزرگی به روان‌سازی ترافیک مسیر به طرف رشت و بلوار سفیر امید خواهد کرد و مانع تردد خودروهای اضافی می‌شود، انتظار می‌رود اجرای این طرح سبب کاهش ۲۵ درصدی ترافیک در این منطقه شود.

ساماندهی مسافربرهای شخصی

لقمانی‌مقدم می‌گوید: در ناوگان حمل و نقل بین‌المللی شهری در سه راه ویرمونی، تعداد ۷۰ خودروی شخصی به صورت غیر قانونی اقدام به جابجایی مسافر می‌کردند و در صورت بروز حادثه هیچگونه حمایت بیمه‌ای برای پرداخت خسارت به آن‌ها وجود نداشت، بنابراین با احضار این رانندگان قرار شد که فعلا زیر نظر یکی از شرکت‌های مسافربری فعالیت کنند و ظرف شش ماه تا یک سال نیز در قالب مسافربرهای پلاک زرد به صورت قانونی ساماندهی شوند.

وی به نصب چراغ‌های ترافیکی در مسیرهای پرتردد شهر آستارا اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از این نقاط فلکه گاز بود که نصب چراغ ترافیکی توسط شهرداری و پلیس راهور باعث ساماندهی منطقه شد.

جانشین شورای ترافیک آستارا با اشاره به گره ترافیکی تقاطع خیابان‌های ملت، مطهری و فارابی به طرف بازار بزرگ ساحلی، خاطرنشان می‌کند: برای اصلاح و برطرف شدن ترافیک این نقاط، دکل پایش تصویری به پیاده‌رویی که شهرداری از قبل جانمایی کرده منتقل و چراغ ترافیکی سه‌زمانه در آنجا نصب می‌شود.

لقمانی‌مقدم با اشاره به تردد کامیون‌های ترانزیتی در بلوار سفیر امید و ترافیک این نقطه به ویژه در ایام نوروز اشاره می‌کند و می‌گوید: با حذف بخشی از تابلوهای توقف ممنوع در سمت پایانه تجاری این امکان به وجود می‌آید تا با ایجاد صف‌بندی خودروهای سنگین زمینه روان‌سازی ترافیک مسیر بازار بزرگ ساحلی فراهم شود.

وی با بیان اینکه ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرگ باعث می‌شود تا خودروی کمتری در صف بایستد، تصریح می‌کند: تمهیداتی اندیشیده شده تا با کمک پلیس راهور و گمرک، کامیون‌ها به داخل محوطه گمرگ هدایت و ساماندهی شود تا از افزایش ترافیک جلوگیری شود.

جانشین شورای ترافیک آستارا می‌گوید: کمربندی حادثه‌خیز آستارا حدفاصل میدان شهدای گمنام تا تقاطع شالیزار تعریض و چهار بانده و رفیوژ میانی آن ایجاد شده است که با این اقدام گردش به چپ‌های خطرناکی که از خیابان خرمشهر به بلوار معاد انجام می‌شد حذف شده است.

لقمانی‌مقدم اضافه می‌کند: با توجه به درخواست‌های مکرر شهروندان درخصوص طولانی شدن مسیر دوربرگردان در آن منطقه و حضور نیافتن مسافران تجاری در شهر از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل استان گیلان درخواست شده تا بعد از کارشناسی، نقطه مناسبی برای دوربرگردان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه معابر شهری آستارا نیاز به اصلاح هندسی دارد، می‌گوید: پایش تصویری تقاطع خیابان‌های ملت و مطهری انجام و بعد از کارشناسی توسط شهرداری فنداسیون و پایه‌های آن آماده شده که بعد از تایید در کارگروه پایش تصویری دو دوربین در این دو نقاط نصب خواهد شد.

جانشین رییس شورای ترافیک آستارا با بیان اینکه به فرهنگسازی برای کاهش رفتارهای ترافیکی توجه نمی‌شود، یادآور می‌شود: از شهروندان درخواست می‌کنیم با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به کاهش ترافیک کمک کنند و ضامن آرامش و سلامتی دیگر همنوعان خود باشند.

کد خبر 399898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
    0 0
    تا وقتیکه خودرو سازها و وارد کنندگان بی محابا در حال تولید و واردات خودرو و موتور سیکلت های فسیلی هستند ، ترافیک و آلودگی هوای شهرهای ایران نه‌تنها حل نمیشه بلکه روز بروز بدتر خواهد شد !! .‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بالاخره حد یقف تعداد خودرو و موتور سیکلت در ایران کجاست ؟؟ این روزها حتی شهرهای کوچک هم درگیر ترافیک و آلودگی هوا شده اند ! هیچ خبری هم از جایگزینی مدلهای موجود با مشابه برقی و هیبرید نیست ! بسیاری از کشورهای جهان بسرعت در حال جایگزین کردن مدلهای هیبرید و برقی با فسیلی هستند.