طرح بازنگری باغات قصردشت شیراز در شورای شهر تصویب شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز گفت: هدف از تصویب طرح بازنگری باغات قصردشت در شورای شهر، زمینه‌سازی برای حضور فعال باغداران در فرآیند حفظ باغات، تامین منافع آن‌ها و بهره‌مندی شهروندان و گردشگران از محیط باغ‌ها است.

به گزارش ایمنا، جواد بهادری در مراسم کلنگ زنی پروژه ساماندهی و بازآفرینی کوچه باغ شهید رمضانی واقع در مجموعه باغ‌های قصردشت با تاکید بر اینکه اساس این طرح، حفظ و احیای باغ‌های قصردشت است، افزود: با مطالعه علمی و دقیق پروژه‌ای تعریف شده است که ضمن حفظ طبیعت زیبای محور، فرصتی را برای حضور موثر شهروندان در دل باغ‌ها، ایجاد سرزندگی و نشاط و تامین آسایش و امنیت محیط فراهم می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار شیراز با اشاره به تصویب کلیات طرح بازنگری باغات قصردشت در شورای شهر، اضافه کرد: در این طرح کل مجموعه باغ‌ها فارغ از گروه‌بندی‌های پیشین به عنوان منطقه ویژه گردشگری دیده شده است و هدف از تصویب آن زمینه‌سازی برای حضور فعال باغداران در فرآیند حفظ باغات، تامین منافع آن‌ها و بهره‌مندی شهروندان و گردشگران از محیط باغ‌ها است.

بهره‌برداری از فاز نخست بازآفرینی کوچه باغ شهیدرمضانی در سال آینده

حمیدرضا اسماعیلی، مدیر منطقه شش شهرداری شیراز نیز در این آیین، اظهار کرد: این پروژه شامل اصلاح و مرمت مسیر کوچه باغ قصردشت شامل کف‌سازی، بدنه‌سازی، نورپردازی و زمینی کردن تیرهای چراغ برق است که منجر به بهبود منظر باغات و افزایش ایمنی و امنیت مسیر می‌شود.

وی با بیان اینکه طول پروژه بازآفرینی کوچه باغ شهیدرمضانی هفت کیلومتر است، افزود: فاز نخست این پیاده‌راه سه کیلومتر است و در فاز بعدی پروژه تکمیل و پیاده‌راه از بلوار شهیدکسایی به خیابان ایمان شمالی متصل می‌شود.

اسماعیلی این پروژه را بستر مناسبی برای توسعه مسیرهای گردشگری در باغات قصردشت ارزیابی کرد و گفت: با ساماندهی و بازآفرینی کوچه باغ شهیدرمضانی فرصتی جدید به فضاهای گردشگری شیراز اضافه و رویکرد زندگی پیاده در شهر از مسیر کوچه باغ‌های قصردشت به عنوان بخشی از هویت شیراز آغاز می‌شود.

مدیر منطقه شش شهرداری شیراز اجرای این پروژه را براساس دستور شهردار و شورای شهر دانست و افزود: تلاش داریم سال آینده فاز نخست ساماندهی و بازآفرینی کوچه باغ شهیدرمضانی به بهره‌برداری برسد.

عملکرد شهرداری شیراز در حوزه مالی، ارزشمند است

سیدعبدالرزاق موسوی، رییس شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات شدید مالی شهرداری‌های کشور، اظهار کرد: شهرداری شیراز در بدترین شرایط مالی نیز پروژه‌های خود را متوقف نکرده و پس از تکمیل پروژه‌های گذشته، پروژه‌های جدیدی را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز در این پروژه شاهد هستیم، محصول کار و تلاش یک مجموعه بزرگ است، بنابراین به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای شهر از همه کسانی که در این پروژه نقش دارند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

موسوی با بیان اینکه با یک مشکل جدی در سطح ملی مواجه هستیم و آن تعارض مصالح عمومی و منافع خصوصی است، خاطرنشان کرد: به تعبیری دیگر برداشت‌های متفاوتی از مصالح عمومی داریم که نمونه آن دعوای قدیمی بین بخش صنعت و گردشگری و یا صنعت و محیط است که باید این موضوعات در سطح ملی حل و فصل شود، اما در سطح شیراز از مسائلی متاثر می‌شویم که شاید پشت آن هم منافع بخش خصوصی نهفته باشد.

رییس شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در این راستا اقداماتی انجام شده است، ادامه داد: در شورای پنجم این اصل را پذیرفتیم که تصمیماتی که برای شهر گرفته می‌شود مبتنی بر نظرات علمی، فنی و تخصصی باشد و به همین دلیل در سال سوم خدمت شورای پنجم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مرکز پژوهش‌های شورای شهر را راه‌اندازی کردیم تا افتخاری بزرگ برای شورای شهر به شمار رود.

وی با بیان اینکه کمیسیون‌های شورا نیز تلاش می‌کنند تا تصمیمات علمی و تخصصی بگیرند، تصریح کرد: شاید دوستان ما در شهرداری گلایه‌مند باشند که چرا طرحی در کمیسیون زمان‌بر می‌شود، اما دلیل آن در نظر گرفتن مصلحت شهر از بُعد علمی و فنی است.

موسوی با اشاره به نقش مدیریت یکپارچه شهری در شهرها، ادامه داد: موضوعی که در شورای پنجم به آن توجه شده و در سال سوم فعالیت شورا به صورت خاص به آن پرداخته شد، تلاش برای هماهنگ کردن سازمان‌های خدمات‌رسان سطح شهر شیراز است که در هفته جاری نیز نخستین سند آن هم امضا شد و این همان چیزی است که در فلسفه وجودی شوراها پیش‌بینی شده است.

رییس شورای شهر شیراز با اظهار تاسف نسبت به بی‌توجهی مدیریت کلان کشور به‌ویژه وزارت کشور در خصوص روحیه تمرکزگرایی مدیریتی، تاکید کرد: طی سه ماه گذشته تلاش زیادی در راستای اجرای طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم، اما متاسفانه این طرح به تصویب نرسید.

وی با اشاره به جلسه گردهمایی شوراهای شهر کشور و مشاهده گزارش‌های مالی شهرداری‌های کشور، افزود: عملکردی که در وضعیت امروز در حوزه منابع مالی شهرداری شیراز اتفاق می‌افتد کاری بزرگ و ارزشمند است.

موسوی با بیان اینکه ما به عنوان شهروندان این شهر باید از خدمتگزارانی که خوب خدمت می‌کنند تشکر کنیم و آنان را همراهی کنیم تا انگیزه کاری آنان تقویت شود، گفت: در همین شرایط مالی نیز شهرداری شیراز پروژه‌های خود را متوقف نکرده و ضمن تکمیل پروژه‌های گذشته، پروژه‌های جدیدی را نیز آغاز کرده است.

رییس شورای شهر شیراز به عنوان نماینده مردم از تلاش شهردار و مجموعه شهرداری تشکر کرد و افزود: از دستگاه‌های متولی استان هم درخواست می‌کنم شهرداری را کمک کنند؛ شرایط اقتصادی خوب نیست و صادقانه می‌گویم نگاه و امید دولت به شهرداری‌ها است که متولی بخش اداره شهر هستند.

وی با بیان اینکه در شورای شهر شیراز اصل حفظ مصالح عمومی به عنوان یک قاعده و اصل پذیرفته شده است، اظهار کرد: انتظار داریم رسانه‌ها نقد منصفانه داشته باشند، اما در انعکاس فعالیت‌های خدمات شورا و شهرداری کوتاهی می‌بینم در حالی‌که همه ما باید بپذیریم که نقدها و قضاوت‌های ما منصفانه باشد.

موسوی با بیان اینکه بنده یکی از منتقدین جدی و همیشگی شهرداری هستم و همین الان نیز نقدهایی در ارتباط با شهرداری دارم، گفت: اما در شرایط فعلی انصاف حکم می‌کند که قضاوتمان هم منصفانه باشد.

رییس شورای شهر شیراز با بیان اینکه در جاهایی ایرادهایی وجود دارد، اظهار کرد: باید در برخورد با مشکلات عملکردی یکسانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشکلات اصلی امروز کشور، تبعیض، فقر و فساد است که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند، اظهار کرد: ریشه فقر و فساد نیز در تبعیض قرار دارد و بنابراین مدیران برای حل مشکلات کشور باید تلاش کنند تا تبعیض از بین برود.

رویکرد شهرداری شیراز؛  توسعه شادی در شهر

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این آیین، اظهار کرد: باغات قصردشت از مزیت‌های نسبی شهرداری شیراز به شمار می‌رود و خوشحالم شاهد مجموعه مدیریت شهری هستم که تلاش دارد از محل زیبایی‌های ذاتی شهر تولید درآمد کند و بر شادی شهروندان بیفزاید. هر چه قدر شهر شادتر و سالم‌تر باشد، ارزش‌های گردشگری آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: عملکرد شهرداری شیراز در ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی تنها به ایجاد یک مسیر محدود نمی‌شود بلکه امروز نگاه بسیاری از مدیران شهری سایر شهرها و مردم ایران به شیراز دوخته شده است که چگونه شهرداری شهر را متناسب با مدرن‌ترین راهکارهای مدیریت شهری همچون ایجاد پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری توسعه می‌دهد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه اقدامات شهرداری شیراز برای دورنمای بلندمدت و در راستای تامین سلامت و رفاه شهروندان است، تصریح کرد: در سطح کشور با برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت درگیر هستیم و بیلان کار مدیران سازه محور براساس میزان بتن و آسفالت مصرفی برای ساخت بزرگراه ها و پل ها سنجیده می‌شود، اما شهرداری شیراز با در پیش گرفتن رویکردی مدرن به توسعه سازه‌هایی که شادی و سلامتی را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و اثر آن را در بلندمدت نشان می‌دهد روی آورده است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: خوشحال هستم در شیراز مدیران شهری وجود دارند که مفهوم توسعه شادی در شهر را درک می‌کنند؛ امیدوارم این تفکر ادامه یابد و شیراز به عنوان الگوی ایران، خاورمیانه، آسیا و جهان بدرخشد.

درویش افزود: حوزه‌های انتظامی، قضایی و سلامت باید متوجه این امر باشد که رویکرد شهرداری شیراز در زمینه توسعه پیاده‌راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری با افزایش سلامت شهروندان و کاهش میزان جرایم در راستای منافع آن‌ها نیز است.

به گزارش ایمنا، براساس این گزارش کوچه باغ شهید رمضانی در تقاطع بلوار شهید کسایی و خیابان پزشکان واقع شده و در فاز نخست پروژه ساماندهی و بازآفرینی این کوچه باغ به طول سه کیلومتر (طول کل مسیر هفت کیلومتر) عملیات عمرانی شامل محوطه‌سازی، همسطح سازی، احداث آبنما و روشنایی انجام می‌شود.

کد خبر 399887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.