حضور اصلاح‌طلبان در دقیقه نود

روند فرسایشی لوایح پالرمو در مجمع، ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس و حضور برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه ۱۶ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بررسی فراقانونی لوایح FATF در مجمع» به بررسی روند فرسایشی لوایح پالرمو در مجمع پرداخت و نوشت: نظر مجمع بر روند فرسایشی تعیین تکلیف لوایح پالرمو و CFT بر همگان آشکار شده و دیگر همه می‌دانند که این مساله به‌جای امری ملی به امری سیاسی و جناحی تبدیل شده و از این جهت است که نظر اعضا بیش از آنکه کارشناسانه باشد بیشتر مبتنی بر جهت‌گیری‌های سیاسی است. هرچند که برخی معتقدند با توجه به خود آیین‌نامه داخلی مجمع اساسا پس از گذشت یکسال این لوایح به‌طور خودکار از دستور کار مجمع خارج شده و نظر شورای نگهبان صائب است که در آن صورت نیز چون مجلس نظر شورا را تامین کرده می‌توان این لوایح را تصویب شده دانست با این حال سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: «مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لوایح مرتبط با FATF در جلسه خصوصی تصمیم‌گیری کرده، اما به‌صورت رسمی نتیجه را اعلام نکرده‌ایم تا دست دولت برای مذاکره با FATF باز باشد و بتواند حقانیت ما را به کرسی بنشاند و سعی کند به آنها ثابت کند که نیت ما خوب است اما اول باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم به‌طور عادی در مورد این پیمان‌ها تصمیم‌گیری کنیم.»

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «مکث چهره ها» به بررسی آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس پرداخت و نوشت: امروز ثبت نام دواطلبان انتخابات مجلس یازدهم به پایان می‌‎رسد. فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از یکشنبه ۱۰ آذر در وزارت کشور و همزمان فرمانداری‎های سراسر کشور آغاز شد. وزیر کشور دیروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور و محل ثبت‌نام‌ها در جمع خبرنگاران گفت: ۹۱۶۲ نفر تا این لحظه در انتخابات مجلس ثبت‌نام کردند که نشان از ۲۰ درصد افزایش ثبت‌نام نسبت به دوره مشابه قبلی است. با این حال هنوز خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور منتظر حضور چهره‌های شاخص سیاسی دو جناح کشور هستند. این در حالی است که حضور چهره‌های اصلاح‌طلب برای ثبت نام کمرنگ بوده و بسیاری از نماینده‌های فعلی هم هنوز (عصر روز جمعه) برای ثبت نام در دوره یازدهم به مراکز ثبت نام مراجعه نکرده‌اند.

هرچند طی روزهای گذشته افراد مختلفی هم از میان اصول‌گرایان و هم از میان اصلاح‌طلبان برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده‌اند اما هنوز چهره‌های شاخص وارد میدان نشده‌اند. از اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، آن گونه که اعضای فراکسیون امید می‌گویند گویا قصد ندارد در انتخابات ثبت نام کند. عارف در مجلس دهم با علی لاریجانی برای نشستن درکرسی ریاست مجلس رقابت کرده بود. حالا که لاریجانی هم اعلام کرده در انتخابات شرکت نمی‌کند؛ جریان‌های سیاسی منتظر چهره‌های مطرح هر دو جناح هستند که در صورت ثبت نام درانتخابات تکلیف رقابت برای کرسی ریاست مجلس آینده را روشن کنند. اما در میان اصول‌گرایان هم هنوز گویا تکلیف مشخص نیست،چرا که آنان از قبل نام جلیلی یا قالیباف را مطرح کرده بودند ولی تاکنون هیچ یک از این افراد در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند.

به گفته رحمانی از ۹۱۶۲ نفر ثبت نام شده ۹۸۶ نفر زن و مابقی از آقایان هستند. رحمانی فضلی ادامه داد: در خبرگان نیز امروز (جمعه-۱۵آذرماه) ۱۹ نفر ثبت نام کردند. البته تاکید می‌کنم آنهایی که از نظر علاقه و توانمندی علمی خود را در حد مجلس شورای اسلامی می‌دانند و مطمئن هستند در آن جایگاه می‌توانند به ملت خدمت کنند دریغ نکنند و برای ثبت‌نام اقدام کنند. 

وزیر کشور با بیان اینکه انتخابات مسابقه در خیرات است، تاکید کرد: تلاشمان این است که توافقی که با شورای نگهبان به آن رسیده‌ایم در زمینه رسیدگی به صلاحیت همه داوطلبان را پیگیری کنند و متناسب با مر قانون و براساس مدارکی که باید مراجع چهارگانه ارائه کنند کار پیش رود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حضور اصلاح‌طلبان در دقیقه نود» به بررسی حضور برخی چهره‌های شاخص جریان اصلاحات پرداخت و نوشت: یک روز مانده به پایان فرصت نام‌نویسی برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، برخی از چهره‌های جریان اصلاحات با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کرده و آمادگی خود را برای این دوره از انتخابات مجلس اعلام کردند. علی مطهری، محمدعلی وکیلی و محمود صادقی جزو چهره‌های شاخصی بودند که روز گذشته با حضور در وزارت کشور ثبت‌نام کردند. همچنین فرید موسوی و محمدرضا نجفی از اعضای فراکسیون امید نیز ثبت‏نام کردند. این حضور کمرنگ برخی چهره‌های اصلاح‌طلب در حالی صورت گرفت که محمدرضا عارف، رئیس‌فراکسیون امید مجلس انصراف خود را در این دوره اعلام کرد. رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته همیشه به تکلیفی که بر عهده‌ام بوده عمل کرده‌ام و در آینده هم همین‌گونه عمل خواهم کرد، گفت: از جوانان باانگیزه و نخبگان می‌خواهم در انتخابات مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات بحق مردم و جلوگیری از به حاشیه رفتن نهاد قانون‌گذاری کشور ثبت‏نام کنند.

عارف با بیان اینکه همه ما به‏خصوص اصلاح‌طلبان مدیون مردم هستیم، تاکید کرد: باور ما این است که با تخریب رقیب قدمان بلند نمی‌شود و هیچ‌گاه در‏صدد تخریب رقیب نبوده‌ایم، هر چند برخی رقبا تلاش کرده و می‌کنند با تخریب اصلاح‌طلبان، خودشان را سرآمد جلوه دهند که البته موفق نشده‌اند.

این استقبال کمرنگ جریان اصلاح‌طلب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در حالی صورت گرفت که این‌بار شاهد حضور پررنگ جریان اصولگرایی به خصوص دو طیف یعنی حامیان محمدباقر قالیباف و پایداری بودیم. در حالی که تعداد کاندیداهای اصلاح‌طلب در تهران فراتر از تعداد انگشتان دست نیست. هر چند پیش‌بینی این حضور بی‌رمق پیش از این داده می‌شد. در طول یک سال و نیم مانده به انتخابات اسفندماه ۹۸ جریان اصلاحات هیچ‏گونه استراتژی و سازوکار روشنی را درباره چگونگی حضور در انتخابات اعلام نکرد و به گونه‌ای همچنان با شک و تردید و با سردرگمی به انتخابات نگاه می‌کند. درواقع این جریان سیاسی به‏واسطه عملکرد دولت حسن روحانی و همچنین مجلس دهم بیشترین انتقادها را از سوی پایگاه اجتماعی خود دریافت کرد، اما نتوانست پاسخ قانع‏ کننده‌ای به این سرمایه اجتماعی بدهد و یکی از دلایل اصلی این بی‌رمقی همین امر بوده است. حالا با این تعداد محدود جریان اصلاح‌طلبی برای انتخابات مجلس یازدهم، این جریان سیاسی قرار است چگونه و با چه استراتژی حضور داشته باشند؟ آیا لیستی قرار است معرفی شود و در قالب لیست کاندیداها معرفی شوند؟ اگر چنین است ائتلافی صورت خواهد گرفت یا نه در غیر عدم وجود لیست اصلاح‌طلبان آیا به صورت مستقل حضور خواهند داشت. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «کروکی اقتصاد سال ۹۹» به بررسی لایحه بودجه ۹۹ پرداخت و نوشت: لایحه بودجه سال آتی فردا در صحن علنی مجلس رونمایی می‌شود. اگرچه تاکنون گزارش رسمی از داده‌های بودجه منتشر نشده، اما داده‌های غیررسمی، کروکی اقتصاد ایران را در محلی وابسته به منابع مالی نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد دولت با فرض فروش یک میلیون بشکه نفت در روز، بودجه ۹۹ را به تصویب رسانده است. این تصمیم خوش‌بینانه نزدیک به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نفتی در اختیار دولت قرار می‌دهد. سهم صندوق توسعه ملی از نفت، ۲۰ درصد در نظر گرفته شده اما همچون سال جاری در تبصره دیگری معادل ارزی آن از صندوق برداشت و صرف امور ضروری می‌شود. همچنین برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که درآمدهای مالیاتی و گمرکی نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از پازل منابع را پوشش می‌دهد. اما دولت بودجه عمومی را در سقف ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بسته است. با این اوصاف، شکاف بین درآمدهای نفتی و مالیاتی با سقف، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که باید توسط اوراق مالی، سود سهام شرکت‌های دولتی و احتمالا تسهیلات خارجی پر شود. در سمت مصارف، بودجه عمرانی سهم ۶۵ هزار میلیارد تومانی دارد و تعهدات مالی دولت در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. بنابراین یک شکاف ۳۷۰ هزار میلیارد تومانی با سقف بودجه پدید می‌آید که به نظر محل مصرف آن، هزینه‌های جاری خواهد بود.

کد خبر 399866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.