نمایندگان ادوار در صف بازگشت به پارلمان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

وزرای احمدی نژاد یکی بعد از دیگری کاندیدا می‌شوند

در ششمین روز از ثبت نام کاندیداهای مجلس، یک نماینده ادوار مجلس و برخی دیگر از وزرای احمدی نژاد کاندیداهای حضور در انتخابات مجلس یازدهم شدند. علی عباسپور تهرانی نماینده ادوار مجلس برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در فرمانداری تهران حضور یافت. سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس نهم و عضو جبهه پایداری و سرپرست وزارت کشور دولت احمدی نژاد نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرد. همچنین محمد عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت احمدی نژاد و وزیر اسبق ورزش و جوانان با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور روند ثبت‌نام خود را برای انتخابات مجلس انجام داد.  او از موسسین جبهه یکتا است.  همچنین، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ دولت احمدی‌نژاد، که برای ثبت‌نام انتخابات مجلس به وزارت کشور آمده در جمع خبرنگاران گفت: نمایندگانی که از مبانی فقهی و حقوقی به دور باشند نمی‌توانند مشکلات را حل کنند.

هشدار عارف به اصولگرایان: با تخریب اصلاح‌طبان قدتان بلند نمی‌شود

محمدرضا عارف در این دیدار ضمن تبریک روز دانشجو و گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، با بیان اینکه درسی که ۱۶ آذر به ما می آموزد استقلال‌خواهی و آزادی‌طلبی است،گفت: هویت دانشگاه و دانشجو تحلیل و نقد امور است و به‌خصوص نقد حکومت و حاکمیت. نقد حکومت و حاکمیت معنای آن، به هیچ وجه براندازی نیست. بلکه حتی می‌تواند تقویت‌کننده حاکمیت باشد. جلوی اشتباهات را بگیرد و اگر دانشگاه نقد نکند و جنبش دانشجویی نقد را از خود دور بند، از هویت خودش دور می شود. وی با بیان اینکه دانشجو و دانشگاه باید شجاعت نقد خود را داشته باشد، بر ضرورت آسیب شناسی فعالیت جنبش دانشجویی تاکید کرد و گفت: جنبش دانشجویی باید مدافع آزادی‌اندیشه و آزادی‌بیان و آزادی‌اجتماعات که لازمه داشتن یک نظام مردمسالار است باشد. جنبش دانشجویی باید خود را در درون نظام تعریف کند اما در درون نظام‌بودن به معنی ساختن و سازش‌کردن با هر روا و ناروایی که به نام نظام انجام می‌شود نیست. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ۱۶  آذر از جهتی دیگر پیشگامی و پیشتازی دانشگاه و جریانات سرنوشت‌ساز ملت ایران و تاریخ مبارزات آن را نشان می‌دهد. دانشگاه همواره در طول تاریخ تعهد خود را نسبت به ارزش‌هایی که ملت به آن پایبند است و مصالحی که ملت باید داشته باشد نشان داده است.  عارف با بیان اینکه همه ما بخصوص اصلاح طلبان به مردم مدیون هستیم، تاکید کرد: باور ما این است که با تخریب رقیب قدمان بلند نمی شود و هیچ‌گاه درصدد تخریب رقیب نبوده‌ایم هر چند برخی رقبا تلاش کرده و می کنند با تخریب اصلاح‌طلبان، خودشان را سرآمد جلوه دهد که البته موفق نشده است.  رئیس فراکسیون امید در پایان با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته همیشه به تکلیفی که بر عهده ام بوده عمل کرده ام و در آینده هم همینگونه عمل خواهم کرد از جوانان باانگیزه ونخبگان خواست در انتخابات مجلس یازدهم برای پیگیری مطالبات به حق مردم و جلوگیری از به حاشیه رفتن نهاد قانون گذاری کشور ثبت نام کنند.

کدام اعضای حزب اعتماد ملی بعد از پیام مهدی کروبی کاندیدای مجلس می شوند؟

اسماعیل گرامی‌مقدم در تشریح جزئیات جلسه امروز کمیته تعامل حزب اعتماد ملی گفت: «با توجه به پیام مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که در آخرین جلسه شورای مرکزی این حزب توسط فاطمه کروبی، همسر ایشان قرائت و در آن از اعضای خواسته شد تا برای انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند، کمیته تعامل حزب امروز مصوب کرد تا آقایان الیاس حضرتی، محمدعلی افشانی، محمدصادق جوادی‌حصار، رئوف قادری، سیدرحیم ابوالحسنی و جمعی دیگر از اعضای شورای مرکزی این حزب ملی برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کنند.» او ادامه داد: «البته آقای حضرتی که نماینده فعلی تهران در مجلس شورای اسلامی هستند و آقای افشانی شهردار پیشین تهران پیش‌تر اعلام کرده بودند که تمایلی به شرکت در انتخابات ندارند اما علیرغم این تصمیم، با توجه به خواست دبیرکل حزب و شورای مرکزی در ساعات باقیمانده ثبت نام انتخابات با حضور در وزارت کشور و فرامانداری‌ها برای شرکت در این انتخابات نام نویسی خواهند کرد. بنابراین با توجه به شرایط کنونی کشور، شرایط خاص حاکم و در جهت اندیشه اصلاح طلبی، اعضای حزب اعتماد ملی نیز در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.»  سخنگوی حزب اعتماد ملی همچنین در خصوص لزوم همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح برای پرشور برگزار شدن انتخابات گفت: «بر این باور هستم که شورای نگهبان با عملکرد مناسب و قانونی خود که همان دریافت استعلام از چهار نهاد وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، اداره ثبت احوال و دادگستری است، صلاحیت‌ها را بر همان مبنا اعلام کند.. حالا که در شرایط فعلی کمپین‌های «نه به انتخابات» شکل گرفته، حضور اصلاح‌طلبان به پرشور برگزار کردن انتخابات کمک خواهد کرد.»  او ادامه داد: «اقدام مهدی کروبی در دعوت از اعضای حزب برای مشارکت در انتخابات به معنی این است که ما همچنان به دنبال آرمان اصلاح‌طلبی در جهت توسعه کشور هستیم.»

تاکید آیت‌الله سیستانی بر انجام اصلاحات واقعی در عراق و تعیین نخست وزیر بدون مداخلات خارجی

نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع شیعیان امروز جمعه در خطبه‌های نماز بار دیگر بر لزوم محافظت از وجهه مسالمت آمیز اعتراضات در عراق تاکید کرد. وی همچنین بر لزوم اجرای اصلاحات واقعی در عراق و خودداری از کشانده شدن اعتراضات به خشونت تاکید و اعلام کردند جنبش‌های مردمی ابزاری فعال در اعمال فشار برای انجام اصلاحات است به شرطی که به خشونت کشانده نشود.  نماینده آیت‌الله سیستانی با هشدار درباره افرادی که در کمین نشسته و دنبال سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز هستند تاکید کردند حضور نیروهای امنیتی عراق برای ممانعت از درگیری‌ها در جریان اعتراضات ضروری است.  وی همچنین نقش عشایر در ممانعت از آشوب و خرابکاری را ستود و اعلام کرد این نیروها باید مانع آن شوند زمینه برای آشوبگران و اغتشاش طلبان جهت سوئ استفاده از اعتراضات مسالمت آمیز فراهم شود. تظاهرکنندگان نیز باید نسبت به کسانی که در میان صف معترضان دنبال خرابکاری هستند هوشیار باشند و اجازه چنین امری را ندهند این مسئولیتی بر عهده همگان است.
نماینده آیت الله سیستانی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم بازگشت امور به حالت عادی و بازگشت امنیت نسبت به انتخاب نخست وزیر و اعضای دولت جدید در مدت قانونی معین به دور از مداخلات خارجی ابراز امیدواری کرد.  وی درگیری‌های اخیر و خسارات مالی و جانی را محکوم کرده و تاکید کرد همگان باید به قانون پایبند باشند.

دادستانی اسرائیل وکیل نتانیاهو را به پول‌شویی متهم می‌کند

آویخای مندلبلیت، دادستان کل رژیم صهیونیستی اعلام کرد، قصد دارد وکیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را به پول‌شویی در معامله خرید زیردریایی‌های آلمان متهم کند. وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرد قصد دارد دو نفر دیگر را نیز در این پرونده به فساد متهم کند که یکی از آن‌ها نماینده شرکت آلمان در اسرائیل و دومی یکی از مسئولان سابق در یگان دریایی این رژیم است. مندلبلیت ماه میلادی گذشته لیست اتهامات علیه نتانیاهو را که شامل رشوه‌گیری، فساد و خیانت در امانت در سه پرونده است ارائه کرد.  وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی اعلام کرد، تصمیم دارد افرادی از جمله دیوید شمرون، وکیل نتانیاهو و مایکل جانور، مسئول برجسته سابق در یگان دریایی را در پرونده خرید زیردریایی‌های آلمان محکوم کند.  پلیس رژیم صهیونیستی نوامبر ۲۰۱۸ از وجود اسناد کافی برای متهم کردن تعدادی از مظنونان از جمله دیوید شمرون خبر داده و تأکید کرده بود که نتانیاهو در این پرونده متهم نیست بلکه به عنوان شاهد احضار شده است.  نتانیاهو اولین نخست‌وزیر در تاریخ اسرائیل است که در دوره حکومتش متهم به فساد است.

ترکیه: تا قبل از حل بحران سوریه از این کشور عقب‌نشینی نمی‌کنیم

وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد که آنکارا تا قبل از حل بحران سیاسی سوریه از این کشور عقب‌نشینی نمی‌کند. به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در کنفرانس "گفتگوی مدیترانه" در رم گفت: هیچ فرقی بین داعش و النصره نیست همانطور که هیچ فرقی بین فتح الله گولن و حزب کارگران کردستان ترکیه(پ‌ک‌ک)/یگان‌های مدافع خلق کرد وجود ندارد. وی گفت: ما قصد نداریم تا قبل از حل بحران سیاسی سوریه از این کشور عقب‌نشینی نمی‌کنیم. چاووش‌اوغلو دمشق و هم‌پیمانانش را به کشاندن نیروهای جبهه النصره به ادلب متهم کرد.

کره شمالی، ترامپ را "خرفت و یاوه‌گو" توصیف کرد

چوئه سون هوی، معاون اول وزیر امور خارجه کره شمالی طبق گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، اظهار کرد: وزارت خارجه کره شمالی نمی‌تواند ناخرسندی خود را از صحبت‌های نامناسب دونالد ترامپ در حساس‌ترین زمان ممکن پنهان کند.  او خاطر نشان کرد: چنانچه مجددا ما شاهد تکرار اظهارات و ادبیات تحریک آمیز از سوی ترامپ به صورت عمدی در زمانی سرنوشت ساز باشیم، این نشان دهنده وخامت مجددا یاوه‌گویی از سوی یک "پیر خرفت" است.  این نخستین بار در یک سال گذشته است که پیونگ یانگ به صورت آشکار و با الفاظی به شدت تند بر ضد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا موضع می‌گیرد.  دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در حاشیه نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی،‌ ناتو، در لندن کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی را "مرد موشکی" توصیف و تهدید کرد که واشنگتن حق استفاده از نیروی نظامی برای متقاعد کردن پیونگ یانگ به دست کشیدن از زرادخانه هسته‌ای‌اش را برای خود محفوظ می‌دارد.  چوئه سون هوی،‌ معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در واکنش به این تهدید با انتشار بیانیه ای که در خبرگزاری رسمی این کشور انتشار داشت، اعلام کرد که با شرایط فعلی به نظر می آید جنگ لفظی دو سال پیش دو کشور باردیگر از سر گرفته خواهد شد.  رهبران دو کشور کره شمالی و آمریکا پیشتر قبل از نخستین ملاقات تاریخی خود با الفاظی بسیار تند نظیر "دیوانه" و "پیر خرفت" یکدیگر را مورد خطاب قرار داده بودند.

کد خبر 399831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.