تونل وحشت بازار لوازم خانگی + جداول قیمت‌ها

بازار لوازم خانگی، یکی از بازارهای شاخص و مهمی است که پس از سهمیه بندی بنزین، از موج افزایشی ایجاد شده در نظام اقتصادی کشور بهره کافی برده و اغلب کالاهای موجود و ناموجود این بازار گرانی قابل توجهی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لوازم خانگی که یکی از اساسی ترین نیاز های زندگی خانواده ها و یکی از پایه های اساسی جهیزیه نوعروسان است، همواره با مدل های جدیدی به بازار می آید، تا راحتی و رفاه بیشتری را برای خریداران فراهم کند. در این میان لوازم خانگی هم وجود دارد که قصد مشتریان از خرید آنها لوکس تر کردن  زندگیشان است.

اما مشکل این روزهای بازار لوازم خانگی، خرید کالاهای لوکس و جولان دادن اجناس چینی در این بازار نیست بلکه کمبود کالا و قیمت های سر به فلک کشیده است که مردم را در تنگنای بازار لوازم خانگی در فشار قرار داده و چه بسا عروس و داماد هایی باشند که زمان و تاریخ ازدواجشان را بر اساس همین بالا و پایین شدن های قیمت لوازم خانگی در بازار تعیین کنند تا بتوانند با جهیزیه ای که حداقل امکانات را داشته باشد، به خانه بخت بروند.

در حقیقت لوازم خانگی در بازار بسیار گران بود و روند افزایشی قیمت این محصولات ایرانی و چینی در بازار، پس از سهمیه بندی بنزین و آغاز یک موج افزایشی جدید در بازار های ایران، تشدید شد.

افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت لوازم خانگی خارجی

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی کشور، چندی پیش درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی به رسانه ها گفته بود: "به دلیل اینکه قیمت لوازم خانگی ایرانی در سامانه ۱۲۴ درج می‌شود افزایش قیمت این کالاها نیازمند اجازه سازمان حمایت است بنابراین تغییری در قیمت این اجناس صورت نگرفته و با توجه به شرایط موجود تا پایان سال لوازم خانگی داخلی تغییر قیمت نخواهد داشت. البته قیمت لوازم خانگی خارجی در بازار افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده و ماشین لباسشویی خارجی که با قیمت پنج میلیون تومان عرضه می‌شد اکنون به شش میلیون تومان رسیده است."

یک فروشنده لوازم خانگی که در انتهای کوچه یخچال اصفهان فعالیت می کند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا وضعیت بازار را این چنین تشریح می کند: "تقاضا برای خرید لوازم خانگی در بازار به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده و به جرئت می توان گفت تعداد مشتریان هر واحد صنفی فروشنده لوازم خانگی نسبت به قبل دو برابر شده است.

وی ادامه می دهد: بسیار عجیب است که همزمان با افزایش تقاضا برای خرید لوازم خانگی در بازار، عرضه انواع محصولات و اجناس از سوی کارخانجات تولید کننده، به شدت کاهش پیدا کرده و این روزها تقریبا هیچ جنس جدیدی وارد بازار نمی شود. کالاهای چینی هم که تا پیش از این در بازار مشتری نداشت اکنون در یک چشم به هم زدن به فروش می رود و وارد کنندگان بر اساس ممنوعیت واردات لوازم خانگی دیگر قادر به وارد کردن آنها نیستند."

اگر امروز نخرم، فردا باید ۲ برابر پول بدهم

یک زن جوان هم که به همراه همسرش برای خرید اجاق گاز به یکی از واحد های صنفی کوچه یخچال مراجعه کرده، در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: "مدتی بود که قصد داشتم اجاق گاز خانه مان را تعویض کنم و پس از سهمیه بندی بنزین از چندین نفر شنیدم که قرار است کالاهای موجود در بازارهای مختلف از جمله بازار لوازم خانگی، افزایش چشمگیری را تجربه کند و اکنون آمده ام تا دیر نشده اجاق گاز مورد نیاز خود را خریداری کنم.

وی اضافه می کند: قیمت ها نسبت به ماه گذشته بالارفته اما چاره ای نیست؛ اگر امروز نخریم، فردا مجبوریم همان کالا را با دو برابر قیمت خریداری کنیم و در نهایت ضرر کرده ایم."

فعلا فروش صورت نمی گیرد

یک فروشنده دیگر لوازم خانگی که روی درب مغازه خود، تابلوی "فعلا فروش صورت نمی گیرد"، آویخته است نیز درباره وضعیت بازار به خبرنگار ایمنا می گوید: "شرکت های تولید لوازم خانگی از عرضه محصولات خود به این بازار خودداری کرده و قصد دارند محصولات تولید شده خود را با چندین برابر قیمت در ماه های آینده وارد بازار کنند. این چه انصافی است که شرکت های لوازم خانگی که سرمایه داران عظیم این کشور محسوب می شوند، می توانند اجناس تولیدی شان احتکار کنند اما ما فروشندگان نمی توانیم تا بالا رفتن قیمت ها برای جلوگیری از ورشکسته شدن، کالای خود را نفروشیم؟!

وی ادامه می دهد: قیمت لوازم خانگی یک برند شاخص ایرانی در بازار دو برابر شده و یخچال این شرکت حداقل پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ نظام عرضه و تقاضای بازار لوازم خانگی کشور برهم خورده و هیچ کس با شرکت های تولید کننده لوازم خانگی که مسبب این بی نظمی هستند، برخورد نمی کند.

این فروشنده اضافه می کند: قیمت ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می شود و اکنون تقاضا افزایش یافته و عرضه به صورت کامل قطع شده است. فروشندگان قیمت اجناس خود را به صورت دلخواه بالا می برند و بیشتر مشتریانی که برای خرید لوازم خانگی به بازار مراجعه می کنند نا امید به خانه بر می گردند."

دولت قول داده بود اجناس گران نشود! پس چه شد؟

یک مرد سالمند هم که برای خرید جهیزیه به بازار آمده است، پیرامون گرانی اخیر در بازار لوازم خانگی به خبرنگار ایمنا، این چنین می گوید: "حدودا ۲۱ میلیون تومان برای خرید یخچال، اجاق گاز، سرویس آشپزخانه، سرخ کن و پنکه دخترم وام گرفته بودم و اکنون که به بازار آمده ام متوجه شدم تنها توانایی خرید سه قلم از اجناس مورد نیاز برای جهیزیه را دارم.

وی تصریح می کند: خاطرم هست که قیمت سرخ کن تا همین چندماه پیش در محدوده ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان بود و به هیچ وجه یک کالای لوکس محسوب نمی شد، اما امروز که برای خرید سرخ کن مراجعه کردم متوجه شدم قیمت این محصول که به تازگی به اجناس لوکس پیوسته در محدوده ۸۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفته است.

این خریدار اضافه می کند: مسئولان دولتی قول داده بودند که افزایش نرخ بنزین موجب افزایش هیچ یک از محصولات موجود در بازار نشود! پس چه شد؟ چه کسی قرار است به فریاد این مردم در گرانی همه بازار ها برسد؟ دولت به مردم بگوید اگر کسی قصد خرید جهیزیه در وضعیت فعلی را داشته باشد باید به چه کسی مراجعه کند و چقدر تخفیف بگیرد تا بتواند همه نیاز های یک جهیزیه را برآورده کند."

قابل ذکر است که بر اساس اظهارات فروشندگان بازار لوازم خانگی این بازار که تا چندهفته گذشته در رکود کامل قرار داشت با سهمیه بندی بنزین رونق گرفته و به رغم اینکه کالای زیادی در بازار وجود ندارد مشتریان برای خرید به واحدهای صنفی مراجعه می کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این هجوم مردمی برای خرید محصولات و اجناس بازار لوازم خانگی یک روند اجتماعی – اقتصادی است که پس از هر موج افزایشی قیمت در بازار های مختلف ایجاد می شود و هیچ کس نمی تواند از ایجاد و تشدید آن جلوگیری کند و تا زمان "سیر شدن" متقاضیان بازار رنگ آرامش را به خود نخواهد دید.

همچنین بر اساس مشاهدات و مطالعات میدانی خبرنگار ایمنا از وضعیت بازار، قیمت انواع مدل های داخلی و خارجی سرخ کن عرضه شده از سوی واحد های صنفی، به شرح زیر است:

قیمت انواع مدل های داخلی و خارجی زود پز عرضه شده از سوی واحد های صنفی بازار نیز به شرح زیر است:

قیمت انواع مدل های داخلی و خارجی یخچال و فریزرهای عرضه شده از سوی واحد های صنفی بازار نیز به شرح زیر است:

قیمت انواع مدل های داخلی و خارجی لباسشویی های عرضه شده از سوی واحد های صنفی بازار نیز به شرح زیر است:

قابل ذکر است که این قیمت ها در هفته سوم آذر ماه سال ۱۳۹۸ از بازار دریافت شده است.

گزارش از: سپهر زارع - خبرنگار ایمنا

کد خبر 399827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    2 0
    اگه یه نفر چهار تا دختر داشته باشه چیکار باید بکنه؟؟؟؟
  • زهرا DE ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    3 0
    خیلیا توی اینکه چجوری جهیزیه دختر تهیه کنن موندن واقعا باید ببینیم چرا داریم اینقدر در حق همدیکه ظلم میکنیم
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
    0 0
    روحانی مچکریم حالا میفهمیم چقدر پولداریم قیمت ماشین لباسشویمون به قیمت ماشینهای خارجی تو دبی شده باریک الله