انبارهای غیرمجاز بازیافتی تعطیل می‌شود / رفع تخلفات شهری با کمترین هزینه

این روزها مشاهده افرادی که در میان کیسه‌های زباله سرگرم جست و جو برای یافتن اقلام قابل بازیافت مثل قوطی‌های پت و پلاستیک‌ها هستند، شاید برای عده‌ای عادی به نظر برسد، اما این اقدام علاوه بر نازیبایی جلوه شهر، مشکلات زیست‌محیطی زیادی را نیز به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، نگهداری، مخلوط کردن٬ جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش و دفع و صدور پسماندها خارج از چارچوب مقررات قانون جرم محسوب شده و افراد متخلف به حکم مراجع قضایی به پرداخت جزای نقدی محکوم خواهند شد؛ لذا زباله‌گردی در کیسه‌های زباله و مخازن جمع‌آوری پسماند در سطح شهر کاری غیرقانونی است.

به منظور بررسی وضعیت زباله‌گردها در اصفهان و اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از انجام این عمل و برخورد قانونی با اشخاص حقیقی یا حقوقی که بدون دریافت مجوز اقدام به جمع‌آوری اقلام بازیافتی می‌کنند همچنین مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال جاری، گفت و گویی را با «حسن محمدحسینی» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ضمانت اجرای پیشگیری از زباله‌گردی چیست؟

خودروهایی در سطح شهر اقدام به جمع آوری بازیافت به صورت غیرمجاز می‌کنند، البته شرکت‌هایی که در حمل بازیافت دارای کد بوده مشخص هستند، اما  افرادی به صورت غیرمجاز و معمولاً از اتباع بیگانه اقدام به جمع‌آوری غیرقانونی اقلام بازیافتی می‌کنند که گشت‌های این مدیریت به محض مشاهده خودرو را متوقف و به پارکینگ انتقال می‌دهند تا برخورد قانونی و قضایی انجام شود.

قسمتی از فعالیت ما شناسایی انبارهای بازیافت است که در سطح شهر اصفهان پراکنده بوده و این افرادی که در سطح شهر اقدام به جمع آوری بازیافت می کنندو یا زباله گردی و یا موارد مختلف، اقلام را به این انبارها انتقال می دهند.

در این باره آماری در اختیار دارید؟

در چند ماه اخیر به مناطق ۱۵ گانه ورود کرده و حدود ۳۷ انبار را تعطیل کردیم و حدود ۹۰ پرونده در مرحله تشکیل است تا مراحل قانونی را پشت سر بگذارد.

 به طور جدی به این مسایل ورود کرده و انبارهایی که در آنها اقلام بازیافتی به صورت غیرمجاز نگهداری می‌شود و با مشکلات زیست محیطی و احتمال خطر آتش سوزی مواجه است را شناسایی و تعطیل می‌کنیم.

چنانچه شهروندان نیز اخباری مبنی بر وجود این انبارها با سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان در میان بگذارند، قطعاً ورود کرده و برخورد قانونی را انجام خواهیم داد.

در راستایی تحقق برنامه‌های راهبردی مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

از سال ۹۷ برنامه‌های راهبردی پنج ساله را با سرفصل‌ها، شاخص‌ها و هدف‌گذاری‌هایی ویژه برای مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری تدوین کردیم تا گام‌هایی در راستای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برداریم؛ خوشبختانه به اهداف برنامه‌های کوتاه مدت یکساله دست یافتیم و سال جاری در مرحله برنامه میان مدت قرار داریم.

براساس برنامه‌های ارزیابی شده حرکت و سعی کردیم باتوجه به اینکه این برنامه‌ها از اهداف بالادستی همچون برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ است، در این راستا و گامی همسو با برنامه های شهردار اصفهان برداریم.

کد دارشدن نیروها چه بازخوردها و نتایجی در احقاق حقوق کارکنان داشته است؟

باید اعتقاد پیدا کنیم که وظیفه ما در اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان این است که در جهت مردم، برای مردم جلوی تخلف را بگیریم.

شهروند یا آگاهانه یا ناآگاهانه تخلف می‌کند، اما اعتقاد ما بر این است که باید برای رفع تخلف با کمترین هزینه اقدام کنیم.

پل ارتباطی ما با شهروندان یا حضور خود مردم و یا تلفن‌های ۱۳۷ است، گاهی مردم در تماس با ۱۳۷ انتقاد یا از نوع برخوردو عملکرد نیروها تشکر می‌کنند که برای ساماندهی این موارد که حق و حقوق نیروها حفظ شود، کد شناسایی برای آنها در نظر گرفتیم.

در حال حاضر تمام نیروهای پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان دارای کد شناسایی هستند و شهروندان می‌توانند برای اعلام نحوه عملکرد نیروها، عملکرد خوب یا حتی انتقاد از آنها، با اعلام یک کد به سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان مراتب را گزارش دهند.

نیروهای مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیز از این اقدام راضی بودند، زیرا با این کدهای شناسایی بررسی موراد اعلام شده از سوی شهروندان به راحتی امکان‌پذیر است و حقی از هیچ نیرویی ضایع نخواهد شد.

گشت‌زنی‌های مشترک با همکاری صنوف و نیروی انتظامی چه میزان در کاهش تخلفات شهری تاثیر گذار بود؟

 در شهر اصناف به صورت مجتمع‌های صنفی فعالیت ندارند، بلکه بیشتر صنوف خطی و در حاشیه خیابان و معابر قرار دارند.

اینکه اصناف اجناس خود را بیرون از محل فعالیت خود قرار داده و به بارو اشتباه خود برای فروش بیشتر در معرض دید عموم قرار می‌دهند، چالشی بین مردم و شهرداری به وجود آورده است.

از ابتدای فعالیت و بر اساس برنامه پنج ساله، ارتباط نزدیک با اتحادیه های صنفی برای رفع تخلفات شهری را  به عنوان یک هدف بزرگ مورد توجه قرار دادیم؛ از این رو با ۱۸ اتحادیه تفاهم‌نامه امضاء کردیم که یکی از آنها صنف میوه فروشان است.

ما باید بعضی مسائل را قبول کنیم از جمله اینکه شهرسازی ما متناسب با وضعیت جامعه ما نیست، پیاده‌روهایی با عرض کم داریم و بعضی از کسبه نیز اجناسی در بیرون از مغازه قرار می‌دهند که رفت و آمد را برای شهروندان در پیاده روها با مشکل مواجه می‌سازند.

بر اساس شاخص‌های جهانی به ازای هر ۳۰۰ نفر یک واحد صنفی باید وجود داشته باشد در حالی که در اصفهان به ازای هر نفر ۲۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و این آمار نشان می‌دهد که شهر ما پرمتراکم و از نظر تعداد کسبه پرتعداد است.

طبق آمار موجود در سطح شهر اصفهان حدود سه هزارو ۱۰۰ میوه فروش فعالیت می‌کنند که برای رسیدگی به تخلفات شهری این صنوف با اتحادیه میوه فروشان و البته سایر اتحادیه ها گشت های مشترکی تعریف کردیم که بازرسان اماکن، اتحادیه و اداره بهداشت و سازمان های دیگر به اتفاق و همراهی هم خیابان به خیابان و منطقه به منطقه مراجعه و به صنوفی که قوانین شهری را زیر پا گذاشته‌اند تذکر داده و فرهنگ‌سازی می کنند، همچنین با تعدادی از کسبه که قانون را تمکین نمی‌کنند  برخورد قانونی تا مرحله پلمب واحد صنفی انجام می‌شود.

در همین چندماه اخیر تعداد زیادی از واحدهای صنفی متخلف به واسطه عدم رعایت قانون و تذکرات متعدد و در جهت احقاق حقوق مردم  پلمب شده است.

می‌توان به صورت دقیق و شفاف آمار از کاهش تخلفات صنفی اعلام کرد؟

برخوردهای صورت گرفته تأثیرگذاری خود را به صورت کیفی نشان می‌دهد.

اعتقاد داریم با روش‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی، ارتباط و اعتقاد و یا نحوه برخوردها وجود دارد، در سطح شهر اصفهان تعداد افرادی که تخلف می‌کنند بسیار کم شده و با توجه به اینکه بررسی‌ها کیفی است، در حال حاضر نمی‌توان عددی را در ارتباط با میزان کاهش تخلفات صنفی اعلام کرد.

تخلف چیزی نیست که پایان پذیر باشد، اما ما هزینه‌های کمتری در این زمینه می‌دهیم زیرا خوشبختانه دستگاه های مربوط به خصوص در رأس آنها اتحادیه‌ها و اتاق اصناف همراهی خوبی با این مدیریت دارند.

در صدد هستیم  در سال چهارم و پنجم فعالیت، رسیدگی به بسیاری  از این تخلف ها را به خود اتحادیه ها واگذار کنیم؛ این اقدام در کاهش هزینه های دو دستگاه و اثربخشی اقدامات بسیار تاثیرگذار است.

برگزاری دوره‌های تخصصی چه تاثیری بر عملکرد و رفتار نیروها دارد؟

بزرگترین شاخص پویایی، پیشرفت و بهره‌وری هر مجموعه «نیروهای انسانی» آن است، به طوری که در ساختار جدید کلی کشور به درستی تحت عنوان «سرمایه» و «منابع» از آنها یاد می‌شود.

باتوجه به اینکه در مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای حدود ۶۰۰  نفر نیرو جایگاه‌های مختلف از نظر عملکردی تعریف شده، پرداختن به آموزش نیرو متناسب با نوع فعالیت، موضوعی بسیار با اهمیت است.

بر اساس برنامه پنج ساله، اولویت نخست آموزش ضمن خدمت نیروها است که هر سال مورد توجه قرار گرفته است زیرا معتقدیم آموزش زمان‌بردار نیست و باید با توجه به قوانین، مقررات و بخشنامه‌ها استمرار داشته باشد؛ آموزش‌هایی که در سال ۹۸ بر روی آن تمرکز شده، آموزش‌های عمومی برای تمام نیروها است و ارایه آموزش‌ها را صرفاً تخصصی برنامه‌ریزی نکردیم.

آموزش‌ها به صورت عمومی و بعضی دیگر در قالب آموزش‌های روان‌شناسی برای نیروها برگزار می‌شود، زیرا اعتقاد داریم سلامت روح، روان و جسم باید همزمان در نظر گرفته شود؛ امسال دوره آموزشی «کنترل خشم» برای تمام نیروهای این مدیریت در کتابخانه مرکزی با حضور یکی از اساتید دانشگاه اصفهان برگزار شد.

خردادماه سال‌جاری نیز دوره آموزشی «نحوه رفتار با کودک» را برگزار کردیم، زیرا باتوجه به آسیب‌هایی که در جامعه وجود دارد، گاهی خواسته یا ناخواسته تخلفاتی توسط کودکان انجام می‌شود و نحوه برخورد مناسب با آنها بسیار حائز اهمیت است.

بر اساس تاکید سازمان ملل، افراد زیر ۱۵ سال حق کار ندارند و تحت عنوان کودکان کار از آنها یاد می‌شود؛ در سطح جامعه و  شهر ما نیز کودکانی توسط بزرگسالان به کار گرفته می‌شوند و در بعضی از چهارراه ها و میادین شهر اقدام به گل‌فروشی، تکدی‌گری یا جمع‌آوری اقلام بازیافتی می‌کنند که البته تعدادی زیادی از آنها از اتباع بیگانه هستند.

قطعا نحوه برخورد انسانی و متناسب با شأن و کرامت انسانی با این کودکان بسیار حائز اهمیت است، از این رو دوره های آموزشی نحوه رفتار با کودک برگزار شد، همچنین با یکی از NGO های فعال در شهر که تحت عنوان حمایت از کودکان فعالیت می‌کنند، جلساتی برگزار و از کارشناسان آنها در جلسات آموزشی استفاده کردیم که برگزاری این دوره‌ها بازتاب بسیار خوبی به همراه داشته است.

«دوره ضابطین قضایی» برای نخستین بار در شهر و حتی کشور در اصفهان برگزار و با دریافت دستورات لازم از دادستان، قضاتی از  دادگستری به کل نیروها حتی نیروهای حوزه خدمات شهری آموزش های مختلفی ارایه کردند و افراد را به عنوان ضابطین خاص شناختند.

در این دوره، آموزش نرم‌افزارهای به صورت تخصصی، دوره آموزشی آشنایی با مسائل مختلف قضایی از جمله نوشتن گزارش، ارایه ابلاغ، اخطار و ... که می تواند موثر باشد، به نیروها ارایه و باعث شده که در حال حاضر نیروهای ما ضابطین قضایی به شمار روند و آموزش‌ های ارایه شده در این باره می تواند در عملکرد و کاربرد فعالیت انها موثر باشد.

 بعضی از دوره‌های آموزشی نیز در این دوره سطح‌بندی و تخصصی شده است، به عنوان مثال آموزش مسئولان به صورت ویژه و بعضی از آموزش‌ها نیز به صورت عمومی برگزار می‌شود.

آموزش هر کدام از نیروها در رده‌های ساخت و ساز، سدمعبر و سایر تخلفات به صورت جدا و تخصصی برگزار شده است.

 در گام بعد و برای سال سوم تلاش می‌کنیم ارایه آموزش‌ها پیشرفته تر باشد، به این صورت که جزوه‌های آموزشی در اختیار نیروها قرار داده و در نهایت آزمون می‌گیریم و به صورت مستمر ضوابط را تحت عنوان آموزش‌های غیرحضوری ارایه می‌کنیم.

حال شاید این سوال مطرح شود که بازخورد این آموزش ها چگونه مشخص می‌شود؟ که در پاسخ باید گفت پس از پایان دوره‌های غیرحضوری، آزمون گرفته می‌شود و نمرات در ارزیابی عملکرد ثبت و ارتقاء مورد توجه قرار گرفته و در پرونده پرسنلی نیروها ثبت می شود.

ضمن اینکه کارشناسان مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان بازخورد این آموزش‌ها را در سطح جامعه از سوی نیروها می‌بینند.

آموزش‌های دیگری نیز در خصوص ضوابط شهرسازی توسط کارشناسان شهرسازی به صورت مستمر برگزار می‌شود و در سال سوم فعالیت، این آموزش‌ها را به سطح جامعه و مردم گسترش خواهیم داد.

اعتقاد ما این است که شهروندان می‌توانند تخلفات را بشناسند و ضابطین خوبی برای اجرای قانون باشند و به ما کمک کنند زیرا اجرای قانون را نباید تنها به عهده شهرداری گذاشت و شهروندان نیز می توانند کمک کنند.

مهمترین اولویت مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری برای ماه‌های پایانی سال چیست؟

در ماه‌های پایانی سال تخلفاتی که مشاهده می‌شود، خاص این ایام است، به عنوان مثال در ماه‌های قبل روشن کردن آتش در ناژوان و یا حاشیه رودخانه کمتر مشاهده می‌شود.

در حال حاضر به واسطه سرما در ناژوان، افرادی اقدام به روشن‌کردن آتش کرده و باعث افزایش آلودگی هوا و ایجاد خطرات مختلفی برای طبیعت و سایر شهروندان همچنین آسیب به المان‌های شهری می‌شوند که برای برخورد قانونی با این افراد دستور قضایی دریافت شده است.

موضوع دیگر کارتن خواب ها هستند که گاهی در پارک ها و مراکز عمومی مشاهده می‌شوند و به محض شناسایی به گرمخانه انتقال می‌یابند تا مشکلی برای آنها به وجود نیاید.

ساماندهی دستفروش‌ها از دیگر اقدامات و برنامه‌ریزی‌های این مدیریت در استانه ایام پایانی سال است، از این رو جلساتی برای ایام پایان سال برگزار و هماهنگی‌های لازم در حال انجام است تا برای پذیرایی و استقبال از مسافران نوروزی با مشکل مواجه نباشیم.

برای ایمنی و تخلفات صنوف مستقر در بازار اصفهان نیز جلسات مختلفی در فرمانداری اصفهان برگزار شده است.

کد خبر 399803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.