بازگشت بوی متعفن به تهران/ خرس کُش ها تبرئه شدند

بازگشت بوی متعفن مرموز به تهران، تبرئه دو خرس کش در دادگاه و اعتراض محیط زیست سوادکوه و هشدار دوباره سازمان ملل در باره افزایش بی سابقه گرمایش زمین در یک دهه اخیر مهمترین عناوین اخبار محیط زیست هفته گذشته است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، بوی بدی که دی ماه سال گذشته تهران را در برگرفت و نگرانی‌هایی به دنبال داشت، هم اکنون بار دیگر در بخش‌هایی از تهران پراکنده شده و شامه‌ها را آزار می‌دهد؛ رخدادی که ظاهرا باید در زمره معضلات همیشگی تهران دسته بندی‌اش کرد.

رستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست تهران از طرحی خبر داده که ظاهرا سال گذشته به ذهن مسئولان نرسیده بود. او گفته: همکاران ما در حال آنالیز این موضوع هستند تا منشأ این بو را پیدا کنند؛ قطعا اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد تشخیص منشأ آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.

سازمان ملل متحد: گرمای دهه ۲۰۱۹-۲۰۱۰ استثنایی بود

سازمان ملل متحد اعلام کرد که میزان گرمای کره زمین طی دهه ۲۰۱۹-۲۰۱۰ میلادی «استثنایی» بوده است.

طبق اعلام سازمان ملل متحد سال ۲۰۱۹ که با آتش سوزی های جنگلی، خشکسالی، موج گرما و طوفان های دریایی زیادی همراه بود یکی از گرمترین سه سالی است که کره زمین از سال ۱۸۵۰ میلادی تاکنون تجربه کرده است.

سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش خود آورده است: سال ۲۰۱۹ پایان بخش یک دهه گرمای استثنایی، آب شدن یخ ها، افزایش بی سابقه سطح آب دریاها در سطح جهان به دلیل تولید گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی بود.

این سازمان همچنین افزوده است: سال ۲۰۱۹ احتمالا در جایگاه دوم یا سوم فهرست گرمترین سالهایی که تاکنون به ثبت رسیده اند قرار خواهد گرفت.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین از سال ۲۰۱۶ میلادی به عنوان گرمترین سالی که تاکنون در کره زمین به ثبت رسیده یاد کرده است.

اختصاص هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای مقابله با گرد و غبار

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار به ۶ وزارتخانه و سازمان مهم و مرتبط با گرد و غبار اختصاص یافته است.

آغاز خدمت ۳۰۰ محیط بان در کشور به زودی

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ۳۰۰ نفر در آزمون‌های علمی و عملی قبول شده اند و پس از گذراندن دوره آموزشی ۴۵ روزه به شمار محیط بانان افزوده می‌شود.

جمشید محبت خانی افزود: مجوز جذب سه هزار محیط بان را از دولت دریافت کرده ایم که این تعداد در مدت زمان ده سال در محیط بانی‌های کشور مشغول خدمت می‌شوند.

خسارت آلودگی هوای تهران سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار بود

 رییس مرکز تحقیقات آلودگی هوا در پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش در سال ۱۳۹۷ مرگ سه هزار و ۴۴۷ نفر ۳۰ سال و بالاتر از آن در تهران به علت مواجهه با ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون ثبت شده که هزینه اقتصادی آن حدود ۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

پرندگان مهاجر میهمان هورالعظیم شدند

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه ترمیم شکستگی‌های دایک مرزی هورالعظیم هنوز به اتمام نرسیده، گفت: شرایط آبی این تالاب بهبود یافته و جمعیت زیادی از انواع پرندگان زمستان گذر به آن مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به مهاجرت پرندگان زمستان گذر به هورالعظیم گفت: تعداد زیادی از انواع پرندگان به تالاب مهاجرت کرده و گونه‌های شاخص همچون پلیکان، آکراس آفریقایی، اردک تاجدار، اردک بلوطی، اردک پاخاکستری و اردک مرمری در گشت و کنترل‌ها ثبت شده‌اند.

مولا افزود: جمعیت خوبی از فلامینگو نیز در این تالاب مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد هورالعظیم آبدار است اضافه کرد: آب از مخزن ۳ به ۴ جریان دارد اما از به اندازه‌ای نیست که از مخزن ۴ به مخزن ۵ سرریز شود، مخزن شماره ۵ این تالاب به ویژه بخش شرقی این مخزن هنوز خشک است.

صنعت خودرو و موتورسیکلت در ایران استاندارد نیست

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد، اگر قرار بر تولید استاندارد موتورسیکلت و خودروها باشد، باید این کارخانجات را تعطیل کنیم و در این صورت هم ممکن است میلیون ها نفر بیکار شوند.

وی با بیان اینکه مصرف سوخت های فسیلی در ایران بسیار بالاست، گفت: ماشین هایی که این سوخت ها را می سوزانند قدیمی و از کار افتاده اند، به عنوان مثال دو میلیون و 700 هزار موتور سیکلت کاربراتوری در سطح شهر تهران داریم که هر کدام به اندازه هشت خودروی بنزین سوز، آلاینده تولید می کنند، ضمن اینکه اکثر این موتورسیکلت ها اسقاطی و خارج از رده هستند.

کلانتری عنوان کرد: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد، جالب است خودروسازان تقاضا کرده بودند که فیلترهای دوده را به دلیل تحریم ها از کامیون ها بردارند درحالیکه ۱۰ سال قبل که تحریم نبودیم، آقایان از فیلتر استفاده نمی کردند و الان به بهانه سال رونق تولید، از هر مسیری سوء استفاده می کنند.

خرس کش‌ها در دادگاه تبرئه شدند

اواخر خرداد ماه امسال بود که یک قلاده توله خرس قهوه‌ای پس از سقوط از بالای کوه که منجر به جرات این توله خرس شد، به جای تیمارداری، با سنگ مورد حمله ۲ جوان رهگذر قرار گرفت. تشخیص اولیه محیط‌زیست سوادکوه بر آن بود که خرس با سنگ پرانی تلف شد.

اعتراض محیط زیست سوادکوه به تبرئه خرس کش ها

محیط‌زیست سوادکوه در مازندران به حکم دادگاه بدوی مبنی بر تبرئه ضاربان توله خرس که خردادماه سال جاری با سنگ‌پرانی منجر به مرگ این حیوان نادر شده بودند، اعتراض کرد.

جلوگیری از فعالیت یک واحد تولیدی آلوده کننده هوا در شهرستان مبارکه

با توجه به تشدید آلودگی هوای منطقه، یک واحد تولید و بسته بندی پودر سنگ در شهرستان مبارکه که به دلیل عدم فیلتراسیون مناسب تجهیزات خردایش و دانه بندی سنگ،موجبات آلودگی هوا و تخریب محیط زیست را فراهم ساخته بود شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.

شکارچی گورکن در قروه دستگیر شد

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست قروه گفت: فرد متخلفی که اقدام به شکار گورکن به منظور عرضه و فروش روغن و گوشت آن کرده بود، در این شهرستان شناسایی و دستگیر شد.

وی اضافه کرد: بعد از اثبات این مساله فرد متخلف شناسایی و با اخذ حکم مقام قضایی دستگیر شد و اعتراف کرد با استفاده از سگ تازی اقدام به شکار گورکن کرده است که پس از بررسی محل چهار قطعه گوشت و سه شیشه روغن از او کشف و ضبط شد.

دستگیری شکارچی متخلف در کاشان

طی عملیات گشت و کنترل محیط بانان در زیستگاههای این شهرستان، یک متخلف شکار در اراضی اطراف تصفیه خانه مرکزی فاضلاب کاشان دستگیر شد.

از متخلف یاد شده لاشه سه قطعه پرنده کشف و ضبط و وی به مراجع قضایی معرفی شد.

کد خبر 399752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.