راه اندازی کنسول‌گری و ساخت تندیس کودک لهستانی در اصفهان

شهردار اصفهان در نشستی دو جانبه با سفیر لهستان از آمادگی نصف جهان برای ساخت تندیس کودکان لهستانی در اصفهان و راه اندازش کنسول گری این کشور در نصف‌جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهردار اصفهان و سفیر لهستان در ساعت‌های‌ ابتدایی شب پنجشنبه _۱۴ آذرماه_ و در باغ‌ زرشک دیداری داشتند. در این نشست قدرت الله نوروزی اظهار کرد: لهستانی‌ ها به دلیل مهاجرت به اصفهان در جریان جنگ جهانی دوم خاطرات خوبی از این شهر داشتند و ما نیز خاطرات بسیار خوبی از حضور آنها داریم. این‌ خاطرات محرک‌های خوبی برای توسعه شهر و کشورهایمان است. در حال حاضر نیز آمادگی استفاده از آن خاطرات جهت برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی متعدد وجود دارد. 

شهردار اصفهان با اشاره به سفرش در سال گذشته به شهر کراکف لهستان ادامه داد: در جریان این سفر با شهردار کراکف برای عقد قرارداد خواهر خواندگی مذاکراتی داشتیم. در آن‌ زمان انتخابات شورای شهر کراکف بود که بار دیگر شهردار ابقا شد و ایشان قول داد که به اصفهان بیایید و دیپلماسی و خواهرخواندگی بین دو شهر برقرار شود.

وی با اشاره با اشاره به ساخت تندیس کودکان لهستانی در اصفهان، خاطرنشان کرد: برخی از خیابان‌های شهر اصفهان به ویژه چهارباغ خاطرات بسیار خوبی از کودکان لهستانی دارد و امروز این آمادگی وجود دارد که تندیسی از کودک لهستانی در شهر اصفهان داشته باشیم. همچنین با توجه به اینکه یونیسف در حال بررسی پرونده اصفهان برای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک است، این آمادگی نیز وجود دارد که می توانیم در این زمینه همکاری هایی داشته باشیم. 

نوروزی به مبادلات اقتصادی اصفهان و لهستان نیز پرداخت و گفت: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا عرضه مبادلات اقتصادی برای ایران را تنگ‌ کرده و با توجه به اینکه لهستان در ساخت واگن‌های قطار فعال است، شهرداری اصفهان می‌تواند واگن‌های مترو خود را از این کشورخریداری کند.

شهردار اصفهان همچنین پیشنهاد دائر کردن کنسول‌گری لهستان در اصفهان را نیز مطرح و تصریح کرد: محلی را برای کنسول‌گری لهستان پیش بینی کردیم‌ تا میزبان دیپلمات‌های لهستانی باشیم.

اصفهان، معشوقه لهستانی‌ها

در ادامه سفیر لهستان در ایران با بیان این نکته که "فرهنگ می‌تواند بستری برای گفتگو فراهم آورد" تاکید کرد: بخش مهمی از نمایشگاه بین المللی طراحی گرافیک اصفهان به کودکان لهستانی مهاجر در اصفهان اختصاص دارد و بسیاری از هنرمندان صاحب‌نام لهستانی برای این نمایشگاه اثر خلق کردند. خوشحال هستم که جمعیت قابل توجهی امروز برای تماشا این نمایشگاه آمدند.

"ماچی فائوکوفسکی" ادامه داد: این نمایشگاه نخ ارتباط قوی بین اصفهان و لهستان را به نمایش می‌گذارد. برخی از هنرمندان لهستانی با همتایان خود در اصفهان برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی ارتباط دارند. 

وی یادآور شد: کاری که این شهر و مردمان آن برای لهستانی کردند در خاطرات می ماند، اما ارتباط ایران و لهستان به سال‌های دور باز می گردد. برای گردشگران لهستانی اصفهان مانند یک معشوقه می ماند.

سفیر لهستان ضمن استقبال از پیشنهادهای شهردار اصفهان، اظهار کرد:  از پیشنهاد شهردار اصفهان مبنی بر ساخت تندیس استقبال و پیگیری های لازم را انجام خواهیم کرد. اصفهان را به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و اقتصادی ایران می‌بینم و امیدوارم با توجه به امکاناتی که برای همکاری وجود دارد در راه توسعه قدم برداریم. مطمئن باشید مدام به اصفهان خواهم آمد و سفارت لهستان خودش را وقف همکاری اصفهان و کراکف خواهد کرد. 

فائوکوفسکی با بیان اینکه "تحت تاثیر زیبایی اصفهان قرار گرفتم و دوست دارم بار دیگر تنهایی به این شهر سفر کنم" خاطرنشان کرد: دوست دارم‌ که مردمان اصفهان را بهتر ببینم و بشنوم‌. ما منافع مشترک زیادی داریم و می‌توانیم همکاری‌های‌ بیشتری مخصوصا درباره کودکان لهستانی داشته باشیم. مطمئن باشید این حس عمیق و صحیح است.  پناه دادن اصفهانی‌ها به کودکان لهستانی خدمت به بشریت بوده و ما تعهدی در قبال این شهر داریم.

وی افزود: تا کنون جلساتی بین تولید کنندگان فیلم ایرانی و لهستانی وجود داشته همچنین هفته فیلم لهستان نیز در اصفهان و چند شهر دیگر برگزار شد. در ضمن علاقه مند به همکاری در حوزه خدمات درمانی با اصفهان نیز هستیم. پیشنهادات مثبت شهردار اصفهان را پیگیری خواهم کرد و پیشنهاد ایجاد کنسول‌گری را با وزیر خارجه در میان خواهم گذاشت. 

کد خبر 399751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.