ایران تعامل علمی با کشورهای همسایگان است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه همکاری با کشورهای منطقه جزو اصلی‌ترین اولویت‌ها در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران آمادگی دارد دانش، دستاوردها و تجربیات خود را در همه زمینه‌ها به خصوص در بخش آب در اختیار کشورهای همسایه قرار دهد و از دانش و دستاوردهای آن‌ها نیز استفاده کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری در دیدار با وزرا و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای همکاری با کشورهای منطقه قائل نیست و معتقدیم که مهم‌ترین هدف و رسالت این گونه اجلاس ها و توافقات منطقه ای فراهم کردن زمینه برای اجرای طرح هایی به نفع ملت های منطقه است.

وی با بیان اینکه موضوع مورد بحث اجلاس ملی شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب یکی از اصلی ترین مسایل منطقه ماست، تصریح کرد: آب در گذشته محور اصلی تمدن شکل گرفته توسط بشریت در کل دنیا بوده و تمام تمدن هایی که در مناطق مختلف خاورمیانه شکل گرفته نیز با محوریت آب ایجاد شده است.

معاون اول رییس جمهور افزود: متأسفانه امروز یکی از منازعات مهمی که در بین اقوام در مناطق مختلف و نیز در سطح ملی و منطقه‌ای شکل گرفته پیرامون مسأله آب است.

جهانگیری با تأکید بر این که یکی از مهمترین و دقیق ترین راهکارها برای حل منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل و گفتگو است، خاطرنشان کرد: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری و دیگر مراکز از این دست می تواند بر اساس پیش‌بینی‌هایی که نسبت به این منازعات دارد راهکارهای مناسبی پیدا کند.

وی تصریح کرد: کشورهای ما عمدتاً در مناطق خشک و نیمه خشک هستند و همگی با مسایلی نظیر خشکسالی و مخاطرات زیست محیطی روبرو هستیم؛ علاوه بر مشکلات دخالت‌هایی در این منطقه اتفاق افتاده که مسأله آب را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: جنگ‌هایی که در دهه اخیر در این منطقه رخ داده و گروه‌های تروریستی که درگیری‌هایی را در کشورهای مختلف ایجاد کرده اند، به زیرساخت‌ها و تأسیسات کشورهای منطقه آسیب‌های زیادی وارد کرده اند و این تغییرات چه آنهایی که در اثر دخالت انسان مانند جنگ و یا اجرای پروژه‌های غیرعلمی بوده و چه آنهایی که در اثر مسایل اقلیمی نظیر پدیده ریزگردها ایجاد شده، محیط زیست کشورهای منطقه نظیر ایران، عراق و سوریه را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

وی اضافه کرد: دولت ایران با آگاهی نسبت به این مسأله که آب یکی از اصلی‌ترین موضوعات کشور است و در آینده نیز از مهم‌ترین مسایل ایران و منطقه خواهد بود، اقدامات مهمی را در بخش آب به انجام رسانده است که در اثر همین اقدامات به توانمندی های خوبی از نظر فنی، مهندسی و علمی دست یافته است.

معاون اول رییس جمهور ساخت سازه‌های مهم برای آب، احداث سدهای بزرگ، ایجاد شبکه‌های آبرسانی و تأسیسات آب شرب و فاضلاب از جمله اقدامات اجرایی دولت در اکثر شهرها و روستاهای ایرانی برشمرد و گفت: دولت فعلی ایران که بیش از شش سال از عمر آن می گذرد، در نخستین مصوبه خود به مسایل زیست محیطی و آب توجه کرد و مصوبه ای را برای احیاء دریاچه ارومیه به تصویب رساند، چراکه این دریاچه تأثیر تعیین کننده‌ای بر زندگی میلیون‌ها انسان در شمال غرب ایران دارد.

جهانگیری افزود: با این که در ابتدای کار بسیاری از مردم نگران بودند که آیا دریاچه ارومیه قابل احیا است یا خیر، امروز با تلاش های متخصصین و مدیران ذیربط وضعیت دریاچه نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و امید فراوانی در مسئولان برای احیاء کامل آن ایجاد شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی به عنوان دیگر مصوبه دولت تصریح کرد: با تصویب این کارگروه موضوع کم آبی برای ایران به یک موضوع جدی تبدیل شد تا برنامه‌ای متناسب با کم آبی برای مدیریت منابع آب تدوین شود.

معاون اول رییس جمهور مدیریت مصرف منابع آب را از اصلی‌ترین وظایف کارگروه سازگاری با کم آبی برشمرد و اظهار کرد: انتخاب بهترین روش‌ها و فناوری ها که بر اساس آن با مصرف کمتر آب بازدهی بیشتری در مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و حتی شرب ایجاد شود از جمله موضوعات در دستور کار این کارگروه است.

جهانگیری ادامه داد: ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب در میان مردم از دیگر وظایف کارگروه ملی سازگاری با کم آبی است و هدف این است که همه مردم قدر منابع آب که نعمت خدادادی است را بهتر بدانند و استفاده صحیحی از آن داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات دولت در بخش آب شهری و روستایی گفت: در بخش آب شهری کارهای مهمی انجام شده به گونه‌ای که صد در صد جمعیت شهری ایران و ۷۶ درصد جمعیت روستایی از شبکه آب مطمئن، بهداشتی و سالم برخوردار هستند.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: انتظار ما از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان های فعال در حوزه آب این است که حمایت‌ها و پشتیبانی‌های خود را از اجلاس ملی شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری افزایش دهند تا طرح‌ها و پروژه های تصویب شده در این اجلاس به نحو مطلوب اجرا شود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو هم در این مراسم با بیان اینکه ۱۶ کشور در سطوح مختلف در دهمین اجلاس ملی شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری در ایران حضور یافته اند گفت: علاوه بر این کشورها تعدادی از نهادهای بین المللی، آژانس های سازمان ملل و سازمان های کمک دهنده و فعال در زمینه آب نیز در این اجلاس حضور دارند.

وی بهبود کیفیت آب در منطقه، استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای آب و فاضلاب و موضوع افزایش آگاهی‌های عمومی در ارتباط با سیل و خشکسالی را از جمله محورهای این اجلاس برشمرد و گفت: تغییرات اقلیمی و بهبود توانایی‌های دست اندرکاران موضوع آب شهری از موضوعاتی بود که مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه این دیدارها وزیر آب و انرژی تاجیکستان و نماینده مدیرکل یونسکو هم هر کدام در سخنانی ضمن قدردانی از میزبانی ایران برای دهمین اجلاس ملی شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص اهمیت مدیریت منابع آب و اهمیت توسعه همکاری های عضو شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری پرداختند.

کد خبر 399736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.