کاهش آلاینده‌سازی و روان‌سازی عبور و مرور دو هدف اصفهان تا افق ۱۴۰۵

دومین جلسه هم اندیشی تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ با رویکرد کاهش آلاینده‌سازی و روان‌سازی عبور و مرور با حضور کارشناسان بررسی و راهکارهایی برای اجرایی شدن آن ارایه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دومین جلسه هم‌اندیشی طرح اصفهان ۱۴۰۵ پیش از ظهر امروز پنج شنبه چهاردهم آذرماه، در باغ زرشک اصفهان برگزار شد، بنا بر این است در این جلسات اهداف کلان و خرد چشم انداز آینده شهر تدوین و برنامه عملیاتی به منظور اجرای طرح‌های شهری، تعیین شود.

در ابتدای این جلسه سعید فردانی، مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان توضیحات کوتاهی در ارتباط با مباحث مطرح شده در اولین نشت هم اندیشی ارایه کرد.

وی گفت: رویکرد کاهش آلاینده‌سازی و روان‌سازی عبور و مرور دو هدف اصلی برای شهر اصفهان تا افق سال ۱۴۰۵ است که در اولین جلسه هم اندیشی مطرح و استخراج شد.

استفاده از ظرفیت نخبگان برای کاهش مشکلات اصفهان

مدیر برنامه و بودجه شهرداری اصفهان افزود: در این راستا استفاده از ظرفیت‌های بیرون از شهرداری از جمله نخبگان و مردم به منظور غنی‌سازی محتوای برنامه و فراهم آوردن امکان تجزیه و تحلیل مسائل و عملکردها، همچنین توسعه حمل و نقل همگانی اهمیت زیادی دارد.

همچنین آیت صفاری، استاد دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه مشکلات کلانشهر اصفهان در یک سال گذشته به همت حوزه معاونت برنامه‌ریزی و با همکاری سایر حوزه‌ها شناسایی شده است، گفت: مسائل شهر اصفهان در پنج دسته قابل طبقه‌بندی است، اما مسئله آلودگی هوا و روان‌سازی عبور و مرور بیشتر از هر موضوع دیگر مورد توجه قرار گرفته است و باید راهکارهای مدنظر از طرف صاحبنظران، کارشناسان و ذی نفوذان ارایه شود.

وی اظهار کرد: افزایش سرانه فضای سبز برای حذف یا کاهش آلودگی هوا، راهکاری بود که در جلسه قبل به دلیل لزوم در نظر داشتن سرانه قابل توجه فضای سبز و هزینه‌بر بودن ایجاد آن، عملا امکان‌پذیر نبوده و رد شد.

این استاد دانشگاه افزود: آلودگی‌های نوظهور امروزه زندگی شهروندان اصفهانی را تحت تاثیر قرار داده است و انواع آلودگی صوتی، تصویری، آلودگی آب و آلودگی خاک در شهر وجود دارد اما با توجه به اهمیت آلودگی هوا این جنبه از آلودگی بیشتر مورد تاکید است.

صفاری با اشاره به دو نوع آلودگی (In door) و آلودگی (Out door)، عنوان کرد: نوع مصالح و محصولات استفاده شده برای ساخت ساختمان‌ها، موجب آلودگی درون خانه‌ها می‌شود، بنابراین لازم است سهم و مسئولیت شهرداری برای کاهش آلودگی درون ساختمان‌ها نیز مورد بررسی قرار بگیرد، به علاوه در ارتباط با پدیده آلودگی باید مسائل کلیدی و تاثیرگذار برای بررسی و تحلیل بیستر، شناسایی و جمع بندی شود و هدف برنامه کاهش همه آلاینده‌ها یا کاهش نوع خاصی از آلودگی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

"اصفهان فردا" راهی به سوی اصفهانی بهتر

محمد مهدی توکلی رئیس گروه برنامه‌ریزی معاونت پژوهش شهرداری اصفهان در ادامه جلسه گفت: مشکلات شهر اصفهان توسط متخصصان حوزه‌های مختلف، مدیران اجرایی استان و شهرداری و مدیران و شهرداران سابق طی جلساتی تحت عنوان "اصفهان فردا" مطرح و تحلیل خواسته‌های شهروندان در این جلسات انجام شد تا نیازهای اصلی شهر استخراج شود.

تدوین برنامه ۵ ساله اصفهان

در ادامه جلسه، پنج داده اصلی که با تحلیل و تلفیق آماری و با تاکید بر نقاط تمرکز برنامه پنج سال آینده به دست آمده بود، برای حاضران مطرح شد تا آنان به بیان نظرات خود در خصوص این ورودی و ارائه راهکارهایی برای پیشبرد آنها بپردازند.

بنا بر ورودی در نظر گرفته شده، در تحلیل آلودگی هوا عوامل بیرونی اثر گذار از جمله سوخت و جانمایی صنایع و کارخانجات آلاینده هوا باید مدنظر قرار بگیرد، همینطور در بررسی ترافیک باید موضوع مدیریت تقاضای سفر به صورت خاص مورد توجه قرار بگیرد و در بحث کاهش آلاینده‌های محیطی نیز صرفا به آلاینده‌های هوا پرداخته نشود و سایر آلاینده‌ها نیز در نظر گرفته شود.

کاهش پایدار آلودگی هوا با در نظر داشتن زیرساخت‌های اجتماعی از طریق تمرکز بر حوزه ترافیک، فرهنگ ترافیکی و مسائل پیرامون شهر اصفهان  مانند وضعیت و نقش فعالیت‌های حمل و نقلی صنایع و کانون فرسایش بادی در خصوص آلودگی هوا نیز از جمله مبادی ورودی جلسه بود؛ به علاوه تاکید شد که در تدوین برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ باید در عین تمرکز بر کارهایی که باید انجام شود، متقابلا بر روی کارهایی که نباید انجام شود نیز توجه ویژه‌ای داشت.

بر این مبنا و پس از توضیحات ارایه شده از حضار درخواست شد تا به بیان نظرات و راهکارهای خود بپردازند؛ در ادامه اهم مباحث و راهکارهای ارایه شده از سوی حضار را می‌خوانید:

هستی هاشمی نژاد، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان و متخصص محیط زیست گفت: شهرداری وظیفه‌ای در قبال تصفیه هوای داخل ساختمان ندارد و مالک آن مسئول تصفیه و پاکسازی فضای داخل است، در صورت رعایت استاندارد ساختمان سازی و بکارگیری مصالح همینطور باز گذاشتن پنجره‎ها در ساعات مشخصی از روز امکان پاکسازی فضای داخلی ساختمان وجود دارد.

امیر گندمکار، استاد دانشگاه آزاد نجف‌آباد با تاکید بر فراهم آوردن شرایطی برای تشویق شهروندان به استفاده از انرژی‌های پاک، افزود: ارتقا کیفیت ساخت خودرو و شناسایی منبع ریزگردها، همینطور رعایت شعاع ۵۰ کیلومتری جانمایی و احداث صنایع می‌تواند نقش مهمی در کاهش آلاینده‌ها داشته باشد.

سونا کبریایی‌زاده، کارشناس پژوهش معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان تاکید کرد: افزایش ترکیبات سرطان‌زا موجب بالا رفتن بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های تنفسی می‌شود، بنا بر پژوهشی که نتایج آن به زودی منتشر می‌شود این ترکیبات به شدت زیادی در شهر به خصوص در برخی مناطق افزایش پیدا کرده است که این هزینه زیادی را به شهر تحمیل می‌کند، بنابراین باید با فرهنگ‌سازی، گفتمان و آموزش در وهله اول و سپس با اعمال قانون و اجبار جلوی انتشار آلایندگی از منابع آلوده کننده را گرفت.

جمشید لقایی، کارشناس معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: اختیارات شهرداری در خصوص کاهش آلاینده‌ها و مقابله با منابع انتشار آلودگی محدود است و برای مقابله با آلودگی همچنین روانسازی ترافیک نیازمند همکاری بین دستگاهی هستیم.

وی افزود: تصمیمات در حوزه حمل و نقل عمومی باید از دیدو نگاه افراد دوچرخه و اتوبوس سوار مورد توجه قرار بگیرد نه از دید مدیرانی که از وسیله شخصی استفاده می‌کنند.

احمد ابراهیمی، نماینده پلیس راهور نیز، تاکید کرد: داشتن برگ معاینه فنی برای تردد اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در داخل و خارج از شهر اهمیت زیادی دارد، به علاوه به اعتقاد من در این شرایط سیاسی و اجتماعی امکان برخورد مستقیم همراه با اعمال زور وجود ندارد و باید از سیستم‌های هوشمند برای کنترل عبور و مرور و جریمه افراد خاطی استفاده شود.

سعید ابراهیمی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: مطالعات ساماندهی مشاغل، طرحی بسیار مفید برای شهر است و تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد، این ساماندهی می‌تواند در محل استقرار مشاغل انجام شده یا در صورت لزوم اصناف به مناطق دیگری منتقل شود، مکان‌یابی و ترکیب فعالیت‌ها نیز در این طرح لحاظ شده است که در جلسه آینده به تفصیل ارایه می‌شود.

احسان مالکی پور، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اهمیت اقتصاد شهری، گفت: شهرداری برای اجرای طرح‌های خود نیازمند منابع درآمد پایدار است و بسیاری از تخلفات مثل تراکم فروشی به دلیل نبود درآمد پایدار از طرف شهرداری انجام می‌شود، بنابراین تقویت اقتصاد شهری و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده راهکاری موثر است که شورای اسلامی شهر در حال پیگیری آن است.

اهم راهکارهای ارائه شده برای کاهش آلاینده‌سازی و روان‌سازی عبور و مرور در شهر

به گزارش خبرنگار ایمنا، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی مردم در خصوص زمان مقصد و مسیرهای آلاینده، استفاده از انرژی‌های پاک، احداث رینگ‌های شهری جهت مدیریت بار ترافیکی عبوری، حفظ جاری بودن رودخانه زاینده رود، حفظ کاربری‌های کشاورزی و عدم تغییر کاربری آنها، ارتقا تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری و یا انتقال آنها به بیرون شهر، بهبود حریم کیفی و کمی رودخانه زاینده رود، ندادن مجوز بلندمرتبه سازی در کریدورهای شهر، قیمت گذاری محدوده مرکزی شهر( محدوده طرح ترافیک)، بکارگیری حمل و نقل همگانی مناسب برای شهرهای حومه اصفهان، اعطای برچسب‌های رنگی در معاینه فنی و مدیریت تردد( اعلام مجوز تردد) طبق اعلام مدیریت مرکز، مدیریت شماره گذاری خودرو در راستای ایجاد محدودیت در تردد تعداد خودرو در سطح شهر، ارتقا کیفیت سوخت خودرو، انتقال یا ساماندهی مشاغل آلاینده‌ها، حفظ کاربری‌های کشاورزی و تغییر ندادن کاربری آنها، کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی، برنامه ریزی پیشگیرانه در راستای مدیریت آلودگی هوا قبل از وقوع بحران، نظارت بر وضعیت معاینه فنی سرویس کارکنان ادارت و دانشگاه‌ها، قیمت گذاری پارک حاشیه خیابان‌ها، ارتقا سرمایه اجتماعی و اعتماد شهروندان، مشخص کردن مسیرهای ویژه برای خودروهای پر سر نشین، کنترل منشا ریزگردهای خارج از شهرفرهنگ‌سازی شهروندان، جلوگیری از عادی شدن مسئله آلودگی هوا برای شهروندان، به کارگیری سیستم‌های هوشمنددر راستای مدیریت تردد،ارائه طرحی برای تردد خودروهای تک سرنشین به جای طرح زوج و فرد، احداث ایستگاه‌های هوشمند اتوبوس برای اطلاع رسانی به شهروندان، زمان بندی تجاری‌های خطی مثل خیابان آمادگاه، بهبود تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی در راستای تصمیم گیری های مشترک با پیگیری اجرای مصوبات، بهبود وضعیت کیفی ناوگان اتوبوس در سطح شهر و ایجاد مشوق برای استفاده از ماشین سبز و اگزوز سبز از جمله راهکارهای ارایه شده از سوی کارشناسان و مدیران بود که در جلسات آینده به بحث گذاشته می‌شود.

کد خبر 399719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.