افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری با لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: با تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و درآمدزایی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایمنا، علی میرنجاتی در نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهری کلانشهرهای کشور در مشهد اظهار کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در دستور جلسه علنی مجلس قرار گرفته و تا ماده چهار آن تصویب شده‌ است.

وی ادامه داد: این لایحه به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد از ابزارهای مالی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری استفاده کنند.

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: رویکرد تامین منابع برای پیشبرد وظایف شهرداری‌ها با مشارکت بخش خصوصی از گذشته مطرح بوده و با توجه به شرایط اقتصادی باید رویکرد سرمایه‌گذاری را به سوی بخش خصوصی سوق دهیم.

میرنجاتی افزود: اگر صرفا روی موضوع ساخت‌وساز متمرکز شویم به هدف خود در کسب درآمد پایدار نمی‌رسیم، لذا شهرداری‌ها باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نسبت به تحقق کاربری‌های طرح‌های جامع و تفصیلی اقدام کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات امروز کلانشهرها این است که کاربری‌های پیش‌بینی شده در طرح جامع در جای خود اجرا نشده‌ است.

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: جهت‌دهی مشارکت و سرمایه گذاری باید در جهت طرح‌های جامع و تفصیلی باشد، هر میزان مشارکت بخش خصوصی افزایش یابد به سوی کاهش هزینه‌های مدیریت شهری پیش‌ خواهیم رفت.

میرنجاتی افزود: در موضوع مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خلاءهای قانونی وجود دارد که در تعامل با وزارت کشور سعی شد این خلاء ها از طریق اصلاح شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری و مشارکت تا حدودی رفع شود.

وی ادامه داد: همچنین لایحه مشارکت بخش خصوصی و بخش عمومی توسط دولت تقدیم مجلس شد که مسایل شهرداری ها نیز در آن مطرح شده‌ بود، اما این لایحه با تفکر دولتی نوشته شده‌ بود، مسایل شهرداری‌ها با ساختار دولت متفاوت است و این لایحه در حوزه عمل شهرداری‌ها را دچار مشکلات جدی می‌کرد.

مشاور مجمع شهرداران کلانشهرها گفت: با هماهنگی وزارت کشور و سازمان همیاری شهرداری‌ها کارگروه کمیسیون عمران مجلس را قانع کردیم که شهرداری‌ها را از این لایحه خارج کنند و قرار شد شیوه‌نامه قبلی مشارکت و سرمایه‌گذاری نیز به‌روز شود.

میرنجاتی افزود: میزان کار عمرانی شهرداری‌ها بیشتر از دولت است، اما مدام اختیارات شهرداری‌ها در حال کاهش است، به هر میزان دست شهرداری‌ها بسته شود به همان میزان در انجام پروژه‌ها محدودیت خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، نشست معاونان اقتصادی و مدیران سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با حضور مدیران و معاونان اقتصادی کلانشهرهای رشت، شیراز، کرمانشاه، کرج، ارومیه، همدان، یزد، قم، کرمان و اهواز در مشهد برگزار شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 399710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.