جراحی ‌کاهش ‌وزن و ‌پیشگیری ‌از سکته افراد ‌چاق

نحوه ‌تشخیص ‌تبخال روی پوست، کیفیت مناسب داروهای ‌کنترل ایدز، عوارض ‌فشار خون بالا، نسخه ‌پیشگیری از سرطان روده بزرگ و جراحی ‌کاهش وزن و پیشگیری از سکته افراد ‌چاق را در بسته ‌خبری سلامت ایمنا ‌بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس ‌اداره ایدز وزارت بهداشت، گفت: داروهای ‌کنترل ‌بیماری ایدز، بر اساس ‌استانداردها ‌وارد کشور می‌شود ‌نو کیفیت این داروها مورد ‌تایید وزارت بهداشت است. از سال ۶۵ تا سال ۹۸ شصت درصد از مبتلایان به ایدز از طریق اعتیاد ‌تزریقی ‌به این بیماری شده‌اند. در سال‌های اخیر از طریق اعتیاد ‌تزریقی ‌کاهش ‌یافته است ‌و اطلاعات نشان ‌می‌دهد ابتلا از روش‌های ‌دیگر با افزایش ‌مواجه بوده است.

پروین افسر کازرونی ‌با تاکید ‌بر تحریم‌ها ‌و کیفیت داروهای مبتلایان ‌به ایدز، گفت: داروها بر اساس استانداردها ‌وارد کشور می‌شود ‌و کیفیت این داروها مورد ‌تایید وزارت بهداشت ‌است.

وی ‌در ‌خصوص ازدواج افراد دارای ایدز، گفت: ویروس ‌در بدن فردی که دارو مصرف می‌کند ‌به مرور زمان ‌کاهش پیدا کرده ‌و قابلیت انتقال را ندارد، حتی ‌در گذشته که ‌تاثیر داروها زیاد نبود با پیشگیری‌ها ‌و رعایت نکات بهداشتی این بیماری غیر قابل انتقال بود.

وی افزود: بی‌اطلاعی مبتلایان ‌دلیل مهمی ‌برای عدم مراجعه آنها ‌به مراکز درمانی به‌شمار می‌رود به دلیل اینکه حدود ۶۳ درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارند.

رئیس ‌اداره ایدز وزارت بهداشت، اظهار کرد:هموطنان برای اطلاع از آدرس ‌تمام مراکز مشاوره و اطلاعات در رابطه با ویروس hiv می‌توانند ‌به سایت Hiv-sti.ir مراجعه ‌کنند.

نحوه تشحیص تبخال روی پوست

یک ‌متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: تبخال یک عفونت مسر و شایع است ‌که به وسیله ویروس ‌«هر پس ‌سیمپلکس» رخ می‌دهد. تب، سرماخوردگی ‌و استرس ‌از علائم ابتلا به تبخال هستند.

هدی ‌عین اللهی ‌با اشاره به علائم ابتلا ‌به تبخال، اظهار کرد: علائم نشان دهنده بیماری تبخال تاول‌های گروهی ‌بسیار کوچک و دردناک معمولاً در اطراف دهان ‌با یک حلقه قرمز هستند که داخل این تاول‌ها مایع وجود دارد، اما پس از مدتی ‌تاول‌ها خشک شده و ناپدید می‌شوند.

این ‌متخصص ‌پوست، ‌مو ‌و ‌زیبایی ‌با ‌تاکید ‌به ‌عوامل ‌تشدید ‌کننده ‌عارضه ‌تبخال، ‌گفت: ‌فشارهای ‌روحی ‌و ‌روانی، ‌صدمات ‌به ‌لب ‌یا ‌جراحی‌های ‌روی ‌نواحی ‌دهان ‌و ‌لب، قاعدگی، سوء تغذیه، اقدامات دندانپزشکی که معمولاً دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز می‌شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز فرد را مستعد بروز تب خال می‌کند.

عین اللهی ‌در خصوص عفونت چشمی ‌در هنگام ابتلا به تبخال، اظهار کرد: گاهی اوقات ویروس تبخال می‌تواند باعفونت در هر دو چشم یعنی بیماری (هرپس کراتیت) شود که در این صورت با علائمی مانند درد، حساسیت به نور، تیک عصبی پلک و احساس وجود خاک ‌در چشم خود را نشان می‌دهد و عدم سریع درمان تبخال در چشم باعث ‌تاری ‌دید و از دست داد بینایی ‌خواهد شد.

این ‌متخصص ‌پوست، مو و زیبایی ‌با اشاره به راهکار درمان تبخال، اظهار کرد: هیچ روش درمان ‌قطعی ‌برای ‌تبخال وجود ندارد، اما خبر خوب این است ‌که ‌تبخال‌ها اغلب بدون درمان محو می‌شوند. بسیاری از مردم به دلیل کوتاه شدن زمان بیماری به درمان پزشکی اقدام می‌کنند.

عین اللهی ‌تصریح کرد: درمان تبخال با استفاده از یک دارو یا پماد ضد ویروس می‌تواند باعث کاهش احساس سوزش، خارش، یا سوزن سوزن شدن شود.  مصرف روزانه داروهای آسیکلوویر، فامسیکلوویر و والاسیکلوویر می‌تواند از انتشار ویروس تبخال جلوگیری کند.

جراحی کاهش وزن و پیشگیری از سکته افراد چاق

مطالعات نشان می دهد جراحی کاهش وزن موجب افزایش طول عمر شده و از لخته شدن خون ناشی از سکته در افراد چاق پیشگیری می کند. «مادالنا آردیسینو»، سرپرست تیم تحقیق از کالج امپریال لندن، در این باره، اظهار کرد: «چاقی با شماری از فاکتورهای پرخطر بیماری قلبی مرتبط است و جراحی کاهش وزن می تواند به کاهش این فاکتورهای پرخطر کمک کند و کنترل آنها را بهبود بخشد.»

محققان ‌در این مطالعه، گزارش سلامت بیش از ۴۲۰۰ بیمار در بریتانیا که تحت جراحی ‌کاهش وزن قرار گرفته بودند را با تعداد مشابه افرادی که ‌تحت ‌جراحی قرار نگرفته بودند، مقایسه کردند. در زمان جراحی، هیچ یک از شرکت کنندگان دچار سکته نبودند. در طول ۱۱ سال پیگیری وضعیت این افراد محققان دریافتند ۷۳ درصد شرکت ‌کنندگان دچار خونریزی مغزی و سکته ناشی از لختگی شدند و ۲۲۹ بیمار به هر دلیلی فوت کرده بودند.

نتایج نشان داد افرادی که تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند ۶۹ درصد کمتر سکته ناشی از لختگی ‌خون را تجربه کردند. اما نرخ خونریزی های مغزی با جراحی ‌کاهش وزن، کم نشده بود. همچنین مشخص شد افرادی که تحت جراحی کاهش وزن قرار گرفته بودند ۶۸ درصد کمتر با احتمال مرگ در طول دوره ۱۱ ساله مواجه بودند

عوارض فشار خون بالا

فشارخون بالا معمولا علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشارخون بالا دچار سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت و درد در قفسه سینه شوند. درعین حال تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه‌گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است.  برای اطلاع از وضعیت فشارخون خود می‌توانیم به خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنیم ...

در افرادی که فشارخون بالا دارند، به علت فشار وارد بر قلب به تدریج عضله قلب آنها ضخیم می‌شود و این موضوع می‌تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند. همچنین فشارخون بالا باعث می‌شود تا چربی در دیواره سرخرگ‌ها سریع‌تر رسوب کند. رگ‌های قلب در این افراد زودتر تنگ می‌شوند و خون کمتری به عضله قلب می‌رسد. اگر رگ‌های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می‌دهد. رسوب چربی در دیواره سرخرگ‌های مغزی نیز از دیگر عوارض فشار خون است که باعث کم شدن جریان خون به مغز می‌شود. اگر تنگی بسیار شدید شود و یا رگ‌های مغز کاملا بسته شود، سکته مغزی رخ می‌دهد.

در عین حال فشارخون بالا می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز شود و خونریزی‌ مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث اختلال در حرکت اندام‌ها، بینایی و قدرت تکلم و مرگ شود. فشارخون بالا می‌تواند باعث نارسایی کلیه‌ها نیز شود. بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، در فشارخون بالا چشم هم می‌تواند مشکل پیدا کرده و خونریزی کند و حتی منجر به تاری دید و حتی کوری شود. بنابراین لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه کنندگان خدمات سلامت مراجعه می‌کنیم، از آنها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه‌ گیری کنند.

نسخه پیشگیری از سرطان روده بزرگ

رعایت نکات زیر می‌تواند باعث کاهش بروز سرطان روده بزرگ شود:

تعدیل وزن: افراد چاق بیشتر مستعد ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. ورزش مرتب و تحرک فیزیکی موجب کاهش ابتلا به سرطان روده می‌شود. پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات.

تغذیه مناسب: مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D۳ و مصرف کافی سبزیجات و میوه‌جات استفاده و مصرف چربی، گوشت قرمز و مواد گوشتی فرآوری شده محدود شود. هدف اصلی از غربالگری سرطان روده بزرگ تشخیص بیماری در مراحل اولیه و پیش از بروز علائم است.

 روش‌های متعددی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد:

کولونوسکوپی: دقیق‌ترین و بهترین آزمون در تشخیص سرطان و پولیپ‌های روده بزرگ است. مهم‌ترین خصوصیت این روش دارا بودن همزمان جنبه‌های تشخیصی و درمانی و امکان بررسی تمام روده است.

این روش تحت داروهای خواب‌آور انجام می‌شود و فرد دردی را احساس نخواهد کرد.

سیگموییدوسکوپ: مانند کلونوسکوپ است، اما کوتاه‌تر است و تنها توانایی دیدن قسمت‌های انتهای روده بزرگ و کولون سیگمویید را دارد. تستی برای تشخیص خون مخفی در مدفوع: حساسیت این روش در تشخیص پولیپ کمتر از سرطان روده است و به همین دلیل باید هر سال تکرار شود.

مطمئن‌ترین روش غربالگری در افراد بالای ۵۰ سال، کولونوسکوپی هر ده سال یک‌بار است که بیشترین تأثیر را در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. در صورت عدم پذیرش کولونوسکوپی توسط بیمار از روش‌های جایگزین می‌توان کمک گرفت و در بین این روش‌های جایگزین توصیه ما به انجام آزمون مدفوع FIT به صورت سالانه است.

برخی از سرطان‌های روده بزرگ جنبه ارثی و خانوادگی دارند و لذا انجام مشاوره و ترسیم شجره نامه و در صورت لزوم انجام آزمون‌های ژنتیکی می‌تواند راهنمای سایر افراد خانواده در پیشگیری از سرطان روده بزرگ باشد.

سرطان روده بزرگ، بدخیمی شایع و خاموش ولی قابل پیشگیری است که تشخیص زودرس، در درمان و بهبود کامل آن تأثیر به‌سزایی دارد. همچنین در افراد با ریسک بالاتر سرطان، سابقه فردی ابتلا به بیماری التهابی روده، کولیت اولسروز یا کرون)، سابقه سندرم‌های پولیپوزیس کولون و سندرم لینچ (یک سندرم ارثی است که خود بیمار و خویشاوندان را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می‌دهد) کولونوسکوپی باید در سنین پایین‌تر و با فواصل کمتر انجام شود.

کد خبر 399693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.