تولید داروهای بیماران «تالاسمی» و «ام‌اس» در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در زمینه تولید داروهای بیماران تالاسمی، ام‌اس و پیوند گام‌های مؤثری برداشته شده و این داروها در کشور تولید می‌شوند.

به گزارش ایمنا، محمدرضا شانه‌ساز با بیان اینکه حدود یک درصد از داروهای مورد نیاز به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی در کشور تولید نمی‌شوند، اظهار داشت: ما توانایی این موضوع را داریم که هر دارویی که وارد سبد دارویی دنیا می‌شود و پزشکان ما به آن نیاز داشته باشند را ظرف کمتر از دو سال تولید و عرضه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از بیماران از در دسترس نبودن داروهایشان گلایه می‌کنند گفت: در زمینه تولید داروهای بیماران تالاسمی، ام‌اس و پیوند گام‌های مؤثری برداشته شده و این داروها در کشور ما تولید می‌شود اما برخی از داروها که جزو همان یک درصد قرار دارند باید به مقدار اندکی در کشور تولید شوند به طور مثال برخی از بیماران خاص که تعدادشان به ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر می‌رسد به یک دارو نیازمند هستند که تولید این داروها توجیه اقتصادی برای کشور ندارد.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما گلایه‌های این بیماران را می‌شنویم، توضیح داد: متأسفانه این بیماران و خانواده‌هایشان از لحاظ روحی و روانی تحت فشار هستند و ما نیز تأثیر در دسترس نبودن داروهای این افراد را درک می‌کنیم و در همین راستا تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا از طرق مختلف داروهای این افراد تأمین شود.

شانه‌ساز افزود: دولت وظیفه خود می‌داند که نگرانی این خانواده‌ها را به حداقل برساند و نباید از این موضوع غافل شویم که تحریم داروهای این بیماران اوج وقاحت و بی‌شرمی آمریکا و هم‌پیمانانشان را نشان می‌دهد که علی‌رغم شعارهای بشردوستانه داروهای مورد نیاز بیماران‌مان را تحریم کرده‌اند و همچنین با تهدید بانک‌ها توانایی انتقال پول را برای ما محدود کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های دارویی همچنین شرکت‌های آمریکایی تمایل ادامه فعالیت با کشورمان را دارند، اظهار داشت: در مواقعی مشاهده می‌کنیم که واردات داروها چند ماه طول می‌کشد و به ما اعلام می‌شود که چرا داروها را از گمرک ترخیص نمی‌کنید اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که طبق قوانین بین‌المللی گمرک تا زمانی که کشور مبدأ اجازه ترخیص کالا را ندهد کالا متعلق به شرکت خارجی است و به دلیل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا در مواقعی چندین ماه این کالاها در گمرک باقی می‌ماند به طور مثال چندی پیش نیز ما برای ترخیص کردن داروی قلبی که از کره جنوبی تهیه شده بود با همین مشکل مواجه شدیم.

رئیس سازمان غذا و دارو به نقل از فارس، تصریح کرد: تأمین شیر خشک برای بیماران متابولیک و داروهای اعصاب و روان از جمله مواردی است که تحریم‌ها تأثیر زیادی بر روی آنها داشته و برای تامین این اقلام تدابیری اندیشیده شده است.

کد خبر 399684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.