۲ میلیون ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران گفت: دو میلیون نفر ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند و بیش از ۸۰ درصد از مواد اولیه فرش دستباف تولید داخل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشته دست‌پاک ظهر امروز پنج شنبه_۱۴ آذرماه_ در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد،

وی گفت: امیدواریم بتوانیم نمایشگاه بعدی فرش دستباف اصفهان را به صورت بین المللی برگزار کنیم. فرش دستباف شناسنامه و پرچم دوم مردم ایران است و در همه نقاط جهان، ایرانیان را با فرش دستباف می شناسند.

افزود: دو میلیون نفر ایرانی در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند و بیش از ۸۰ درصد از مواد اولیه فرش دستباف تولید داخل است. تعرفه واردات ابریشم در سال ۹۷، بیست و شش درصد بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران خاطر نشان کرد: دلیل دیده نشدن فرش دستباف ارائه بیشترین ارزش افزوده با کمترین میزان سرمایه گذاری بوده است. بسیاری از دست انداز های ما در حوزه گمرک است و باید واردات مواد اولیه و صادرات فرش دستباف در کشور تسهیل شود. ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ایران به ایالات متحده بوده و پس از تحریم ها، این میزان از سبد صادرات کشور حذف شده است.

فرش به عنوان شاخص اقتصادی، اجتماعی مورد توجه قرار گیرد

هم چنین، علی شهبازی، مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی اصفهان اظهار کرد: فرش از جایگاه مناسبی در دولت برخوردار نیست و باید توجه ویژه ای به آن شود. نباید تحریم های داخلی این صنعت را تحت فشار قرار دهد.

وی افزود: فرش باید به عنوان یک شاخص اقتصادی، اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد تا بتواند اشتغال مناسبی را ایجاد کند. فرش در کدام یک از بسته های حمایتی سازمان های مختلف قرار دارد؟ چه کسی از طراح نقش های فرش ایرانی خلاق تر و هنرمند تر است؟ باید یک تیم پژوهشی ویژه به آسیب شناسی در حوزه فرش بپردازد زیرا نماد فرهنگی ما در سازمان های بین المللی و جهان فرش است.

مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی اصفهان تصریح کرد: چین، هند، نپال، پاکستان و ترکیه نگاهی مصرفی به فرش دارند و فرش ما رقابتی با فرش کشور های مذکور ندارد. فرش صنعت نیست و هرکسی که به این هنر و خلاقیت صنعت می گوید اشتباه می گوید. فرش دستباف اصفهان، قلب فرش کشور است اما اصحاب فرش جلسه ای با شخص استاندار در سه انتصاب اخیر استانداران اصفهان نداشته اند.

نمایشگاه فرش اصفهان، ملی است

علی یارمحمدیان‌، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان اظهار کرد: نمایشگاه فرش دستباف اصفهان یکی از قدیمی ترین نمایشگاه های این استان است و این نمایشگاه گنجینه ای از بهترین وبا کیفیت ترین فرش های ایرانی است و به نوعی نمایش دهنده نماد فرهنگی ایران محسوب می شود.

وی افزود: گشت و گذر در نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان یکی از بهترین نمایشگاه های استان، گشت و گذر در فرهنگ و سبک زندگی ایرانی است. قالی بافی تنها یک صنعت نیست بلکه هنری است که زیبایی فرهنگ و نمادهای فرهنگی ایران را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان خاطر نشان کرد: بی توجهی به فرش از سوی برخی از مسئولان، توجه نکردن به فرهنگ و هنر این سرزمین است. تولید کنندگان و هنرمندان استان های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس، شیراز، قم، چهارمحال و بختیاری‌ تهران و کردستان در این نمایشگاه حضور دارند و همین موضوع نشان دهنده ملی بودن نمایشگاه فرش دستباف اصفهان است.

یارمحمدیان افزود: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه در جهت اعتلای فرش دستباف ایرانی نقشی داشته باشد و به معرفی هنر تولیدکنندگان این حوزه کمک کند.

علی میرجمالی، دبیر بیست و دومین دوره نمایشگاه فرش دستباف اصفهان اظهار کرد: بیست و دومین دوره از نمایشگاه فرش دستباف اصفهان در چهار سالن اصلی محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی اصفهان با فضایی بالغ بر چهار هزار متر مربع برگزار می شود و ۱۳۸ غرفه و مشارکت کننده در این نمایشگاه فعالیت می کنند.

وی افزود: به جرئت می توان گفت که نمایشگاه فرش دستباف اصفهان پس از نمایشگاه بین المللی فرش تهران ملی ترین نمایشگاه فرش در ایران است و ۳۵ درصد از مشارکت کنندگان این دوره از نمایشگاه فرش دستباف اصفهان از استان های دیگر به نمایشگاه آمده اند.

کد خبر 399683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.