نامور مطلق: کاهش صادرات فرش دستباف خداحافظی با هنرهای سنتی است

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان گفت: اگر روند کاهش صادرات فرش دستباف استان اصفهان به همین صورت ادامه پیدا کند باید با هنر های سنتی ایران بزودی خداحافظی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن نامور مطلق ظهر امروز پنج شنبه_۱۴ آذرماه_ در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: اگر روند کاهش صادرات فرش دستباف استان اصفهان به همین صورت ادامه پیدا کند باید با هنر های سنتی ایران بزودی خداحافظی کنیم. امیدواریم مسئولان ایرانی بتوانند با اقدامات مناسب از این میراث جهانی را حفاظت و مراقبت کنند.

وی با انتقاد از تعیین زمان سفر رئیس قوه قضائیه به اصفهان و ایجاد اختلال در برگزاری نمایشگاه فرش دستباف اصفهان افزود: در شهر های ایران همواره به دنبال دریافت برند های جهانی هستیم و پس از اینکه آنها را دریافت می کنیم، به آنها بی توجهی کرده و برای حفظ آنها تلاشی انجام نمی دهیم. رویداد های مهم در تمام شهر های جهان پس از فرصت گیری و برندگذاری صورت می گیرد اما متاسفانه شهر های ایران از این الگو پیروی نمی کنند.

رئیس دانشگاه استاد فرشچیان خاطر نشان کرد: در حال حاضر بزرگ ترین صنایع جهان، صنایع خلاق و فرهنگی هستند و فصل استفاده از صنایع سنگین و سرمایه گذاری در آنها به پایان رسیده و تا زمانی که ما این تغییرات را باور نکنیم و توجهی به جهان نداشته باشیم نمی توانیم رشد قابل توجهی در حوزه صنایع خلاق تجربه کنیم. هفت نوع صنایع خلاق از سوی تشکیلات یونسکو رسمیت پیدا کرده اند و بر اساس تعاریف استاندارد، خلاقیت فرایندی است که انسان در آن راهکاری برای حل مشکلات پیدا می کند.

نامور مطلق اضافه کرد: شهر های اصفهان، رشت، بندر عباس و سنندج شهر های خلاق ایرانی هستند که به ترتیب در حوزه های صنایع دستی، تنوع غذایی، صنایع دستی و موسیقی شاخص شناخته شده اند و در مجموع از ۲۰۰ شهر خلاق جهان، چهار شهر خلاق در ایران واقع شده است.

وی ادامه داد: امروزه شهر ها از کشورها بهتر معرفی می شوند و قدرت های بیشتری پیدا کرده اند زیرا مرز های ملی در حال کمرنگ شدن است و اصفهان نیز باید خود را برای آینده ای شهر محور آماده کند.

فعالان بخش خصوصی از آینده نامطمئن فرش دستباف گلایه دارند

همچنین، اسماعیل نادری، معاون توسعه تجارت و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم خاطر نشان کرد: زحمات زیادی کشیده شده تا این نمایشگاه در شرایط کنونی بهتر از سال های گذشته برگزار شود و امیدواریم بخش خصوصی از نحوه برگزاری این نمایشگاه رضایت کامل داشته باشد.

وی افزود: باید تغییراتی در ساختار فرش دستباف کشور صورت بگیرد و همه مسئولان باید نگاه ویژه ای به ساختار مدیریت صنعت فرش دستباف داشته باشند زیرا برخی از فعالان بخش خصوصی فرش دستباف از آینده نامطمئن این بازار گلایه دارند.

کد خبر 399682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.