کوهستانی: سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر سال کاهش یافته است

مدیر کل گمرگ استان اصفهان گفت: اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را در حوزه فرش دارد و در صورتی که نفت و گاز صادراتی استان های ابتدایی فهرست را در نظر نگیریم، اصفهان از رتبه بهتری برخوردار می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول کوهستانی پزوه‌ ظهر امروز پنج شنبه_۱۴ آذرماه_ در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: همه ما خدمتگذار صنعت فرش دستباف هستیم و جلساتی متعددی در حوزه حمایت از صادرات صنایع دستی و فرش دستباف در ماه های اخیر در سطح استان تشکیل شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره بر جدایی اقتصاد از نفت تاکید کرده اند و باید نگاهمان به فعالان این بخش، نگاه به یک رزمنده جنگ اقتصادی باشد. گمرک بسته های حمایتی را مبنای فعالیت خود قرار داده و بسته حمایت از صادرات غیر نفتی نیز در وزارت صمت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دست بررسی است. صادرات فرش دستباف به عنوان یک کالای مجاز از سوی وزارت صمت تعیین شده و در روند صدور کالاهایی که پروانه کاربرد علامت استاندارد دارند همواره تسریع شده است و اکثر شرکت های خصوصی در حال حاضر از مقوله‌"ورود موقت" استفاده می کنند.

مدیر کل گمرک استان اصفهان خاطر نشان کرد: مجوز هایی که در گمرک صادر می شود الکترونیکی شده و تعداد مراحل صدور و ترخیص کالا کاهش یافته است. محل ارزیابی کالای صادراتی از سوی صادرکننده انتخاب می شود و این یکی از تسهیلات گمرک برای صادرکنندگان است. استرداد حقوقی کالای صادراتی در استان اصفهان صورت گرفته و در حالی که گمرک بودجه عمرانی خاصی ندارد اما بودجه انجام این مهم به سرعت تخصیص پیدا کرد تا روند فعالیت فعالان بخش خصوصی تسریع شود.

کوهستانی پزوه اضافه کرد: اصفهان با یک میلیارد و ۷۳۸ میلیون دلار ارزش صادرات رتبه پنجم صادرات کل کشور را دارد در صورتی که نفت و گاز صادراتی استان های ابتدایی فهرست را در نظر نگیریم، اصفهان از رتبه بهتری برخوردار می شود. فناوری صادراتی خام در استان اصفهان به حداقل رسیده و این یک مزیت صادراتی برای اصفهان است. 

وی ادامه داد: صادرات فرش استان اصفهان با یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۲۰ دلار در سال ۹۸، ۵۹ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه کرده و بیشترین صادرات این محصول با مقصد کشور های کویت‌، قطر و امارات صورت گرفته است.

مدیر کل گمرک استان اصفهان تصریح کرد: سهم اصفهان از صادرات فرش دستباف هر سال کاهش را تجربه کرده و متاسفانه فعالان بخش خصوصی این صنعت بازارهای اقتصادی کشور های مهمی همچون ایالات متحده، چین، لبنان و ... را از دست داده اند. باید بررسی کنیم که علت کاهش میزان صادرات فرش چیست و در این راستا، جلسات متعددی با صادرکنندگان و تولید کنندگان برگزار کرده ایم.

کوهستانی پزوه افزود: مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان فرش دستباف اصفهان وجود ندارد و موانع بسیاری در صادرات این محصول وجود دارد. برگزاری نمایشگاه های بی هدف و دوگانه و نبودن پرواز های زیاد باری در استان اصفهان، مواد اولیه بی کیفیت، یکسان نبودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالا ها، اجباری شدن تعهد ارز صادراتی برای فرش و صنایع دستی، کمبود زمان برگشت ارز حاصل از صادرات، از دست دادن بازار های صادراتی در اثر تحریم، امانی فروشی فرش و روی زمین ماندن بیمه فرش از دیگر مشکلات فعالان صنعت فرش دستباف اصفهان است.

وی یادآور شد: مهلت های برگشت ارز صادراتی فرش باید طولانی یا قابل تمدید شوند و باید حداقل استاندارد مورد نیاز برای برای ابریشم وارداتی در نظر گرفته شود تا فعالان صنعت فرش با بی کیفیتی مواد اولیه مواجه نشوند. بیمه قالی بافان باید به صورت جدی از سوی مسئولان پیگیری شود و پرواز های باری با ظرفیت های مناسبی از استان اصفهان نیز می تواند به حل مشکلات فعالان این صنعت کمک کند.

کد خبر 399679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.