۱۲۵ هزار اصله نهال جنگلی در اراضی استان اصفهان کاشته شد

افزون بر ۱۲۵ هزار اصله نهال با همکاری سازمان های مردم نهاد در بیش از پنج هزار هکتار از اراضی استان اصفهان صبح امروز همزمان با سراسر کشور کاشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صبح امروز - پنجشنبه ۱۴ آذرماه-  بسیج همگانی جنگل کاری همزمان با سراسر کشور با حضور مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، سازمان جهادکشاورزی، سازمان های مردم نهاد و حدود ۸۰۰ نفر از اعضای جمعیت کنگره ۶۰ در منطقه بیابانی مرق و دُنبی برخوار برگزار شد.

هدف از این اقدام حفظ، احیا و توسعه جنگل ها، مراتع و مقابله با بیابان  زایی است که در سایر شهرستان ها از جمله تیران و کرون، شاهین شهر، فریدونشهر، سمیرم، بویین میاندشت، لنجان، شهرضا، اردستان، نایین، خوروبیابانک، آران و بیدگل و کاشان نیز در مجموع پنج هزار و هفت هکتار اجرا شده است.

این پروژه جنگل کاری با اعتبار چهار ۱۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان اجرا می شود.

محمدحسین شاملی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات این پروژه، اظهار کرد: امروز در سطح کشور ۱۴۵ میلیون نهال کاشته می شود که سهم استان اصفهان  کاشت ۱۲۵ هزار اصله نهال و بذر است.

وی ادامه داد: در حوزه جنگل کاری،  در چهار هزار و هفت هکتار از اراضی استان بذر و نهال کاشته می شود که بزرگترین آن در منطقه مرق و دنبی شهرستان برخوار با گونه های جنگلی در مساحت یک هزار و ۵۳ هکتار  است.

شاملی با بیان اینکه در این منطقه برای کاشت بذر حدود  ۶۰۰ گوده با کمک اعضای کنگره ۶۰ ایجاد شده است، افزود: کنگره ۶۰ به لحاظ علاقه مندی به توسعه فضای سبز به صورت خودجوش با حضور ۸۰۰ نیرو امروز در این طرح ملی مشارکت دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: ایجاد پنج هزار هکتار جنگل دست کاشت گام کوچکی  در راستای توسعه جنگل کاری و مقابله با بیابان زایی در استان اصفهان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه گونه  کاشته شده در این طرح از نوع بادام اسکوپاریا است، گفت: هر هکتار این گونه جنگلی  ۴۰ کیلو بذر می دهد؛ این محصول در حال حاضر کیلویی ۲۰ هزار تومان به فروش می رسد که در زمان بذر دهی حدود ۸۴۲ میلیون تومان در سال برای مردم دو روستای مرق و دُنبی درآمدزایی  خواهد کرد.

همچنین مهرداد مرادمند رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این سازمان تحت نظر وزارتخانه جهاد کشاورزی از اجرای طرح های نهال کار، بذر کاری و همچنین آبخیزداری که وابسته به منابع طبیعی است، حمایت می کند.

وی با بیان اینکه برای حراست از اراضی کشاورزی و کشت کشاورزان، حفظ منابع طبیعی و اراضی ملی بسیار اهمیت دارد، افزود: این دو بر یکدیگر تاثیر می گذارند؛ اگر با جنگل کاری از گسترش بیابان و فرسایش خاک جلوگیری کنیم این مهم تاثیر به سزایی بر کشاورزی خواهد داشت.

مرادمند با بیان اینکه اراضی کشاورزی در سال های گذشته  بر اثر خشکسالی تحت تاثیر ریزگردها قرار می گرفت و  اراضی کشاورزی آسیب می دید، گفت: جنگل کارب علاوه بر حفظ اراضی منابع طبیعی در حراست از اراضی کشاورزی نیز موثر است و این امر برای مردم محلی و امرار معاش آنها بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت رونق تولید در روستاها، افزود: جنگل کاری برای حفظ جمعیت داخل روستاها اهمیت دارد براین اساس یکی از کارهای اساسی و اصلی حفظ اراضی ملی اطراف روستاهاست .

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز همچنین طرح آبخیزداری روستاهای مرق و دُنبی برخوار نیز کلنگ زنی شد این منطقه در معرض سیلاب ها و خسارات احتمالی قرار دارد.

گفتنی است؛ امروز چهاردهم آذر، پنج دسامبر روز جهانی خاک نامگذاری شده است. شعار امسال روز جهانی خاک" توقف فرسایش خاک، حفظ آینده ما" است.

کد خبر 399669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.