توضیحات رئیسی در خصوص چگونگی افزایش نرخ بنزین

رئیس قوه قضائیه توضیحاتی را در خصوص روند افزایش قیمت بنزین در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز -۱۴ آذرماه- در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه نیاز امروز جامعه بشری نسبت به شناخت دین بیش از همیشه احساس می‌شود، اظهار کرد: ضروری است که علما و فعالان عرصه دینی خود را در این زمینه به علم دین تجهیز کنند، پژوهش در دین داشته باشند و آن را با زبان روز به نسل جوان آموزش دهند.

وی با بیان اینکه پاسخ‌گویی باید مبتنی بر آموخته‌های فقهی باشد، ادامه داد: فقه و اجتهاد تمدن ساز می‌تواند به خوبی پاسخگوی همه سوالات باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز همچنان سوالات زیادی را پیش رو داریم، اضافه کرد: در این زمینه حوزه و فعالان این عرصه باید پاسخگوی سوالات فقهی، اقتصادی، قضایی و ... باشند.

رمز موفقیت در تبلیغ دین فروتنی است

وی با بیان اینکه پس از شناخت دین، تبلیغ دین وظیفه مهم مبلغان دینی است، تصریح کرد: رمز موفقیت در این زمینه فروتنی است، این رفتار را در همه رهبران دینی تاثیرگذار شاهد بوده‌ایم و همه باید این روحیه را داشته باشند.

رئیسی با بیان اینکه رساندن پیام دین با توجه به بایکوت خبری که نسبت به سخنان مردان حق طلب در عالم ایجاد شده امری بسیار مهم است، ادامه داد: نظام یک قدم در حوزه بیداری اسلامی عقب ننشسته است، دشمنان خواستند و نتوانستند و ما خواستیم و توانستیم، هیچ زمانی نباید برای تبلیغ با سستی مواجه شویم.

وی ادامه داد: قصد دارند با انواع حیله‌ها ما را از راه به در کنند اما نتوانستند و نمی‌توانند.

رئیسی با بیان اینکه بعد از شناخت و تبلیغ باید عمل به دین را در دستور کار داشته باشیم، اضافه کرد: باید به دین و آموزه‌های دینی در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... توجه شود.

رئیس قوه قضائیه  با بیان اینکه یکی از هفت فراز بیانیه گام دوم انقلاب اجرای عدالت است، اضافه کرد: اجرای عدالت با قانون عادلانه، مجریان عادل و عرصه‌های مختلفی که برگرفته از عدالت است محقق می شود.

وی با بیان اینکه وقتی امری از عدالت خارج شود، فساد ایجاد می‌شود، ادامه داد: در این زمینه باید کارهای زیادی انجام شود، خواست علما و بزرگان و خواسته مردم اجرای عدالت است، باید به آنچه تاکنون انجام شده نگاه کنیم و با بررسی آنها برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه عدالت را در دستور کار داریم، تصریح کرد: اگر چه همه بخش‌ها در اجرای عدالت و مبارزه با فساد نقش دارند اما امروز بعد از گذشت ۴۰ سال این وظیفه به صورت جدی مطرح است، مردم باید احساس عدالت کنند.

مقاومت در لایه‌های مختلف جامعه جای مذاکره را پرکرده است

وی با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال القای کوتاه آمدن از مواضع مسئولان و مذاکره است، ادامه داد: این در حالی است که بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اتکا به خداوند و اعتماد به نفس و مقاومت رمز پیروزی است، امروز مقاومت در همه لایه‌های اجتماعی جای مذاکره را پر کرده است.

وی ادامه داد: امروز کسانی که قبلا اعتقاد بر مذاکره داشته اند به این باور رسیده است که باید مقاومت کنند.

رئیسی با بیان اینکه در موضوع فساد دشمنان دمیدند و دوستان نیز از روی ناآگاهی بر آن دمیدند، افزود: فسادها هر روز تیتر روزنامه‌ها و از این شرایط بهره برداری‌های زیادی شد، ما باید عادلانه و منصفانه نسبت به این پرونده‌ها رسیدگی کنیم و نتیجه را به مردم اعلام کنیم.

اجرای عدالت جناح و قدرت نمی‌شناسد

وی تصریح کرد: امروز اجرای عدالت نه جناح می شناسد، نه ارتباطات و وابستگی و نه قدرت و ثروت.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای طرح صیانت از مسئولان پس از چهار سال که اجرایی نشده بود را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: خط قرمز علما بی استناد رای دادن و بی استناد امضا کردن است و باید از هرگونه سیاه نمایی در این زمینه پرهیز شود.

وی ادامه داد: در صیانت از اموال مسئولان نباید سیاه نمایی شود، فضای اولی که در کشور ایجاد شد، فضای مقاومت بود، فضای دوم مبارزه با فساد بود، دشمن بنا بر این دارد که این فضا ایجاد نشود.

رئیسی در ادامه در خصوص افزایش قیمت بنزین با بیان اینکه طبق برنامه توسعه ششم قانون حکم می‌کند دولت متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی نسبت به قیمت سوخت اقدام کند، افزود: در هر سال باید همراه با اضافه کردن حقوق و تعدیل قیمت‌ها قیمت سوخت افزایش میافت، این وظیفه چند سال انجام نشد، اگر هر سال انجام می‌شد این هجمه را نداشتیم.

وی ادامه داد: طرح افزایش قیمت بنزین در جلسه سران مطرح شد و بنده گفتم این موضوع ربطی به جلسه سران ندارد و قانون در این زمینه داریم و بنده دو الی سه بار در خصوص طرح این موضوع در جلسه انتقاد داشتم، دولت این امر را مبنی بر هماهنگی مطرح کرد و ما در این زمینه اشکال نداشتیم.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه آنچه که در جلسه مورد بحث قرار گرفت، طرح‌های مختلفی بود، ادامه داد: در این جلسه نظرات مختلفی مطرح شد و نظرات واحدی در این زمینه وجود داشت، نکته‌ای که در خصوص رفتار سران مطرح است، این است که بخشی در قانون در خصوص محل هزینه این افزایش قیمت پیش بینی نشد، دولت پیشنهاد داشت پول حاصل از انرژی به مردم داده شود، اما اصل موضوع جنبه هماهنگی داشت و شورای هماهنگی کیفیت مصرف وجوه حاصل از افزایش قیمت بنزین بود.

افزایش قیمت سوخت تکلیف قانونی بود

وی با بیان اینکه افزایش قیمت سوخت تکلیف قانونی بود، اضافه کرد: اصل طرح افزایش و نحوه اجرای طرح با این قید در نظر گرفته شد که این امر با تمهید مقدمات و اقناع افکار عمومی انجام شود که البته آثاری که داشت چندان قابل توجه نبود.

به صورت رسمی از افزایش قیمت بنزین اطلاع نداشتم

رئیسی با بیان اینکه به صورت رسمی از اجرای طرح اطلاع نداشتم، گفت: نامه‌ای را نوشتم و  به دولت و تذکر دادم اجرای این طرح بدون تمهید مقدمات تبعات دارد که این امر را دستگاه‌های امنیتی متعددی نیز اعلام کردند که ممکن است منجر به بروز حوادث شود اما مورد توجه قرار نگرفت.

کد خبر 399655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.