۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
رخدادهای نجومی هفته پیش‌رو

وضعیت ماه کامل، یکی از رخدادهای نجومی هفته پیش‌رو است که در آن ماه به نقطه مقابل زمین نسبت به خورشید رسیده و تمام قرص ماه روشن به نظر می‌رسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، ساعت ۷ و ۳۹ دقیقه صبح امروز، پنجشنبه ۱۴ آذرماه، کره ماه به اوج زمینی رسیده و در این ساعت ۴۰۴ هزار و ۴۴۷ کیلومتر با زمین فاصله داشت.

چهارشنبه ۲۰ آذرماه ساعت ۱۵ و ۱۰ دقیقه، ستاره مشهور چشم گاو (دبران) در صورت فلکی به همین نام، سه درجه جنوب ماه نزدیک به بدر خواهد بود و در شبانگاه چهارشنبه هم‌نشینی این اجرام قابل مشاهده است.

دبران مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از ما بوده و با سرعت بیشتری نسبت به تمام ستاره‌های قدر یکم آسمان از ما فرار می‌کند. این ستاره آنقدر سریع است که در مقایسه با سرعت دور شدن ستاره‌های خوشه پروین، فقط سه ستاره از ۳۰۰ ستاره این خوشه نسبت به دبران از ما سریع تر دور می‌شوند.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، پنجشنبه ۲۱ آذر ساعت ۸ و ۴۲ دقیقه صبح، ماه به وضعیت بدر یا ماه کامل می‌رسد.

در این حالت زمین میان ماه و خورشید قرار می‌گیرد، به طوری که تمام ماه در نظر ما روشن است. هنگامی که ماه به نقطه مقابل زمین نسبت به خورشید می‌رسد و یا فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید ۱۸۰ درجه می‌شود، تمام قرص ماه روشن به نظر می‌رسد که بدر نامیده می‌شود و ماه در این موقعیت در حالت مقابله قرار دارد.

کد خبر 399641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.