آواز در معرض خطر جدی است

آذرماه ۳۸ سال پیش رفت و در این مدت مراسم یادبودش، جمع بسیاری را گرد هم می آورد و خاطره چند دهه پیش را زنده می سازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی می‌شود که در ۱۳ آذر علاقه مندان به موسیقی در میان سرمای پاییز تنها به خاطر زنده نگه داشتن یاد و خاطره صاحب مکتب آواز اصفهان خودجوش دور هم جمع می‌شوند.

در کنار علاقه مندان به این هنر بیش از پیش شاگردان استاد تاج اصفهانی به چشم می خورند کسانی که حال با موی سپیدهر جور شده در این روز خود را به تخت فولاد می رسانند تا در کنار یکدیگر با زمزمه آواز استاد تاج که فضا را دگرگون می کند یادی از خاطرات مشترک کنند خاطراتی که آن ها را به اصفهان و در کنار پل خواجو می برد.

آرام آرام جمعیت جمع می شود گویا بسیاری از آن ها که با صدای تاج خاطره سازی کرده اند آمده اند تا بگویند ما هنوز هم تو را فراموش نکرده ایم مردی که صدایت لحظه های گرم و زیبای اصفهان را ساخت.

برخی از شاگردانش حال تنها برای اینکه صدای خوش موسیقی در کنار تاج برخیزد دمی را به خواندن مشغول می شوند و شاید استاد بزرگوارشان اینک با افتخار به این شاگردانی که طعم استادی را می چشند می نگرد.

کاظم جمشیدی در این مراسم اما لب به سخن می گشاید و می‌گوید: جهان هفت میلیارد جمعیت دارد و در ایران و دنیا خیلی ها آواز می‌خوانند ولی در کل دنیا یک شهر است که به آواز توجه می‌کند و آن اصفهان است.

این هنرمند ادامه می‌دهد: متاسفانه آواز در بی توجهی بسیاری قرار گرفته است و در وجوه خارجی در حال نابودی است آواز شاخه پرمیوه فرهنگ و هنر ایران در معرض خطر جدی است.

با اینکه حرف های او کمی کام همه را تلخ کرده است، اما باز هم این صدای تاج است که فضا را تلطیف می‌کند "به اصفهان رو که تا بنگری بهشت ثانی/به زنده رودش سلامی ز چشم ما رسانی"

جمعیت در این سرمای پاییزی با اشتیاق نشسته و بر مزار مرد آواز اصفهان ادای احترام می‌کنند و حسن اکلیلی به احترام بزرگداشت استاد تاج یک دقیقه خواستار سکوت شد تا عرض احترامی به ایشان شود.

هنوز تا پایان مراسم اندک زمانی باقی مانده بود و دیگر وقت این است که هنرمندان اندک اندک با استاد موسیقی خداحافظی کرده و او را تنها بگذارند استادی که صدایش سالها ماندگار ماند و هیچ وقت در ذهن و قلب علاقه‌مندانش به فراموشی سپرده نشد.

کد خبر 399624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.