پاریس هوشمند و پایدار ۲۰۵۰ را اکنون ببینید + عکس

معماران فرانسوی در نظر دارند که با ایجاد هشت سازه چند منظوره در بخش‌های مختلف پاریس، پایداری و سازگاری این شهر هوشمند با محیط زیست را در آینده تضمین کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک شرکت‌ معماری فرانسوی معروف که تاکنون موفق به دریافت بیش از ۵۰ جایزه در بین معماری‌های برتر شده و با خلق پروژه‌های خارق العاده در راستای کاهش مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی جهان و نیز به چالش کشیدن مرزهای معماری با ارائه ایده‌های نو توانسته نام خود را به عنوان بهترین مؤسسه معماری سازگار با محیط زیست، آینده‌نگر و بین‌المللی در مجله Time Imagining به ثبت برساند، پس از موفقیت در پروژه‌های پایدار و دوستدار محیط زیست متفاوت و موفقی که در زمینه جنگل‌های عمودی، برج‌ها و قایق‌های بدون آلودگی، شهرهای شناور و مزارع مواد غذایی عمودی داشته است، تصمیم دارد با ارائه و پیاده‌سازی پروژه ایجاد ساختمان‌هایی مرتفع با بازدهی بالای انرژی مثبت (BEPOS)، به مشکلات مسکن، تراکم جمعیت و آلودگی پاریس رسیدگی و آن‌ها را برطرف کند.

این طرح شامل ایجاد هشت سازه عظیم و بلند چند کاربردی در مناطق مختلف پاریس می‌شود و در تلاش است تا ضمن فراهم کردن کاربردها و کارکردهای کلیدی در سطح شهر، مشکلات عمده موجود در مسیر پایداری را مدنظر قرار دهد و تمامی نیازهای موجود در هر یک از این بخش‌ها را برآورده سازد. از سوی دیگر، در این پروژه سعی شده است به هدف شهر پاریس مبنی بر کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ نیز پرداخته شود. این هدف به دنبال راه‌اندازی برنامه انرژی آب و هوایی پاریس به عنوان یک شهر هوشمند تعیین شده است.

در راستای دستیابی به اهداف انرژی بلندمدت و به منظور اطمینان از پای‌بندی مداوم به تلاش‌های پایدار و ترغیب ساکنان به اتخاذ استانداردهای سازگار با محیط زیست در زندگی روزمره، این بناهای مرتفع چندین تکنیک تولید انرژی را با یکدیگر ادغام می‌کنند. هرچند تکنیک‌های به کار رفته در هر یک از این ساختمان‌ها منحصربفرد هستند ولی اهداف کلی و منسجم این شهر هوشمند شامل احترام به تاریخ غنی پاریس در عین استفاده از پتانسیل‌های موجود برای رشد و دستیابی به آینده‌ای سالم‌تر و پایدارتر با کاهش تأثیرات منفی زیست‌محیطی، در تمامی آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

سیستم‌های به کار رفته در هر یک از این ساختمان‌ها با چارچوب کلی شهر تناسب دارد و در اغلب موارد به طور مستقیم در بالای آن‌ها قرار گرفته است و مانند دهانه‌های موجود در قله آتش‌فشان‌ها، بارهای ساختمانی (فشارهای وارده بر ساختمان) را هم‌چون خروج دود از طریق کانال‌های هوا و دودکش‌های بلااستفاده به بیرون منتقل می‌کند.

علاوه بر این شکل و حالت‌های این ساختمان‌های سربه‌فلک‌کشیده در تناسب با طبیعت انتخاب می‌شود و به منظور ایجاد واحدهایی کاملا پایدار و سازگار با محیط زیست در تمامی آن‌ها از فرآیندهای طبیعی هم‌چون گرمایش و سرمایش غیرفعال و احتباس آب باران برای رفع نیازهای ساکنان استفاده می‌شود. از سوی دیگر، استفاده از فضاهای سبز هم‌چون باغ‌های عمودی و معلق منجر به ایجاد حال و هوای زندگی روستایی در این بناها می‌گردد و ساکنان را نسبت به داشتن یک زندگی پایدار و سالم ترغیب و تشویق می‌کند.

با توجه به قرارگیری در یک شهر هوشمند، در این ساختمان‌ها از استراتژی‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های طبیعی و کنش‌پذیر نیز استفاده و در این راستا از تکنیک‌های ابتکاری بسیاری بهره گرفته شده است. برای مثال پوشش بیرونی ساختمان‌ها با به‌کارگیری شیوه‌هایی که بارها و امواج گرمایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نسبت به نور خورشید واکنش مثبت نشان می‌دهد.

یکی از این شیوه‌ها، استفاده از سلول‌های مجزایی است که در سطح بیرونی ساختمان‌هایی با عنوان "برج‌های مانگرو" به کار رفته است. هر یک از این سلول‌ها خود یک چارچوب الکتروشیمیایی حساس تشکیل می‌دهد که نور خورشید تابیده شده به ساختمان را به برق مورد نیاز برای آن تبدیل می‌کند. نمای بیرونی "برج‌های فتوسنتز" نیز با نوعی عایق بیولوژیکی پوشیده شده است که سوخت زیستی مورد نیاز آن را تولید و تأمین می‌کند.

از دیگر فن‌آوری‌های به کار رفته برای حمایت از خودکفایی شهر هوشمند پاریس که این شرکت از آن بهره برده، استفاده از سیستم‌های روشنایی توربینی ترکیبی با عنوان phylolight  است که هم می‌تواند تأمین‌کننده نور و روشنایی باشد و هم انرژی مورد نیاز برای تولید آن را فراهم آورد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در مسیر اجرای اهداف هوشمندسازی شهر، به طور کلی این ساختمان‌ها قرار است با اهداف و کاربری‌های متنوعی ساخته شود و به صورت ترکیبی کارکردهای گوناگون مسکونی، تجاری و اداری را در کنار یکدیگر داشته باشد.

این اقدام با کاهش نیاز به حمل و نقل گسترده و جابه‌جایی‌های درون شهری می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد، از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر شده در شهر بکاهد و مسیر رسیدن به اهداف کربن خنثی را هموارتر کند. ایجاد شهرهای هوشمند در سراسر جهان، با تقویت ایده حفظ هویت شهری در کنار داشتن آینده‌ای سالم و پایدار و در عین حال امکان رشد و پیشرفت همراه است.

کد خبر 399604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.