شفافیت و پاسخگویی تنها راه خاموش کردن آتش به وجود آمده است

یک فعال سیاسی گفت: باید گروهی مستقل و متشکل از نمایندگان مجلس، وکلای دادگستری، قاضی های قوه قضائیه و افرادی از نهاد های مذهبی و دانشگاهی تشکیل شود تا با استفاده از آن بتوان نقاط ابهام را برطرف کرد. هیچ چیز بهتر از پاسخگویی و شفافیت نمی تواند آتش به وجود آمده در کشور را خاموش کند.

مهدی بهروزی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در پاسخ به این سوال که آیا فرمانداران طبق قانون اجازه دادن حکم تیر به نیرو های نظامی را دارند یا خیر؟ گفت: نحوه برخورد با اجتماعات و اعتراضات در شهرستان ها بر عهده شورای تامین استان ها است که تصمیم بگیرند در شرایط مختلف چگونه با اعتراضات برخورد شود. این نحوه برخورد می تواند صبحت کردن با معترضان باشد و یا دادن فرمان حکم تیر. دادن فرمان حکم تیر نیز برای خود قواعد و قوانینی دارد و وقتی فرمانداری این فرمان را به نیرو های نظامی می دهد آن ها به خوبی می دانند چگونه این فرمان را اجرایی کنند. 

وی افزود: در هر شهرستانی مانند شهر قدس، ساختمان فرمانداری از مهم ترین و استراتژیک ترین مکان های آن شهرستان محسوب می شود. وقتی در شهرستانی ساختمان فرمانداری به دست معترضان بیفتد به این معنا است که آن شهر سقوط کرده است. به اعتقاد من شاید لحن و طرز بیان فرماندار شهر قدس اشتباه بوده باشد اما پروتکل ها را رعایت کرده است. او می گویند من گفتم "اگر اغتشاشگران وارد محوطه فرمانداری شدند و خواستند وارد ساختمان شوند به آن ها تیراندازی کنید." اگر اغتشاشگران وارد ساختمان فرمانداری قلعه حسن خان می شدند چه اتفاقی می افتاد؟ سقوط فرمانداری به معنای سقوط شهرستان است. آیا در این صورت امنیتی در این شهر باقی می ماند؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان افزود: میان اعتراض و اغتشاش تفاوت های بسیاری وجود دارد. شما در لحظه اعتراض در محل مشخصی می ایستید و شروع به شعار دادن می کنید و یا حتی خیابان را بند می آورید و شروع به ناسزا گفتن می کنید اما تحرکی انجام نمی دهید؛ اما اگر به سمت کسانی سنگ یا کوکتل مولوتف پرتاب کردید، اموال را آتش زدید و یا دست به کارهای خشونت آمیز زدید، این دیگر نامش اعتراض نیست.

بهروزی ادامه داد: نوع برخورد با انسانی که اعتراض می کند و یک اغتشاشگر متفاوت است. اگر اغتشاشگران وارد ساختمان فرمانداری قلعه حسن خان می شدند و شهر سقوط می کرد و به فرض محال تعدادی از این افراد از شلوغی و بی سر و سامانی شهر سو استفاده می کردند و دست به تسویه حساب های شخصی می زدند چه کسی جواب این خون های ریخته شده از افراد بی گناه که هیچ ارتباطی با این اعتراضات نداشتند را می داد؟ به اعتقاد من فرماندار این شهرستان کار درستی انجام داد و برای جلوگیری از سقوط فرمانداری که اغتشاشگران می خواستند به آن حمله ور شوند  و مانند مکان های دیگری که به آتش کشاندند، آتش بزنند، دست به رعایت پروتکل ها زد.

وی تصریح کرد: اینکه ماموران نظامی پروتکل های تیراندازی را رعایت نکرده اند، خود بحث دیگری است و باید در این زمینه با خاطیان برخورد شود. در چنین تیراندازی هایی قصد نباید کشتن طرف مقابل باشد و تنها باید از ورود وی به منطقه مورد نظر جلوگیری شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان در مورد آمار منتشر شده در مورد تعداد کشته شدگان اعتراضات روزهای اخیر، گفت: باید یک گروه حقیقت یاب بی طرف تشکیل شود و بررسی کند که آیا تمام کشته شدگان حوادث اخیر در درگیری ها و اغتشاشات کشته شده اند و یا تعدادی از آن ها اصلا در جریان اعتراضات نبوده اند و به صورت اتفاقی تیری به آن ها برخورد کرده است و اگر این اتفاق افتاده این تیر توسط چه کسی شلیک شده است؟

بهروزی افزود: باید بررسی شود که آیا نیروهای مبارزه با اغتشاش پروتکل های خود در قبال مقابله با معترضان و اغتشاشگران را رعایت کرده اند و اگر رعایت نکرده اند باید به مراجع قانونی جوابگو باشند.

وی ادامه داد: امروز فضا بسیار مغشوش است و نمی شود در مورد این مسائل به راحتی صحبت کرد. باید به یک سوال پاسخ داد که آیا می شود تمامی کشته شدگان را به نیروهای مبارزه با اغتشاش نسبت داد؟ از طرفی هم باید یه این نکته توجه کرد، قطعا افرادی وجود داشته اند که از این اعتراضات سواستفاده کرده اند. تمام نسبت هایی که به این افراد داده می شود و تمامی موضوعات مطرح شده باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و جوابی قانع کننده به مردم داده شود. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا امکان تشکیل کمیته ای حقیقت یاب و بی طرف در کشور وجود دارد؟ گفت: اگر ما قانون را به عنوان فصل الخطاب قرار دهیم چرا امکان تشکیل چنین کمیته ای طرف وجود نداشته باشد؟ اینکه ما همیشه نسبت به کشور و نهاد های موجود دید منفی داشته باشیم خود باعث تشدید بسیاری از ناآرامی ها خواهد شد. 

بهروزی خاطرنشان کرد: اگر در این گروه حقیقت یاب سران همین نیروهای مبارزه با اغتشاشگران قرار بگیرند به نتیجه ای نخواهیم رسید. باید گروهی مستقل و متشکل از نمایندگان مجلس، وکلای دادگستری، قاضی های قوه قضائیه و افرادی از نهاد های مذهبی و دانشگاهی تشکیل شود تا با استفاده از آن بتوان نقاط ابهام به وجود آمده را برطرف کرد. هیچ چیز بهتر از پاسخگویی و شفافیت نمی تواند آتش به وجود آمده در کشور را خاموش کند.

کد خبر 399598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.