ثبت نام‌های عجیب و غریب پارلمانی

اظهارات مقام معظم رهبری در پاسخ به گزارش ارائه شده از سوی دریابان علی شمخانی و حضور کم‌تعداد و بی‏‌رمق جریان اصلاحات در ثبت‌نام انتخابات مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه۱۴ آذرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بی‌گناهان، خانواده شهید محسوب شوند» به انعکاس اظهارات  مقام معظم رهبری در پاسخ به گزارش ارائه شده از سوی دریابان علی شمخانی  پرداخت و نوشت: رهبر انقلاب چندی قبل پیرامون نحوه مدیریت وضعیت جانباختگان و مصدومین حوادث اخیر خدمت ایشان تقدیم شد، ضمن موافقت با پیشنهادات مطرح شده مقرر فرمودند: "هرچه سریع‌تر انجام شود و نسبت به افراد مشکوک در هرگروه با جهتی که به رافت اسلامی نزدیکتر است عمل شود»." گزارش ارسالی بر اساس دستوری که بلافاصله پس از رخدادهای اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به دبیر شورای عالی امنیت ملی برای بررسی دقیق ریشه‌ها، عوامل و دلایل بروز ناآرامی‌ها و همچنین رسیدگی سریع به وضعیت جانباختگان و خانواده‌های آنان ابلاغ گردید تهیه و ارائه شد.

در این گزارش پیشنهاد شد که بر اساس چارچوب‌های قانونی موجود شهروندان عادی که بدون داشتن هیچگونه نقشی در اعتراضات و اغتشاش‌های اخیر و در میانه درگیری‌ها جان باخته‌اند در حکم شهید محسوب شده و خانواده‌های آنان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار بگیرند. همچنین درخصوص قربانیانی که در جریان تظاهرات اعتراضی به هر نحو جان خود را از دست داده‌اند موضوع پرداخت دیه و دلجویی از خانواده‌های آنان پیشنهاد گردید. در مورد آن دسته از قربانیان حوادث اخیر نیز که به صورت مسلحانه و در درگیری با نیروهای حافظ امنیت کشته شده‌اند مقرر گردید پس از بررسی وضعیت و سوابق خانواده آنان، حساب خانواده‌های موجه و آبرومند از فردی که اقدام به عمل مجرمانه نموده جدا شود و خانواده‌های آنان متناسبا مورد توجه و دلجویی قرار بگیرند. مقام معظم رهبری در مورد نحوه مواجهه با خانواده‌های گروه سوم نیز که مشکوک به شرارت بوده‌اند نیز امر بر رافت اسلامی و توجه به خانواده‌ها نمودند. با توجه به دستور و تاکیدات رهبر معظم انقلاب از چندی قبل کار رسیدگی به پرونده‌های تشکیل شده برای جانباختگان و مصدومین رخدادهای اخیر در سطح استان‌ها آغاز شده است.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «تحریم را بردارید در ۱+۵ مذاکره می‌کنیم» به انعکاس اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری در بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه پرداخت و نوشت: روحانی در این همایش که با موضوع «افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش‌ها و راهکارها» برگزار شد، با بیان اینکه همه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که ریسک را در زندگی مردم به حداقل کاهش دهد، گفت: معمولاً ریسک را نمی‌توانیم به صفر برسانیم اما می‌توان با انجام اقداماتی، آن را کاهش داد.

او با اشاره به اینکه وقتی دولت یازدهم آغاز به کار کرد، کشور در تحریم پلکانی قرار داشت، اظهار کرد: براساس تحریم‌هایی که سازمان ملل هم از آن پشتیبانی می‌کرد، مجاز بودیم که در آن سال یک میلیون بشکه نفت بفروشیم و از این مقدار سالانه ۲۰ درصد کاهش می‌یافت.

نخستین اقدام دولت این بود که توانست این ۲۰ درصد کاهش فروش نفت را حذف کند، یعنی برای ادامه روند مذاکره، صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دومین قدم این بود که ما معتقد بودیم برای حل این مسأله باید مذاکرات در سطح بالاتری انجام شود، اضافه کرد: در همین راستا برای اولین بار پس از انقلاب در سال ۹۲ و در آغاز کار دولت یازدهم بین وزیر امور خارجه ایران و آمریکا گفت‌وگو و مذاکره آغاز شد که این کار ممکن است از دید افرادی که در سیاست سررشته زیادی ندارند، اقدام ساده‌ای بشمار آید در حالی که این کار بسیار مهم و بزرگ بود و دلیل آن این بود که ما به مردم قول داده بودیم، ظرف ۱۰۰ روز شاهد اولین تحول در این زمینه باشند.

روحانی با اشاره به اینکه مشاوران و همراهانم در سفر نیویورک (سال ۹۲) مرا قانع کردند که برای پیشرفت مذاکرات بهتر است جواب تلفن رئیس جمهوری آمریکا را بدهم و این موضوعی بود که مورد تردید من بود، اما وقتی که همه مشاوران و همراهان به اتفاق این نظر را داشتند، قبول کردم، گفت: در آخرین لحظاتی که در نیویورک حضور داشتم، رئیس جمهوری آمریکا در هتل محل اقامت با من تماس گرفت و پاسخ تلفن او را دادم و این صحبت کوتاه حدوداً ۲۰ دقیقه‌ای یک لکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود.

رئیس جمهوری اظهار کرد: در این گفت‌وگوی تلفنی چارچوب مذاکرات را مشخص کردیم و رئیس جمهوری آمریکا سه موضوع را برای مذاکره مطرح کرد و من در آن مکالمه گفتم که راجع به سه موضوع آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که مذاکره در مسأله هسته‌ای است، به نتیجه برسد و شما آن را درست انجام دهید، موضوع دوم و سوم هم می‌تواند در دستور کار مذاکره قرار بگیرد.

روزنامه ابتکار ، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چهارمین روز در غیاب اصلاح‌طلبان» به بررسی حضور کم‌تعداد و بی‏‌رمق جریان اصلاحات در ثبت‌نام انتخابات مجلس پرداخت و نوشت: چهار روز از ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گذشت. تا اینجا اصولگرایان با جلوداری پایداری پیشرو بوده‌اند و افراد این طیف سیاسی اصولگرا هم در تهران و هم در شهرستان‌ها یکی پس از دیگری ثبت‌نام کرده‌اند. ما می‌بینیم که در سه روز نخست ثبت ‏نام داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم، حضور وزرا و نمایندگان ادوار حامی محمود احمدی‌نژاد و اعضای جبهه پایداری پررنگ بود، در روز چهارم، اما ثبت‌نام حامیان قالیباف بیش از همه به چشم آمد. با این حال روز چهارم هم به پایان رسید و خبری از اصلاح‌طلبان نشد. درواقع تا پایان ساعات روز چهارم ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاهد حضور هیچ چهره شاخصی از جریان اصلاح‌طلبی نبودیم.

برخی می‌گویند این حضور کم تعداد شاید به خاطر عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این جریان سیاسی باشد که ادامه این روند شانس اصلاح‌طلبان را برای تصاحب درصد قابل توجهی از صندلی‌های سبز بهارستان به شدت کاهش خواهد داد و شاید از همین حالا بتوان گفت مجلس آینده، مجلسی با اکثریت اصلاح‌طلب نخواهد بود. در همین راستا نباید از استراتژی دقیقه نودی که در طی این سال‌ها در فضای سیاسی کشور جا افتاده است چشم‌پوشی کرد. شاید کاروان بی‌‏رمق اصلاح‌طلبان منتظر هستند تا در دقیقه نود اعلام حضور کنند، شاید هم همان سردرگمی و نداشتن استراتژی و برنامه برای پایگاه اجتماعی خود عاملی بر این حضور بی‌‏رمق باشد. 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «سیگنال فردوسی به حافظ» به بررسی رشد هفتگی شاخص بورس پرداخت و نوشت: نماگر بازار سهام توانست با صعود ۱۷۱۴ واحدی در معاملات دیروز، بازدهی هفتگی خود را به ۶/ ۳ درصد برساند که یک رکورد در دو ماه اخیر محسوب می‌شود. به دنبال ۱۳ روز رشد متوالی، شاخص بورس فاصله خود را از قله تاریخی به کمتر از  دو درصد رساند. هرچند روند صعودی بورس تهران با رونق معاملاتی و ورود پول‌های تازه به سهام کوچک‌تر آغاز شد، اما طی روزهای اخیر سیگنال‌های افزایشی از روند بازار ارز در فردوسی به رشد قیمت سهام بزرگ‌تر که اثرگذاری بیشتری بر شاخص کل دارند، منتهی شد. جهش‌های متوالی کوچک‌ترهای بورسی باعث شده تا شاخص کل هموزن نه تنها اصلاح هفته‌های قبل را جبران کند، بلکه این نماگر سقف‌های جدیدی را در تاریخ خود به ثبت برساند. با توجه به نقش مهم‌تر جریان نقدینگی و بازیگران در این نوع از سهام نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند قیمت آنها در کوتاه‌مدت داشت. اما در حوزه شرکت‌های بزرگ‌تر، توجه به عوامل تحلیلی که عمدتا متمرکز بر نرخ‌های فروش هستند، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین گرچه نرخ دلار توانسته از مقاومت‌های ذهنی در این روزها عبور کند، از نگاه بنیادی ظرفیت زیادی برای جهش ندارد. موضوعی که اگر در محاسبات سهامداران لحاظ نشود، می‌تواند به خطاهای تصمیم‌گیری منتهی شود. 

کد خبر 399594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.