ایران سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک دارد

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک دارد که سه برابر متوسط جهانی است، گفت: تاکنون میزان خسارات ناشی از نابودی خاک در کشور برآورد نشده است.

علی مریدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خاک یکی از عناصر مهم طبیعت و محیط زیست است، اظهار کرد: خاک مانند عناصر هوا و آب نیست که با وزش باد و یا وقوع سیلاب جایگزین شود؛ خاک اگر از بین رفت دیگر براحتی قابل جبران نیست و تولید دوباره این عنصر حیاتی میلیون ها سال زمان نیاز دارد.

وی افزود: علیرغم اهمیتی که عنصر خاک در محیط زیست و سلامت انسان دارد، جامعه تاکنون درباره حفظ آن حساس نبوده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ارزش خاک، معادل ارزش امنیت غذایی انسان است، ادامه داد: اگر خاک از بین رود امکان رشد گیاهان و چرای دام در مراتع وجود ندارد و خاک به صورت رسوبات انباشت می شود که در هنگام وقوع سیلاب خسارت و تخریب چند برابری به دنبال دارد.

مریدی گفت: تاکنون میزان خسارات ناشی از نابودی خاک در کشور برآورد نشده است.

وی تصریح کرد: براساس گزارش سازمان جنگل ها، کشور ما سالانه ۱۶ تن در هکتار فرسایش خاک دارد که سه برابر متوسط جهانی است بنابراین جز کشورهایی هستیم که با سرعت زیاد خاک را از دست می دهیم.

آلودگی هوا عامل آلودگی خاک است

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به منابع آلاینده خاک اشاره و اظهار کرد: آلودگی هوا منجر به آلودگی خاک می شود، آلاینده هایی که در هوا منتشر می شود پس از مدتی در سطح خاک نفوذ می کند؛ بسیاری از خاک های اطراف معادن مهم به دلیل آلودگی هوا، آلوده شده‌اند.

وی ادامه داد: فعالیت های صنعتی و معدنی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، هوای آلوده و فاضلاب و همچنین مصرف بی رویه و غیر استاندارد سموم و و کودهای شیمیایی منابع آلودگی خاک بشمار می روند که در قانون حفاظت از خاک برای کنترل همه آنها تعیین تکلیف شده است.

مریدی با بیان اینکه آلودگی خاک به سادگی از بین نمی رود، خاطرنشان کرد: خاک اگر آلوده شد این آلودگی سال های سال در خاک می ماند و به راحتی می تواند از راه جذب گیاهان وارد چرخه غذایی انسان شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون حفاظت از خاک پس از سال‌ها پیگیری در خردادماه امسال، افزود: این قانون سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و جهاد کشاورزی خسارت های وارده به خاک در حسابهای عمومی کشور وارد شود.

 وی ادامه داد: برای مثال فعالیت های معدنی و صنعتی اگر چه ایجاد اشتغال و درآمد می کند اما باید خسارات وارده به خاک ناشی از این فعالیت ها نیز برآورد شود که برای کشور و مردم سودآور یا آسیب زا است.

مریدی با بیان اینکه نخستین بار است که در اقتصاد محیط زیست ارزش گذاری خاک مطرح می شود، اظهار کرد: هنوز ارزش گذاری انجام نشده اما دستور العمل ها طبق قانون حفاظت از خاک در حال تنظیم است.

وی درخصوص چگونگی برخورد با واحدهای آلاینده خاک گفت: قانون حفاظت از خاک برای برخورد با واحدهای آلوده کننده خاک به یک دستور العمل نیاز  داشت که تهیه شده و برای تصویب نهایی به هیئت دولت فرستاده شده است.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه پیگیری های حقوقی در مناطقی که آلودگی شدید خاک وجود دارد باید انجام شود، افزود: این دستور العمل را به تمام استان ها ابلاغ کردیم؛ در محل هایی که مطمئن هستیم نقاط حساس و کلیدی آلایندگی خاک هستند متخلفان شناسایی و جریمه می شوند و باید برای رفع آلودگی اقدام کنند.

خاک اثر مستقیم بر سلامت و امنیت غذایی انسان دارد

مریدی با بیان اینکه رسانه ها و مردم باید در مسائل زیست محیطی  مطالباتشان را هدفمند و فنی کنند، تصریح کرد: برخی موضوعات مهم مانند خاک بین مردم و سمن ها مغفول مانده و به آن پرداخته نشده؛ این نقدی است که به خود ما نیز بر می گردد زیرا اطلاع رسانی مطلوبی در این زمینه انجام نشده است.

وی گفت: خاک عنصری بسیار مهم در طبیعت است و حفظ آن اثر مستقیم بر سلامت و امنیت غذایی ما دارد اما متاسفانه سالی یک بار در روز جهانی خاک به این موضوع پرداخته می شود و هیچ اقدامی مناسبی نیز در این زمینه انجام نشده است‌.

 به گزارش خبرنگار ایمنا،  پنجم دسامبر برابر با چهاردهم آذر از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به‌عنوان روز جهانی خاک نامگذاری شده است.

شعار روز جهانی خاک در سال ۲۰۱۹ " توقف فرسایش خاک ، حفظ آینده ما" انتخاب شده است و هدف آن افزایش آگاهی مردم و دولت‌ها در مورد اثرات سوء ناشی از فرسایش خاک است.

کد خبر 399591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.