تغییر گرایش سرمایه‌گذاری در مشهد

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: گرایش سرمایه گذاری در کلانشهر مشهد در حال تغییر است، به طوری که در گذشته گرایش سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی در قالب پروژه‌های بلندمرتبه بوده و در حال حاضر این رویکرد متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهریار آل‌شیخ در حاشیه مراسم افتتاحیه اولین "نمایشگاه بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری"، اظهار کرد: تغییر گرایش سرمایه‌گذاری در کلانشهر مشهد به معنای فرار سرمایه نیست، چرا که ظرفیت‌های بسیار عظیمی در سطح استان داریم که توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تصریح کرد: سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کسب و کارهای نوین و فناوری‌های نوین غافل بوده‌اند و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور شکل گرفته است. وی ادامه داد: رویکرد در حوزه صنعت استان خراسان رضوی متمرکز بر صنایع کوچک بوده است که این مسائل باید در کانون توجه قرار گیرد.

آل‌شیخ با بیان اینکه صنایع بزرگ به طورخاص در استان خراسان رضوی شکل نگرفته است، اظهارکرد: موضوع سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با گردشگری و تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل شهری همچنان کمرنگ بوده، از این رو حوزه صنایع بزرگ، خدمات گردشگری و ایجاد شبکه‌های زنجیره تامین کالای سوغات و حوزه‌های مرتبط با گردشگری شهری که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و قطعا سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها درآمدزا خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: موانعی برای سرمایه‌گذاری در سطح استان وجود دارد که این موانع باید توسط نهادها و ارگان‌های اجرایی مرتفع شود؛ به طور مثال حمایت‌های ما در قالب حمایت‌های قانون‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان باید تلطیف شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد تاکید کرد: نیاز به قوانین تسهیل کننده داریم و این مهم محقق نمی‌شود،  مگر آنکه حقوق مالکیت بخش خصوصی در مقابل تهدیداتی که در فرآیندهای مختلف و نهادهای مختلف قضایی به رسمیت شناخته شود.

وی با بیان اینکه عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه پیگیری مطالبات حوزه اقتصادی مطلوب ارزیابی می‌شود، گفت: باید از تلاش نمایندگان شهر مشهد در راستای حل مشکلات شهر مشهد قدردانی کرد، اما نباید از این مهم غافل شد که قوانین در کشور ما برای تسهیل فضای کسب و کار و حوزه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه های دانش بنیان و جدید کفایت نمی کند و تسهیلگری لازم را ندارد.

آل‌شیخ تصریح کرد: رویکرد استاندار خراسان رضوی در مدل مثلث توسعه اقتصادی سبب هماهنگی و تعامل نهادها، ارگان‌های دولتی، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه و دادستانی در حوزه جذب سرمایه گذار شده است، در واقع این همگامی نظری و تعامل بین دستگاه‌ها بسیار مطلوب و بی‌سابقه است.

وی تاکید کرد: در حوزه توافقنامه‌ها، هماهنگی و همکاری‌های لازم بین دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی به وجود آمده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد خاطرنشان کرد: برگزاری "نمایشگاه بین فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی شهری" را می‌توان در چند رویکرد مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد، نخست آنکه برگزاری اینگونه همایش‌ها می‌تواند در عرضه توانمندی‌ها و فرصت‌های فرصت گذاری تاثیر بسزایی داشته باشد، دوم آنکه تعامل و گفت و گوی میان ذی‌نفعان اعم از سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تامین سرمایه در حاشیه برگزاری این همایش‌ها می‌تواند در شکوفایی اقتصادی شهر مثمرثمر واقع شود.

آل شیخ با بیان اینکه قراردادهای خوبی در شورای شهر پنجم در حوزه سرمایه گذاری منعقد شده، اما همچنان ظرفیت و پتانسیل بسیاری برای سرمایه گذاری شهری وجود دارد، اظهار کرد: موانعی برای سرمایه گذاری در سطح استان وجود دارد که این موانع باید توسط نهادها و ارگان‌های اجرایی مرتفع شود.

وی ادامه داد: علیرغم وجود بخش خصوصی فعال در استان خراسان رضوی، این استان نهادهای نیمه دولتی و دولتی بزرگی ندارد که با توجه به این موراد باید بتوانیم جذب سرمایه‌گذار را تقویت بخشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد گفت: خوشبختانه روند فعلی جذب سرمایه در مشهد مثبت ارزیابی می‌شود، اما به نسبت ظرفیت و پتانسیل استان باید بستر برای جذب سرمایه گذار فراهم شود.

کد خبر 399566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.