حمل‌ونقلی کارآمد با هوشمندسازی

امروزه حمل‌ونقل یکی از ارکان مهم توسعه پایدار و رشد اقتصادی و اجتماعی کشورها تلقی می‌شود. ترانزیت کالا، مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری، مسافرت‌های بین‌المللی و حتی مسافرت‌های فضایی، همه و همه با حمل‌ونقل محقق می‌شود.

به گزارش ایمنا به نقل از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، جابه‌جایی بهینه بار و مسافر که منجر به افزایش ایمنی، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی و مزایای متعدد دیگر می‌شود، با استفاده از حمل‌ونقل کارآمد میسر است. اساسی‌ترین رکن برای رسیدن به حمل‌ونقل کارآمد، هوشمندسازی حمل‌ونقل است.

به تعبیر دیگر حمل‌ونقل هوشمند، به نوعی به‌کارگیری فناوری‌ها برای افزایش بهره‌وری وآی‌تی الکترونیک، مخابرات و کارایی سیستم حمل‌ونقل است. حمل‌ونقل هوشمند باعث رشد شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی جوامع می‌شود. دایره وسیع کاربرد هوشمندسازی، تمامی حالت‌های حمل‌ونقلی از جمله جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی را شامل می شود.

از فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می توان به شناسایی زیست‌بوم حمل‌ونقل هوشمند در کشور« شناسایی نیازمندی‌های صنعت برای رفع آن‌ها با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی» «رفع موانع از زیر ساخت‌ها و کلان پروژه‌های حوزه حمل‌ونقل هوشمند» و « برگزاری رویدادهای ترویجی برای شناسایی و رشد و پرورش ایده‌ها در این حوزه و انجام فرایند شتابدهی از استارتاپ های این حوزه» اشاره کرد.

افزایش ظرفیت حمل‌ونقل، افزایش بهره‌وری، صرفه‌جویی در انرژی و هزینه و از همه مهم‌تر کاهش ترافیک و تلفات جاده‌ای اولویت و اهداف ستاد پتوسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای هوشمندسازی حمل‌ونقل است.

یکی از اقداماتی که به منظور هوشمندسازی حمل‌ونقل در کشور تاکنون انجام داده‌ایم، شناسایی زیست‌بوم حمل‌ونقل هوشمند کشور است. برای این منظور بخش‌های دولتی، خصوصی و نیمه‌خصوصی مرتبط با این حوزه شناسایی شدند. ۵۰ عضو از بخش دولتی و ۱۴۰ عضو از بخش خصوصی در حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند.

نخستین اقدام ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه همکاری با نهادها و ارگان‌های مختلف به‌منظور ایجاد پلت‌فرم یا به اصطلاح زیست‌بوم کارآفرینی کشور ‌بود.

یکی دیگر از اقدامات ستاد به‌منظور حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه حمل‌ونقل هوشمند، رایزنی با صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از حضور شرکت‌های متقاضی در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی  است که پیش از این سرفصل حمایتی برای آنها وجود نداشت.

یکی دیگر از اقدامات ستاد به منظور حمایت از استارتاپ‌های فعال در حوزه هوشمندسازی حمل‌ونقل رایزنی با صندوق شکوفایی برای حمایت از آنها است. پیش از این صندوق نوآوری و شکوفایی سرفصلی برای حمایت از استارتاپ‌های این حوزه نداشت.

معتقدم مفهوم حمل‌ونقل هوشمند یک مفهوم جدید و همواره نیازمند تبلیغات و اطلاع‌رسانی است تا جامعه و ذهن سرمایه‌گذاران برای حضور، فعالیت و توسعه این بخش آماده شود.

کد خبر 399543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.