صادرات ۳ میلیارد دلار محصولات کشاورزی در ۷ ماه

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در هفت‌ماهه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی سه میلیون و ۵۸۲ هزار تن‌، به ارزش دو میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار صادر شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی عبدالمهدی بخشنده، با اشاره به سهم ۱۱.۴۲درصدی بخش کشاورزی از صادرات غیرنفتی کشور در هفت ماهه نخست سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: در هفت‌ماهه نخست امسال، محصولات بخش کشاورزی و غذا با وزن تقریبی سه میلیون و ۵۸۲ هزار تن‌، به ارزش دو میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار، به کشورهای عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، فدراسیون روسیه، هند، ترکیه، ویتنام، ترکمنستان و آلمان صادر شد.

وی افزود: واردات محصولات بخش کشاورزی و غذا با ۱۳ میلیون و ۶۹۰ هزار تن و به ارزش هفت میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار، ۲۹.۷۶درصد از واردات غیرنفتی ۲۵.۲ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

بخشنده در ادامه به اقلام عمده صادراتی بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصولات جالیزی با حدود ۸۷۱ هزار تن‌، گوجه‌ فرنگی تازه و فرآوری شده با حدود ۴۰۰ هزار تن‌، پیاز و موسیر با حدود ۲۶۳ هزار تن و سیب‌زمینی تازه و فرآوری ‌شده با حدود ۲۰۱ هزار تن و سیب با حدود ۱۱۴ هزار تن رتبه پنج محصول مهم از نظر وزنی را در صادرات محصولات کشاورزی از آن خود کردند.

وی اظهار داشت: از نظر ارزشی نیز محصولات لبنی با ۳۲۰ میلیون دلار، پسته ۲۹۱ میلیون دلار، محصولات جالیزی ۲۷۱ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده ۲۳۹ میلیون دلار و زعفران ۱۰۷میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به وزن هر یک از زیربخش‌های کشاورزی در صادرات محصولات کشاورزی و غذا، افزود: در زیربخش زراعی با وزن بالاتر از دو میلیون و ۵۶۵ هزار تنی و به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلاری، گروه سبزیجات با یک میلیون و ۳۲۰هزار تن و به ارزش ۶۵۵میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند که از این مجموعه می‌توان به محصولات جالیزی با ۸۷۱هزار تن و ارزش ۲۷۱ میلیون دلار، گوجه فرنگی تازه و فرآوری شده با ۴۰۰هزار تن به ارزش ۲۳۹میلیون دلار، سیب‌زمینی تازه و فرآوری شده با ۲۰۱هزار تن به ارزش ۹۵میلیون دلار، پیاز و موسیر ۲۶۳هزار تن به ارزش ۱۳۱میلیون دلار و همچنین گیاهان دارویی پرورشی با ۳۱هزار تن به ارزش ۲۳میلیون دلار اشاره کرد.

این مقام دولتی در ادامه با اشاره به وزن ۵۹۵هزار تنی صادرات زیربخش باغی به ارزش ۹۵۰میلیون دلار، گفت: صادرات محصولات باغی همچون پسته با بیش از ۳۴ هزار تن وزن به ارزش ۲۹۱میلیون دلار، زعفران با وزن ۱۰۱ تن به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار، خرما با وزن ۸۴ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار، سیب با وزن ۱۱۴هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون دلار و انگور تازه و خشک شده با وزن ۵۲ هزار تن به ارزش ۶۵ میلیون دلار منجر به ورود ارز به کشور شده است. همچنین چای ایرانی با وزن ۴هزار تن، ۴میلیون دلار ارز را برای کشور به ارمغان آورده است.

بخشنده با اشاره به وزن ۳۵۴هزار تن صادرات محصولات دام و طیور و ارزآوری ۴۵۳ میلیون دلاری این زیربخش برای کشور افزود: صادرات شیر و محصولات لبنی با وزن ۲۶۷هزار تن، ارزآوری ۳۲۰میلیون دلاری را برای کشور رقم زده که از این مجموعه می‌توان به صادرات پنیر و کشک با وزن ۴۵هزار تنی به ارزش ۹۱میلیون دلار، شیر و خامه با وزن ۶۳هزار تنی به ارزش ۷۹میلیون تن و صادرات بستنی با وزن ۲۵هزار تن به ارزش ۶۱میلیون دلار اشاره کرد. همچنین ماست با وزن ۱۲۳هزار تن به ارزش ۶۹ میلیون دلار صادر شد. از سویی صادرات تخم مرغ با وزن ۲۳هزار تن به ارزش ۳۴میلیون دلار، گوشت مرغ با وزن ۲۲هزار تن به ارزش ۲۳میلیون دلار برای کشور، ارزآوری داشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: سه زیربخش شیلات، جنگل و مرتع و دامپزشکی به ترتیب با وزن ۵۸ هزار تن، ۹ هزار تن و ۱۱۰ تن، ارزآوری ۱۰۶ میلیون دلاری، ۱۵ میلیون دلاری و یک میلیون دلاری را به همراه داشته‌اند.

به گفته وی، وزن صادرات زیربخش‌های کشاورزی و غذا در مجموع به سه میلیون و ۵۸۲ هزار تن از لحاظ وزنی رسیده است که در حدود دو میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته‌اند.

بخشنده با اعلام پنج قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی تا انتهای مهر ۱۳۹۸ در بخش کشاورزی نیز گفت: ذرت دامی به میزان چهار میلیون و ۸۶۹ هزار تن، جو به میزان یک میلیون و ۸۴۰ هزار تن، لوبیای سویا به میزان یک میلیون و ۶۸۳ هزار تن، شکر تصفیه نشده به میزان یک میلیون و ۲۲۰هزار تن و کنجاله سویا به میزان یک میلیون و ۱۰۲ هزار تن وارد کشور شده، اما بیشترین سهم ارزی به‌منظور واردات محصولات موردنیاز و ضروری صنعت‌ کشاورزی به ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار، برنج نیمه‌سفید یا کامل سفید شده به ارزش یک میلیارد و ۳۶ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار، کنجاله سویا به ارزش ۴۸۸ میلیون دلار و جو به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار تعلق یافته است.

کد خبر 399534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.