هیچ دانش‌آموزی نباید به‌خاطر محدودیت‌ها از تحصیل باز بماند

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور گفت: یکی از شاخص‌های توسعه، پوشش تحصیلی فراگیر است بنابراین هیچ دانش آموزی نباید بخاطر محدودیت های موجود از دسترسی به فرصتهای برابر تعلیم و تربیت بازماند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ، سید جواد حسینی در کانون شهید فهیمده کرج در جمع معلمان، والدین و دانش آموزان با نیاز های ویژه که به مناسبت روز جهانی معلولین تشکیل شد، افزود: آموزش و پرورش و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه مصداق بارز عدالت آموزشی و توجه به همه دانش آموزان در کشور است.

وی افزود: در راستای شعار امسال روز جهانی معلولین مبنی بر "توانمندسازی و ارتقاء مشارکت افراد داری معلولیت، برای توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار تلاش می کنیم.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور با اشاره به سند تحول بنیادین به عنوان یک سند فرادستی تصریح کرد: جوهره سند تحول دوچیز است، یکی ارتقاء کیفیت و دیگری عدالت است، که معطوف به تربیت تمام ساحتی می باشد.

وی ادامه داد: عدالت را به بیان اقتصادی "توسعه" می توان اطلاق کرد، زیرا اگر توسعه هر یک از ویژگی های فراگیر، عادلانه و پایدار را نداشته باشد، دیگر توسعه نیست، بلکه رشد و پیشرفت به حساب می آید.

حسینی خاطرنشان کرد: توسعه پیشرفتی است که فراگیر، مشارکت جویانه، معطوف به عدالت، متوازن باشد و همه آحاد یک کشور هم در توسعه و هم در آثار توسعه سهیم باشند، به این معنا که هم عنصر توسعه باشند وهم آثار توسعه به آنها تعلق بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از رسالت های عظیم تعلیم وتربیت رسیدن به جامعه انسانی است که انسانها در آن احساس عزت و کرامت و احساس مسئولیت کنند.

وی ادامه داد: باید با ایجاد انعطاف در سیستم آموزش و پرورش با رویکرد تطابق و مناسب سازی، مبتنی بر نگرش دانایی محور و حرکت از جدا سازی به تلفیق و درنهایت فراگیرسازی به اهداف مورد نظر برسیم.

حسینی تاکید کرد: در مقوله آموزش و پرورش دانش آموزان با نیاز ویژه، دو رویکرد جداسازی و فراگیری سازی وجود دارد، که سیاست ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پرهیز از جداسازی است.

وی گفت: خوشبختانه اجرای سیاست فراگیرسازی موجب گسترش پوشش تحصیلی دانش آموزان با نیاز ویژه شده است، زیرا دسترسی به مدارس براساس قوانین حقوق کودک در نزدیکترین مدرسه محل زندگی در مدارس پذیرا مهیا شده است.

وی گفت، زمانی می توان امیدوار بود که فراگیر سازی به هدف اصلی خود می رسد که جامعه، خانواده و محتوا و سایر مولفه های موثر را مناسب سازی کنیم، در این راستا۶۰ عنوان کتاب وابزار آموزشی در جهت نیل به این هدف تهیه وتدوین شده است که در روز جهانی معلولین در نمایشگاهی ویژه رونمایی شدند.

حسینی گفت: مهم ترین وظیفه هر حکومت از دیدگاه غالب فلاسفه تعلیم و تربیت توجه به جایگاه رفیع آموزش و پرورش با احیای صفات انسانی قابل تامل است.

وی در تبیین موضوع گفت: با این نگاه به فرآیند یاددهی و یادگیری در قالب سازمان یادگیرنده که درآن همزمان معلم و دانش آموز در تعامل با یکدیگر از هم یاد می گیرند و بر هم تاثیر و تاثر دارند، بررسی ها نشان می دهد، که روحیات معلمان دوره های مختلف بایکدیگر متفاوت است، در آموزش وپرورش استثنایی نیز عشق، اخلاص، تخصص وانگیزه و صداقت وکارآمدی بیشتر معلمان حاصل این تعامل با دانش آموزان با نیاز ویژه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه، پوشش تحصیلی فراگیر است بنابراین هیچ دانش آموزی نباید بخاطر محدودیت های موجود از دسترسی به فرصتهای برابر تعلیم و تربیت بازماند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور، با دعوت از همه آحاد جامعه برای ایجاد زمینه های لازم برای گسترش پوشش کمی وکیفی تحصیلی دانش آموزان با نیاز ویژه گفت: اردوگاه رفاهی  دانش آموزان بانیاز ویژه در مشهد در چهار طبقه آماده شده است و طرح زیارت اولی ها برای استفاده از فرصتهای متنوع تربیتی را اجرا خواهیم کرد.

کد خبر 399520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.