‌کلسترول خون را از ۲۵ سالگی کنترل کنید

شیوع ‌سرطان ‌دهانه رحم در ‌سال‌های اخیر، لزوم کنترل ‌کلسترول ‌از ۲۵ سالگی، افزایش ‌قد کودکان با ‌مواد مغذی، گیاه گل ‌ختمی ‌سرشار از ‌شگفتی های درمانی ‌و درمان ۸۰ بیماری با ‌خون بندناف ‌نوزاد را در بسته ‌خبری سلامت ‌ایمنا ‌بخوانید.

به ‌گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ استاد ‌رادیولوژی ‌دانشگاه ‌علوم ‌پزشکی ‌تهران، اظهار کرد: تغییر در ظاهر بدن ‌اعم از رنگ ‌و شکل ‌و ایجاد توده می‌تواند ‌علائم هشداردهنده ‌یا ‌نشانه‌های ابتلا ‌به بیماری از جمله سرطان ‍‌باشد که زنان باید این موارد را جدی ‌بگیرند.

معصومه ‌گیتی ‌در توصیه ‌به زنان، گفت: زنان ‌نسبت ‌به هرگونه ‌تغییر ظاهری ‌در بدن ‌توجه ‌بیشتری داشته ‌و در صورت مشاهده به ‌پزشک مراجعه کنند ‌تا امکان درمان ‌به ‌موقع ‌و پیشگیری ‌از آسیب‌های جدی وجود داشته ‌باشد.

وی ‌با ‌تاکید بر لزوم تشخیص ‌به موقع بیماری‌ها، افزود: ‌با ‌تشخیص زودهنگام، می‌توان ‌بسیاری ‌از بیماری‌ها را درمان ‌یا کنترل ‌کرد ‌تا افراد مبتلا بتوانند زندگی ‌عادی ‌خود را سپری کنند.

گیتی ‌در خصوص شیوع سرطان دهانه رحم در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد تشخیص بیشتر سرطان دهانه رحم در کشور هستیم. ویروس HPV عامل مهمی در افزایش ‌ابتلا به سرطان دهانه رحم اعلام شده است ‌به زنان توصیه کرد که‌واکسیناسیون HPV را انجام دهند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ‌تهران،افزود: متخصصان زنان ‌به دختران توصیه می‌کنند که قبل از ازدواج تحت ‌پوشش واکسیناسیون HPV قرار گیرند که ‌این ‌کار می‌تواند از ابتلا به برخی ‌سرطان‌های زنان از جمله سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

لزوم کنترل کلسترول از ۲۵ سالگی

متخصصان ‌آلمانی ‌تاکید دارند که میزان کلسترول ‌خون باید از اواسط دهه ۲۰ زندگی کنترل شود. به ‌گفته محققان کنترل میزان کلسترول خون از سن ۲۵ سالگی می‌تواند به ارزیابی بهتر احتمال ابتلا به بیماری ‌قلبی و سکته مغزی در آینده کمک کند. این بررسی، جامع‌ترین تحقیقی ‌است که تاکنون ‌در مورد تاثیرات طولانی مدت بالا بودن ‌کلسترول بد خون ‌انجام گرفته‌ است.

محققان ‌آلمانی ‌معتقدند هر چه افراد سریع‌تر جهت کاهش کلسترول ‌از طریق رعایت رژیم غذایی ‌و مصرف دارو اقدام کنند نتیجه بهتری به دست می‌آورند. کلسترول ماده چربی- لیپید ‌است که در برخی مواد غذایی ‌وجود دارد و در کبد ‌نیز تولید می‌شود. وجود کلسترول ‌برای ‌ترشح هورمون‌هایی ‌از قبیل استروژن ‌و ‌تستوسترون همچنین ‌ویتامین D و ترکیب‌های دیگر ضروری است.

لیپوپروتئین پرچگالی (کلسترول خوب) و لیپوپروتئین کم‌چگالی (کلسترول بد) دو نوع کلسترول هستند که نوع اول برای سلامتی مفید است اما نوع دوم آن به بسته شدن عروق منجر می‌شود. محققان به بررسی ۴۰۰ هزار نفر از ۱۹ کشور پرداخته و دریافتند که بین میزان کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی از اوایل دوران بزرگسالی تا ۴۰ سال بعد ارتباط وجود دارد.

همچنین برآورد احتمال ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد ۳۵ ساله و بالاتر بر اساس جنسیت، سطح کلسترول بد، سن و فاکتورهای خطرزایی از قبیل استعمال سیگار، دیابت، قد، وزن و فشار خون امکانپذیر است. به گفته محققان آلمانی در حال حاضر مقیاسی که برای ارزیابی خطر ابتلا به این عارضه و تجویز داروهای کاهنده لیپید مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی تنها برای یک دوره ۱۰ ساله پیش‌بینی کند و بنابراین ممکن است خطری که در بلندمدت متوجه افراد به ویژه جوانان می‌شود، نادیده گرفته شود.

محققان ‌با تاکید بر ضرورت کنترل کلسترول از دوران جوانی و نیاز به مصرف داروهای استاتین اظهار داشتند: با این حال این نگرانی وجود دارد افراد سبک زندگی ‌سالم را نادیده گرفته ‌و به مصرف داروهای استاتین وابسته شوند که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند با عوارض جانبی ‌همراه باشد.

گیاه گل ختمی سرشار از شگفتی های درمانی

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی، گفت: گیاه ختمی یا گل خیرو دارای طبیعتی سرد و تر بوده و از نظر بوعلی سینا معتدل است.

محسن ‌پویان با اشاره به اینکه تخم گیاه مدر و تب بر است و گل‌های آن خشک کننده بوده و برای روماتیسم استفاده می‌شود، اظهار کرد: ریشه آن خاصیت ‌تب بر داشته ‌و ریشه آن به صورت ضماد برای برای ترمیم زخم مفید است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی ‌خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ریشه، تخم، گل و برگ ختمی برای کاهش دردهای زایمان اثربخش است، تصریح کرد: گل ‌و برگ ختمی برای درمان سوختگی مفید بوده و دم کرده گل آن برای بیماری برونشیت اثر شفابخش دارد.

پویان ‌تصریح کرد: برگ و گل ختمی ‌به صورت دم کرده برای تسکین سرفه مفید است ‌و دم کرده آن برای رفع التهاب گلو مفید بوده و ضماد برگ آن برای التیام ورم بناگوش، دمل‌ها، ورم مقعد و ورم اعضای بدن اثربخش است.

وی ‌افزود: ضماد برگ آن با چربی و پیه مرغ برای تسکین درد سیاتیکم، درد مفاتصل و نرم کردن ورم‌های سفت اثربخش است.دم کرده برگ ختمی برای شست و شوی موی سر و نرم کردن آن اثربخش بوده و ختمی را در مصارف دارویی بهتر است با آب زرشک، عسل و رازیانه مصرف کرد.

پویان ‌با بیان اینکه دم کرده ‌و عصاره گل و برگ ختمی برای عوارض پوستی و رفع تحریکات پوستی مفید است، افزود: برای تسریع دندان‌بندی کودکان، ریشه ختمی را کاملا تمیز و ضدعفونی کرده و برای جوییدن و ساییدن لثه‌ها به کودک می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه اثر ریشه ختمی از لاستیک‌هایی که به صورت صنعتی برای مالش لثه کودکان ساخته شده بهتر است، تصریح کرد: ضماد و برگ گل ختمی برای بهبود ورم پستان زنان اثربخش بوده و ماده ژلاتینی که خیساندن ساقه گیاه در آب حاصل می شود به صورت استعمال خارجی برای التیام زخم‌های ناشی از بریدگی و سوختگی‌ها اثرات درمانی دارد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی ‌جهاد دانشگاهی خراسان‌ جنوبی، بیان کرد: در مصارف خارجی از پودر ریشه ختمی در مقدار مناسب آب تا مرحله تولید ماده ژلاتینی بهره می‌گیرند.

درمان ۸۰ بیماری با خون بندناف نوزاد

۸۰ نوع بیماری با خون بندناف نوزاد درمان می شود. این اظهار نظر رئیس مرکز نگهداری بند ناف استان همدان است. وکیلیان، رئیس مرکز نگهداری بند ناف استان همدان، گفت: سلول‌های بنیادی جنین، بالغین و خون‌بند ناف از انواع سلول‌های بنیادی مغز استخوان است که در درمان ۸۰ نوع بیماری کارآمد است.

وی ‌تصریح کرد: بانک خون‌بند ناف رویان زیر نظر جهاد دانشگاهی است که ۱۲ سال از تأسیس آن در استان همدان می‌گذرد و لازم است مادران باردار در زمان بارداری اطلاعات کافی درباره مزایای آن را کسب کنند تا در زمان زایمان از این امکان بهره‌مند شوند.

وکیلیان ‌با بیان اینکه تاکنون در دنیا بیش از ۴۰ هزار پیوند با استفاده از خون‌بند ناف انجام‌شده است، افزود: سلول‌های بنیادی دارای دو ویژگی خود نوزایی و تمایز یا تخصصی شدن هستند به‌گونه‌ای که سلول مشابه خود را تولید کرده و به سلول‌های دیگری به نام سلول‌های بنیادی تبدیل می‌شود.

وی ‌تاکید کرد: خون‌بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است ضمن اینکه ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون در بندناف موجود است که با جمع‌آوری آسان آن می‌تواند در زمان لزوم از آن استفاده کرد.

افزایش قد کودکان با مواد مغذی

سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مغذی به پیشگیری ازبیماری های غیر واگیردار وحفظ وزن سالم به رشد قدی کودکان کمک زیادی می کندهورمون رشد مسئول افزایش قد کودکان است واگر چه بلندی یا کوتاهی قد تا حد زیادی به ژنتیک مربوط است اما روش هایی هم وجود دارد که این رشد را تسهیل می کند. ببعضی از هورمون ها و مواد مغذی به رشد قد کودکان کمک زیادی می کند از جمله :

ملاتونین

برای رشد قد به ملاتونین نیاز است. ملاتونین هورمون غده صنوبری مغز است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. ملاتونین باعث می‌شود تا بهتر بخوابید و بدن بتواند هورمون رشد ترشح کند. مواد غذایی غنی ازملاتونین شامل آلبالو، بادام زمینی، ذرت، مار چوبه، گوجه فرنگی، انگور، انار، زیتون، کلم بروکلی، خیار، برنج، جو و جو دوسر است.

آرژنین

آرژنین یکی از ۲۰ اسید آمینه‌ اصلی است که سبب افزایش هورمون رشد می‌شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، بدن انسان روزانه به ۲۰-۱۵ گرم از این نوع اسید آمینه نیاز دارد. سینه بوقلمون دارای بیشترین مقدار آرژنین (میزان ۱۶ گرم به ازای هر سینه) است. گوشت قرمز، مرغ، دانه کدو تنبل، سویا و بادام زمینی هم از دسته مواد غذایی حاوی آرژنین است.

پروتئین

برای رشد مناسب قد، بدن به پروتئین نیاز دارد. اسیدهای آمینه پروتئین نقش کلیدی در تشکیل بافت‌های بدن مانند ماهیچه ها و استخوان ها دارند. گوشت گاو تغذیه شده با چمن، مرغ و تخم مرغ غنی شده با اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند به بدن در تأمین پروتئین مورد نیاز کمک کند.

ویتامین D

دارای فواید و مزایای فراوانی است از جمله کمک به استحکام استخوانی و بهبود عملکرد بدن. مواد غذایی مانند تن ماهی، ماهی سالمون، شیر غنی شده، جگر، گوشت گاو، پنیر و زرده تخم مرغ دارای ویتامین D هستند.

کمبود این ویتامین ممکن است به نرمی استخوان در فرد منجر شود. به طور کلی مصرف ویتامین D برای افزایش قد کودکان و نوجوانان بسیار مفید و ضروری است. منیزیممواد غذایی غنی از منیزیم شامل شکلات تیره، آجیل، سالمون و حبوبات مانند عدس است.

منیزیم

به تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C از جمله ویتامین‌هایی است که در حفظ سلامت استخوان‌ها و بلندتر شدن قد مفید است. این ماده غذایی در تأمین کلاژن که بخش فیبری استخوان و غضروف را تشکیل می‌دهد موثر است.

انسان‌ها تنها پستاندارانی هستند که نمی‌توانند ویتامین C را سنتز کنند بنابراین باید غذاهای غنی از ویتامین C را مصرف کنند این ماده مغذی درمواد غذایی مانند پرتقال، هندوانه، توت فرنگی آناناس، نخودچی وجود دارد. آهنآهن یکی از اجزای تشکیل دهنده هموگلوبین است. وظیفه هموگلوبین انتقال اکسیژن در خون است در نتیجه کاهش میزان آهن در خون می‌تواند سبب کمبود اکسیژن و همچنین کم خونی ناشی از فقر آهن در بدن شود.

اگر می‌خواهیدفرزندتان قد بلندی داشته باشد، پس بهتر است نیاز بدنش به اکسیژن را به خوبی تامین کنید. قبل از مصرف مکمل آهن بهتر است که در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. باید در کنار این مکمل یا مواد غذایی حاوی این ماده معدنی مرکبات مصرف شود. مواد غذایی غنی از آهن شامل اسفناج، جگر، حبوبات، گوشت قرمز و کینوآ برای افزایش قد مفید است.

کد خبر 399486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.